Μάθημα : ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, Α ΛΥΚΕΙΟΥ

Κωδικός : 3152010224

3152010224  -  ΕΥΜΟΡΦΙΑ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

Διαγώνισμα Α Τετραμήνου στη Νεοελληνική Λογοτεχνία (3)

Περιγραφή

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Η αναγνώρισις1

 

Εχάραξεν ανατολή και ρόιδισεν η δύσι,

Πάν τα πουλάκια σταις βοσκαίς και η ώμορφαις να πλύνουν. Πήρα κ΄ εγώ το γρίβα2 μου να πάω να τον ποτίσω.

Βρίσκω μια κόρη πώπλυνε σε μια κρυά βρυσούλα, Κ΄ εγώ νερό της γύρεψα κι΄ άπλωσε να μου δώση. Δώδεκα κούπαις μούδωκε, στα μάτια δεν την είδα Και σε ταις δεκατέσσαραις την είδα δακρυσμένη

-«Τ΄έχεις κόρη μ’ και θλίβεσαι και βαρυαναστενάζεις;»

-«Εγώχ΄ άντρα στην ξενιτειά τώρα δώδεκα χρόνους, Κι΄ ουδέ χαρτί δε μώστειλεν ουδέ ατός3 του ήλθε,

Κι΄ ακόμα δυο τον καρτερώ, ως τρεις τον παντυχαίνω, Κι απαί θα γένω καλογριά, τα ράσα να φορέσω.»

-«Ο άντρας σούταν άρρωστος, βαργιά4 για να πεθάνη, Και τον εδάνεισα πανί, μούπε να με το δώσης.»

-«Αν τον εδάνεισες πανί, εγώ να σου το δώσω.»

-«Γω τον εδάνεισα κερί, μούπε να με το δώσης»

-«Αν τον εδάνεισες κερί, εγώ να σου το δώσω»

-«Γώ τον εδάνεισα φιλί, μούπε να με το δώσης.»

-«Αν τον εδάνεισες φιλί, να πάγης να το πάρης.»

-«Κόρη μ΄ εγώμ΄ ο άντρας σου, εγώμαι κι ο καλός σου.»

-«Αν ήσαι σύ ο άντρας μου, αν ήσαι ο καλό μου, Πες μας σημάδια του σπιτιού, τότε να σε γνωρίσω.»

-«Έχεις μηλιά στη θύρα σου και κλήμα στην αυλή σου, Κάμει σταφύλια ραζακιά5 και το κρασί μοσκάτο6

-«Εγώμουν κρασοπούλισσα και διάβηκες και τάδες. Αν ήσαι συ ο άντρας μου, αν ήσαι ο καλός μου,

Πές μου σημάδια του κορμιού, τότε να σε γνωρίσω.»

-«Έχεις ελιά στο στήθος σου κ΄ ελιά στην αμασκάλη.»

-«Καλέ μ΄ εσύ ΄σαι ο άντρας μου, εσύ ΄σαι κι΄ ο καλός μου.»

 

 

Ερώτηση 1 (Ελεύθερου Κειμένου — 3 βαθμοί) 

Η κόρη "επιστρέφει" δύο στοιχεία στον ξένο γιατί τα δάνεισε στον άντρα της, αλλά αρνείται να του επιστρέψει ένα (φιλί). Γιατί;

Ερώτηση 2 (Ελεύθερου Κειμένου — 3 βαθμοί) 

Ο διάλογος χρησιμοποιείται στο μεγαλύτερο μέρος του ποιήματος. Για ποιο λόγο;

Ερώτηση 3 (Ελεύθερου Κειμένου — 3 βαθμοί) 

Η κόρη απορρίπτει την αναγνώριση αρχικά καθώς τα δέντρα του σπιτιού είναι:

Ερώτηση 4 (Ελεύθερου Κειμένου — 3 βαθμοί) 

Το μοτίβο της αναγνώρισης των ξενιτεμένων είναι καινούριο ή παλιότερο;

Ερώτηση 5 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 3 βαθμοί) 

Ο αριθμός 12 στη δημοτική ποίηση είναι;

Ερώτηση 6 (Ελεύθερου Κειμένου — 3 βαθμοί) 

Τι ώρα γίνεται η συνάντηση των δύο προσώπων και γιατί;

Ερώτηση 7 (Ελεύθερου Κειμένου — 3 βαθμοί) 

Το κεντρικό πρόσωπο ζητάει σημάδια αναγνώρισης από τον ξένο γιατί;

Ερώτηση 8 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 3 βαθμοί) 

Σε ποιον στίχο του ποιήματος θεωρείτε ότι ολοκληρώνεται το πρότυπο της πιστής συζύγου;

Ερώτηση 9 (Ελεύθερου Κειμένου — 30 βαθμοί) 

Ποιος είναι ο αφηγητής του κειμένου; Τι σχέση έχει με το άλλο πρόσωπο; Παρατηρήστε τα ρηματικά πρόσωπα του ποιήματος.

Ερώτηση 10 (Ελεύθερου Κειμένου — 40 βαθμοί) 

Στο Δημοτικό τραγούδι που διαβάσατε παρουσιάζεται το κοινωνικό στερεότυπο της πιστής συζύγου. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτού του στερεότυπου; Να αιτιολογήσετε την απάντηση με παραπομπές στο ποίημα. Η παράγραφος σας να έχει έκταση εκατό (100) λέξεων.

Ερώτηση 11 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 3 βαθμοί) 

Ο τόπος που διαλέγονται τα πρόσωπα είναι;

Ερώτηση 12 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 3 βαθμοί) 

Ο άντρας της κοπέλας λείπει στην ξενιτιά