Μάθημα : Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου
Κωδικός : EL985243
Ψηφιακός κόσμος - Social Media (από 17/12)
Περιεχόμενα
Θεωρία: Οι οδηγίες ως κειμενικό είδος
Θέμα: Ποια είναι η επίδραση των Κοινωνικών Δικτύων στην πολιτική, κοινωνική και ιδιωτική ζωή;
Κείμενο (άρθρο): "Social Media: Αναζητώντας την ηθική σε μια ψηφιακή δυστοπία"
Κείμενο 2 (άρθρο): "Τα κοινωνικά δίκτυα θρέφουν τον ναρκισσισμό των χρηστών" (σσ. 23- 25 "Εμείς και οι άλλοι...)
Κείμενο 3 (παρουσίαση βιβλίου): "Άλλαξε τον κόσμο. Μπορείς!"
Κοινωνικά δίκτυα και κοινωνική ζωή
Σκίτσο του Γκέρχαρντ Χάντερερ
Τι πιστεύετε ότι σατιρίζει στο σκίτσο του ο γνωστός Αυστραλός σκιτσογράφος;
Παρακολουθήστε το σποτάκι, που δημιουργήθηκε από φοιτητές και συζητήστε το θέμα και τους στόχους του. Πιστεύετε ότι είναι αποτελεσματικό;
Κοινωνικά δίκτυα και κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα
Άλλο ένα σκίτσο του Γκέρχαρντ Χάντερερ. Τι πιστεύετε ότι σατιρίζει; Από που αντλεί την έμπνευσή του για το σκίτσο;
Κοινωνικά δίκτυα και πολιτική ζωή - Διαδικτυακός ακτιβισμός
Ο όρος "slacktivism" (συμφυρμός των λέξεων slacker: τεμπέλης και activism: ακτιβισμός) αναφέρεται με τόνο υποτιμητικό ή περιπαικτικό στην υποστήριξη κάποιου κοινωνικού ή πολιτικού σκοπού μέσω των κοινωνικών δικτύων ή της συμμετοχής σε online ψηφίσματα, λόγω της μικρής καταβαλλόμενης προσπάθειας και δέσμευσης σε σχέση με τους παραδοσιακούς τρόπους διαμαρτυρίας. Ποια είναι η δική σας γνώμη για τον διαδικτυακό ακτιβισμό;
- Διαδώστε το μήνυμά σας μέσω του YouTube, του Flickr και άλλων site πολυμέσων.
- Κρατήστε ενημερωμένους τους «συμμάχους» σας μέσω γραπτών μηνυμάτων και του Twitter.
- Δημιουργήστε site για το σκοπό σας ακόμα και χωρίς χρήματα ή εμπειρία στο διαδίκτυο.
- Αξιοποιήστε το Facebook, το MySpace και τα υπόλοιπα site κοινωνικής δικτύωσης.
- Ενημερωθείτε μέσω των Google Alerts, των RSS και των υπολοίπων νέων εργαλείων.
- Διαφημίστε εκδηλώσεις, σκοπούς ή οργανώσεις χωρίς να καταφεύγετε σε spam.
- Κερδίστε περισσότερη προσοχή και μεταδώστε το μήνυμα και το σκοπό σας.
- Οργανώστε τους τοπικούς ακτιβιστές χρησιμοποιώντας τα παγκόσμια μέσα και χρησιμοποιήστε το διαδικτυακό ακτιβισμό για να υποστηρίξετε τις τοπικές δράσεις.
- Χρησιμοποιήστε τα blog για να προωθήσετε το σκοπό σας: πότε βοηθούν και πότε όχι.
- Αποφύγετε τα πιο συνηθισμένα σφάλματα του διαδικτυακού ακτιβισμού.
- Χρησιμοποιήστε το internet για ευκαιρίες εργασίας και εθελοντισμού στον ακτιβισμό.
Οι οδηγίες ως κειμενικό είδος
Είδη: διαδικαστικά και μη διαδικαστικά κείμενα
Δομή:
α) Το κείμενο ξεκινά συχνά με μια αναφορά στον στόχο των οδηγιών (συχνά η αναφορά αυτή υπάρχει ήδη στον τίτλο)
β) Σύντομη εισαγωγή, που εξηγεί το περιεχόμενο των οδηγιών ή προτρέπει τον δέκτη να εστιάσει την προσοχή του στο περιεχόμενο των οδηγιών
γ) Λίστα υλικών (συχνά παραλείπεται)
δ) Αναφορά στην ακολουθία των βημάτων που θα πρέπει να ακολουθηθούν για να επιτευχθεί ο στόχος.
Οι μη διαδικαστικές οδηγίες διαφοροποιούνται ως προς την οργάνωσή τους. Εδώ δεν έχει σημασία η σειρά των προτροπών, καθώς ο πομπός παρέχει στον δέκτη διαφορετικές προτάσεις και επιχειρήματα χωρίς αυστηρότητα και δογματισμό.
Γλώσσα:
α) άμεσες ή έμμεσες προσφωνήσεις
β) ρήματα δράσης, συνήθως σε ενεστώτα (για να δημιουργηθεί η αίσθηση της διαχρονικότητας), σε προστακτική ή προτρεπτική υποτακτική.
γ) α΄πληθυντικό πρόσωπο, που δίνει στο κείμενο έναν τόνο οικειότητας και εντάσσει τον πομπό στην ίδια ομάδα με τον δέκτη.
δ) φράσεις πιθανολόγησης (ίσως, μπορεί, πιθανόν…) ή ρητορικά ερωτήματα, που περιορίζουν τον βαθμό υποχρέωσης (δεοντική τροπικότητα)
ε) συνδετικές λέξεις και φράσεις που εκφράζουν προϋπόθεση, πάνω στην οποία στηρίζεται μια εντολή/πρόταση.
στ) συνδετικές λέξεις που εκφράζουν χρόνο ή αιτία (για να τοποθετηθούν τα βήματα σε χρονολογική σειρά, ή να αποσαφηνιστούν τα αίτια)
ζ) κοινά ουσιαστικά, που αποδίδουν τα μέσα, υλικά, συστατικά κ.λπ.