Μάθημα : Ιστορία Γ΄ Γυμνασίου

Κωδικός : G1167103

G1167103  -  ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΝΗΜΑ

Ενότητες - Ενότητα 1. Η εποχή του Διαφωτισμού

Ενότητα 1. Η εποχή του Διαφωτισμού

Μελετήστε το κεφάλαιο από το διαδραστικό σχολικό βιβλίο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C105/751/4928,22482/

Δείτε την παρουσίαση του μαθήματος εδώ.

Επιπλέον δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο της Κατερίνας Προκοπίου. Εντοπίστε τα γεγονότα και τα πρόσωπα της ενότητας.

Η Εποχή των Ανακαλύψεων (15ος-18ος αι. )

βλ. Wikipedia

Μάθημα Β΄ Γυμνασίου

Τριγωνικό Εμπόριο

πρβλ. Δουλεμπόριο προς τη Δύση

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Ενότητα 1. Η εποχή του Διαφωτισμού

Α. Εξελίξεις στην Ευρώπη κατά τον 17ο και 18ο αι.

  • θεαματική αύξηση του πληθυσμού
  • Οικονομικές μεταβολές: μεταβολές στην αγροτική οικονομία (μεγάλα αγροκτήματα, νέες μέθοδοι καλλιέργειας, χρήση μηχανών) = αγροτική επανάσταση
  • εμπόριο Ευρώπης-Αφρικής-Αμερικής ð συσσώρευση κεφαλαίων από Ευρωπαίους επιχειρηματίες
  • αυξημένη ζήτηση προϊόντων ð χρήση νέων μηχανών στην παραγωγή
  • πολλοί πρώην αγρότες καταφεύγουν στις πόλεις αναζητώντας εργασία και εισόδημα
  • μεγάλα εργοστάσια, εκβιομηχάνιση (Μ. Βρετανία 1750-1780): α΄ φάση της Βιομηχανικής Επανάστασης

 

  • Κοινωνικές μεταβολές: αστική τάξη (= βιομήχανοι, τραπεζίτες, μεγαλέμποροι) ενισχύουν την θέση τους
  • Οι αριστοκράτες προσπαθούν να διαφυλάξουν τα προνόμιά τους (στη Μ. Βρετανία δραστηριοποιούνται σε οικονομικές δραστηριότητες)
  • Αγρότες και ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα πόλεων ζουν σε άσχημες συνθήκες.

 

  • Πολιτικές εξελίξεις: στασιμότητα ð απόλυτη μοναρχία (Ωστόσο, στη Μ. Βρετανία κάποια προνόμια στους οικονομικά ισχυρότερους)

 

  • Πρόοδος φυσικών επιστημών: απελευθέρωση από προλήψεις Μεσαίωνα
  • Διανοούμενοι προσπαθούν με τη λογική να ανακαλύψουν φυσικούς νόμους, που πιστεύουν ότι διέπουν τη λειτουργία του κόσμου (Φράνσις Μπέικον ή Βάκων, Ντεκάρτ ή Καρτέσιος, Τζον Λοκ, Ισαάκ Νιούτων ή Νεύτων)

 

Β. Το κίνημα του Διαφωτισμού

- Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό πνευματικό κίνημα με βασικές θέσεις:

  • την απόρριψη κάθε αυθεντίας
  • την κριτική κάθε υφιστάμενης γνώσης
  • την αποδοχή της λογικής ως του μόνου ασφαλούς τρόπου ερμηνείας του κόσμου
  • την πεποίθηση ότι ο άνθρωπος μπορεί να προοδεύει διαρκώς.
    • Πρωτοεμφανίστηκε στην Αγγλία, στα τέλη του 17ου αιώνα.
    • Εδραιώθηκε στη Γαλλία το 18ο αι. και εξαπλώθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο.
    • Κορυφαίοι διαφωτιστές: Ρουσό, Βολτέρος, Μοντεσκιέ, Ντιντερό.

 

Γιατί ο Διαφωτισμός υπήρξε πολιτικό κίνημα;

  • Μέσα από το Διαφωτισμό η αστική τάξη διεκδίκησε τα επιχειρήματα που θα τεκμηρίωναν το δικαίωμά της να ασκήσει εξουσία.

 

Ποια είναι τα «φυσικά δικαιώματα» που διακήρυσσε ο Διαφωτισμός ως θεμελιώδη πολιτική έννοια;

  • ζωής
  • ιδιοκτησίας
  • ισονομίας
  • ελευθερία σκέψης και έκφρασης,
  • τα οποία δεν μπορεί να καταργήσει καμιά εξουσία.
  • Τα ονόμασε φυσικά, καθώς προκύπτουν από την ιδιότητα του ανθρώπου και μόνο.

Τι σημαίνει η θεωρία του «κοινωνικού συμβολαίου» του Τζον Λοκ;

  • Οι πολίτες παραχώρησαν στο κράτος ορισμένες από τις ελευθερίες τους και ως αντάλλαγμα αυτό τους εξασφάλισε την ασφάλεια.
  • Εάν το κράτος παραβαίνει τους όρους του συμβολαίου και γίνεται τυραννικό, τότε οι πολίτες έχουν το δικαίωμα της επανάστασης.

