Μάθημα : Ιστορία Γ΄ Γυμνασίου
Κωδικός : G1167103
-
Θεματικές Ενότητες
-
Ύλη Εξετάσεων 2025
-
Τηλεπαιχνίδι: Πόσα θυμάσαι από την Ιστορία της Γ΄ Γυμνασίου;
-
ΚΕΦ. 7 - Ενότητες 31-35. Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος (1914-1918) στην Ευρώπη και την Ελλάδα - Συνθήκες
-
Ενότητες 29-30 Οι Βαλκανικοί πόλεμοι (1912-13) - Οι Συνθήκες
-
Ενότητα 27 - 28 Το κίνημα στο Γουδή (1909) - Ο Ελ. Βενιζέλος πρωθυπουργός (1910-12)
-
Ενότητα 23. Η ελληνική οικονομία και κοινωνία κατά τον 19ο αιώνα
-
Ενότητα 22. Αλληλοσυγκρουόμενα εθνικά συμφέροντα στα Βαλκάνια - Μακεδονικός Αγώνας
-
Ενότητες 18-19-20. Όθωνας-Γεώργιος Α΄- Τρικούπης
-
Ενότητες 11-13 Επαναστάσεις στην Ευρώπη (1830-1848), Βιομηχανική Επανάσταση
-
ΚΕΦ. 4 - Ενότητα 17. Ο Ι. Καποδίστριας ως κυβερνήτης της Ελλάδας (1828-1831).
-
Επεξεργασία γραπτής πηγής
-
Ενότητες 8,9,10. Η εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης σε στρατιωτικό, πολιτικό και διπλωματικό επίπεδο.
-
Ενότητες 5 και 7. Η προετοιμασία της Ελληνικής Επανάστασης
-
Ενότητες 2, 3, 4, 6. Αμερικανική και Γαλλική Επανάσταση και άλλες Ευρωπαϊκές Επαναστάσεις 1820-21
-
Ενότητα 1. Η εποχή του Διαφωτισμού
-
19 Μαΐου. Ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου
-
Εκπαιδευτικά παιχνίδια - Ιστοσελίδες Μουσείων
-
Ύλη Εξετάσεων 2025
Ενότητα 1. Η εποχή του Διαφωτισμού
Μελετήστε το κεφάλαιο από το διαδραστικό σχολικό βιβλίο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C105/751/4928,22482/
Δείτε την παρουσίαση του μαθήματος εδώ.
Επιπλέον δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο της Κατερίνας Προκοπίου. Εντοπίστε τα γεγονότα και τα πρόσωπα της ενότητας.
Η Εποχή των Ανακαλύψεων (15ος-18ος αι. )
βλ. Wikipedia
Τριγωνικό Εμπόριο
πρβλ. Δουλεμπόριο προς τη Δύση
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
Ενότητα 1. Η εποχή του Διαφωτισμού
Α. Εξελίξεις στην Ευρώπη κατά τον 17ο και 18ο αι.
- θεαματική αύξηση του πληθυσμού
- Οικονομικές μεταβολές: μεταβολές στην αγροτική οικονομία (μεγάλα αγροκτήματα, νέες μέθοδοι καλλιέργειας, χρήση μηχανών) = αγροτική επανάσταση
- εμπόριο Ευρώπης-Αφρικής-Αμερικής ð συσσώρευση κεφαλαίων από Ευρωπαίους επιχειρηματίες
- αυξημένη ζήτηση προϊόντων ð χρήση νέων μηχανών στην παραγωγή
- πολλοί πρώην αγρότες καταφεύγουν στις πόλεις αναζητώντας εργασία και εισόδημα
- μεγάλα εργοστάσια, εκβιομηχάνιση (Μ. Βρετανία 1750-1780): α΄ φάση της Βιομηχανικής Επανάστασης
- Κοινωνικές μεταβολές: αστική τάξη (= βιομήχανοι, τραπεζίτες, μεγαλέμποροι) ενισχύουν την θέση τους
- Οι αριστοκράτες προσπαθούν να διαφυλάξουν τα προνόμιά τους (στη Μ. Βρετανία δραστηριοποιούνται σε οικονομικές δραστηριότητες)
- Αγρότες και ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα πόλεων ζουν σε άσχημες συνθήκες.
