Μάθημα : ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΑΠΟΒΟΛΗ ΟYΣΙΩΝ - Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κωδικός : G1464307
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ 3ου ΚΕΦ. (ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΟΥΣΙΩΝ) - Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
- Πώς ένα κύτταρο μπορεί να ανταλλάσσει ουσίες με το περιβάλλον του;
( α. για μικρομοριακές, παθητικά με διάχυση: ...... , β. για μεγαλομοριακές, ενεργητικά με εξω-/ενδο-κυττάρωση)
- Τι είναι ο αγωγός ιστός και ποιος είναι ο ρόλος του;
( σύνολο αγγείων που χωρίζονται σε φλοίωμα: ......... και ξύλωμα: ........)
- Τι είναι η επιδερμίδα των φύλλων και ποιος είναι ο ρόλος της;
( δομή στην επιφάνεια φύλλων από πυκνή διάταξη κυττάρων, που διακόπτεται από μικρά ανοίγματα, τα στόματα. Ρόλος: α. καλύπτει... , β. περιορίζει απώλειες νερού...)
- Με ποιους τρόπους γίνεται μεταφορά ουσιών στα φυτά και ποιες ουσίες μεταφέρονται σε κάθε περίπτωση;
(α. με τον αγωγό ιστό: με το φλοίωμα: γλυκόζη ..... , με το ξύλωμα: νερό+διαλυμένα άλατα ...... , β. με τα στόματα: i) μπαίνει CO2 και βγαίνει Ο2 στη φωτοσύνθεση, ii) μπαίνει Ο2 και βγαίνει CO2 στην αναπνοή, iii) βγαίνει νερό- υδρατμοί - στην διαπνοή....)
- Από τους πολυκύτταρους ζωικούς οργανισμούς μόνο σε κάποιους (πχ ύδρα και μέδουσα) όλα τα κύτταρα βρίσκονται σε άμεση επαφή με το περιβάλλον. Στους υπόλοιπους δε συμβαίνει αυτό, γι' αυτό απαιτείται η ύπαρξη κυκλοφορικού συστήματος. Τι γνωρίζετε για τα όργανα του κυκλοφορικού συστήματος και σε ποια 2 είδη διακρίνεται αυτό;
(α. καρδιά: 1 ή περισσότερες, μονο-, δί-, τρί ή τετρά-χωρη με χώρους που λέγονται κόλποι+κοιλίες, αντλία που με τις συσπάσεις ωθεί το αίμα, β. αιμοφόρα αγγεία: αρτηρίες, φλέβες και τριχοειδή, γ. αίμα. Είδη: i) ανοικτό: ..... σε κάποια ασπόνδυλα, πχ έντομα, μαλάκια ii) κλειστό: ....... στα σπονδυλωτά και σε κάποια ασπόνδυλα, πχ γεωσκώληκας , χταπόδι)
- Ποια ζώα λέγονται α. ποικιλόθερμα και β. ομοιόθερμα (ή θερμόαιμα);
(α. η θερμοκρασία σώματός τους επηρεάζεται από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος και β. η θερμοκρασία σώματός τους είναι σταθερή και ανεξάρτητη από τη θ περιβάλλοντος)
- Ποια είναι η διαφορά σε α) χειμερία νάρκη και β) χειμέριο ύπνο;
(α. σε αυτή πέφτουν κάποια ποικιλόθερμα, πχ φίδι, γιατί δε μπορούν να ανταπεξέλθουν στο κρύο. β. σε αυτόν πέφτουν κάποια ομοιόθερμα, πχ αρκούδα, γιατί δε μπορούν να βρουν τον χειμώνα τροφή)
8.Τι γνωρίζετε για τα όργανα που αποτελούν το κυκλοφορικό σύστημα του ανθρώπου;
(α. καρδιά: τετράχωρη -2 κόλποι+2κοιλίες- αντλία, β. αιμοφόρα αγγεία: πινακάκι σύγκρισης, γ. αίμα: πλάσμα....+κύτταρα.......)
- Ποιος είναι ο ρόλος του κυκλοφορικού συστήματος;
(α. μεταφέρει χρήσιμες ουσίες προς τα κύτταρα, β. απομακρύνει άχρηστες ουσίες από τα κύτταρα, γ. ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος)
- Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την υγεία του κυκλοφορικού;
(α. κληρονομικοί, β. τρόπος ζωής .......... , γ. περιβαλλοντικοί ...........)
- Πώς γίνεται η πορεία του αίματος στο ανθρώπινο σώμα;
( συνεχής εναλλαγή μεγάλης κυκλοφορίας: .......... και μικρής κυκλοφορίας: ...........)
- Ποια είναι τα όργανα του ουροποιητικού συστήματος και τι γνωρίζετε για αυτά;
(2 νεφροί: ......, 2 ουρητήρες:......... , 1 ουροδόχος κύστη: ......., 1 ουρήθρα: .....)
- Ποιος είναι ο ρόλος του ουροποιητικού;
(α. φιλτράρει το αίμα κατακρατώντας άχρηστες ουσίες και περίσσεια νερού και φτιάχνει τα ούρα, τα οποία αποβάλλει, β. ρυθμίζει τη σύσταση του αίματος, γ. ελέγχει την ποσότητα νερού στο σώμα)
- Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την υγεία του ουροποιητικού;
(α. γήρανση, β. ασθένειες: παθήσεις-πχ κολικοί- ή από μικρόβια-πχ ουρολοίμωξη, γ. τραυματισμοί)