 

Ποιες υπήρξαν οι πολιτικές θέσεις του Ζαν Ζακ Ρουσό;

  • Την πολιτική εξουσία πρέπει να τη διαχειρίζεται ο λαός και όχι κάποιος ηγεμόνας
  • Γενική Βούληση = εκφράζει το δημόσιο συμφέρον μέσα από τη συμμετοχή του λαού στη λήψη των αποφάσεων.

 

Τι γνωρίζετε για την αρχή της «διάκρισης των εξουσιών», που υποστήριξε ο Μοντεσκιέ;

Η εξουσία να μοιράζεται σε τρεις διαφορετικούς φορείς, ώστε οι φορείς της εκτελεστικής εξουσίας να μη συγκεντρώνουν υπερβολική δύναμη.

  • Η εκτελεστική εξουσία πρέπει να ασκείται από το σώμα που εφαρμόζει τους νόμους – κυβέρνηση.
  • Η νομοθετική από το σώμα που θεσπίζει τους νόμους – βουλή.
  • Δικαστική από εκείνους που ελέγχουν την τήρηση των νόμων – δικαστές.

 

Τι ονομάστηκε «φωτισμένη δεσποτεία»;

  • Ορισμένοι μονάρχες, για να κάνουν πιο αποτελεσματικό το κράτος, τους εφάρμοσαν ιδέες του Διαφωτισμού όπως:
  • περιορισμό των προνομίων των ανώτερων τάξεων
  • λήψη μέτρων κοινωνικής προστασίας
  • ενίσχυση γραμμάτων και τεχνών
  • - Φρειδερίκος Β΄ της Πρωσίας, - Μαρία Θηρεσία της Αυστρίας, - Μεγάλη Αικατερίνη της Ρωσίας.

 

Διαφωτισμός και θρησκεία

  • Οι περισσότεροι διαφωτιστές ήταν ντεϊστές, δηλαδή πίστευαν ότι ο Θεός είναι ο δημιουργός του κόσμου, αλλά δε ρυθμίζει την τύχη του και δεν παρεμβαίνει στις ανθρώπινες υποθέσεις.
  • Κάποιοι από τους διαφωτιστές ήταν άθεοι.
  • Όλοι οι διαφωτιστές ασκούσαν κριτική στην Καθολική εκκλησία, κατηγορώντας τη για φανατισμό.
  • Υποστήριζαν την ανεξιθρησκία – θα απάλλασσε τους ανθρώπους από τη μισαλλοδοξία.

 

Διαφωτισμός και εκπαίδευση

  • Εκπαίδευση = διασφαλίζει τη συνεχή πρόοδο του ανθρώπου
  • Ο Ρουσό, στο έργο του Αιμίλιος, υποστήριξε ότι η εκπαίδευση πρέπει να βασίζεται στην προσωπική έρευνα του διδασκομένου.
  • Παράλληλα, ο δάσκαλος δεν πρέπει να λειτουργεί ως αυθεντία, αλλά να θέτει τα ερωτήματα και να οδηγεί το μαθητή στην εύρεση των απαντήσεων.

 

Διαφωτισμός και οικονομικός φιλελευθερισμός

  • Στην Ευρώπη από το 16ο ως το 17ο αιώνα κυριαρχούσε ο μερκαντιλισμός = το κράτος έπρεπε να επεμβαίνει δραστικά στην οικονομία.
  • Σε αντίδραση Γάλλοι οικονομολόγοι υποστήριξαν ότι το κράτος δεν θα έπρεπε να παρεμβαίνει στην οικονομία, η οποία θα έπρεπε να λειτουργεί «φυσικά». Φυσιοκράτες – Κενέ.
  • Αγγλία – Άνταμ Σμιθ – «Έρευνες για τη φύση και τα αίτια του πλούτου των Εθνών» : το κράτος έπρεπε να επεμβαίνει ελάχιστα στην οικονομική ζωή.

 

Η Εγκυκλοπαίδεια

  • Οι ιδέες του διαφωτισμού συγκεντρώθηκαν στην Εγκυκλοπαίδεια, ένα συλλογικό έργο 33 τόμων.
  • Η εγκυκλοπαίδεια φιλοξενούσε όλες τις νέες γνώσεις.
  • Πρωτεργάτες: Ντιντερό και Ντ’ Αλαμπέρ.

 

Η διάδοση των ιδεών του Διαφωτισμού

  • Οι ιδέες του Διαφωτισμού διαδόθηκαν αρχικά στα ανώτερα, μορφωμένα κοινωνικά στρώματα.
  • Αργότερα, πολλές από αυτές έφθασαν και σε ευρύτερα τμήματα της κοινωνίας μέσω εκλαϊκευτικών βιβλίων.
  • Οι ιδέες του Διαφωτισμού σύντομα ξεπέρασαν τα σύνορα της Γαλλίας και διαδόθηκαν σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Έγγραφα
Εν. 1(Σχεδ.).pdf