- Πολιτικές εξελίξεις: στασιμότητα ð απόλυτη μοναρχία (Ωστόσο, στη Μ. Βρετανία κάποια προνόμια στους οικονομικά ισχυρότερους)
- Πρόοδος φυσικών επιστημών: απελευθέρωση από προλήψεις Μεσαίωνα
- Διανοούμενοι προσπαθούν με τη λογική να ανακαλύψουν φυσικούς νόμους, που πιστεύουν ότι διέπουν τη λειτουργία του κόσμου (Φράνσις Μπέικον ή Βάκων, Ντεκάρτ ή Καρτέσιος, Τζον Λοκ, Ισαάκ Νιούτων ή Νεύτων)
Β. Το κίνημα του Διαφωτισμού
- Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό πνευματικό κίνημα με βασικές θέσεις:
- την απόρριψη κάθε αυθεντίας
- την κριτική κάθε υφιστάμενης γνώσης
- την αποδοχή της λογικής ως του μόνου ασφαλούς τρόπου ερμηνείας του κόσμου
- την πεποίθηση ότι ο άνθρωπος μπορεί να προοδεύει διαρκώς.
- Πρωτοεμφανίστηκε στην Αγγλία, στα τέλη του 17ου αιώνα.
- Εδραιώθηκε στη Γαλλία το 18ο αι. και εξαπλώθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο.
- Κορυφαίοι διαφωτιστές: Ρουσό, Βολτέρος, Μοντεσκιέ, Ντιντερό.
Γιατί ο Διαφωτισμός υπήρξε πολιτικό κίνημα;
- Μέσα από το Διαφωτισμό η αστική τάξη διεκδίκησε τα επιχειρήματα που θα τεκμηρίωναν το δικαίωμά της να ασκήσει εξουσία.
Ποια είναι τα «φυσικά δικαιώματα» που διακήρυσσε ο Διαφωτισμός ως θεμελιώδη πολιτική έννοια;
- ζωής
- ιδιοκτησίας
- ισονομίας
- ελευθερία σκέψης και έκφρασης,
- τα οποία δεν μπορεί να καταργήσει καμιά εξουσία.
- Τα ονόμασε φυσικά, καθώς προκύπτουν από την ιδιότητα του ανθρώπου και μόνο.
Τι σημαίνει η θεωρία του «κοινωνικού συμβολαίου» του Τζον Λοκ;
- Οι πολίτες παραχώρησαν στο κράτος ορισμένες από τις ελευθερίες τους και ως αντάλλαγμα αυτό τους εξασφάλισε την ασφάλεια.
- Εάν το κράτος παραβαίνει τους όρους του συμβολαίου και γίνεται τυραννικό, τότε οι πολίτες έχουν το δικαίωμα της επανάστασης.
Ποιες υπήρξαν οι πολιτικές θέσεις του Ζαν Ζακ Ρουσό;
- Την πολιτική εξουσία πρέπει να τη διαχειρίζεται ο λαός και όχι κάποιος ηγεμόνας
- Γενική Βούληση = εκφράζει το δημόσιο συμφέρον μέσα από τη συμμετοχή του λαού στη λήψη των αποφάσεων.
Τι γνωρίζετε για την αρχή της «διάκρισης των εξουσιών», που υποστήριξε ο Μοντεσκιέ;
Η εξουσία να μοιράζεται σε τρεις διαφορετικούς φορείς, ώστε οι φορείς της εκτελεστικής εξουσίας να μη συγκεντρώνουν υπερβολική δύναμη.
- Η εκτελεστική εξουσία πρέπει να ασκείται από το σώμα που εφαρμόζει τους νόμους – κυβέρνηση.
- Η νομοθετική από το σώμα που θεσπίζει τους νόμους – βουλή.
- Δικαστική από εκείνους που ελέγχουν την τήρηση των νόμων – δικαστές.
Τι ονομάστηκε «φωτισμένη δεσποτεία»;
- Ορισμένοι μονάρχες, για να κάνουν πιο αποτελεσματικό το κράτος, τους εφάρμοσαν ιδέες του Διαφωτισμού όπως:
- περιορισμό των προνομίων των ανώτερων τάξεων
- λήψη μέτρων κοινωνικής προστασίας
- ενίσχυση γραμμάτων και τεχνών
- - Φρειδερίκος Β΄ της Πρωσίας, - Μαρία Θηρεσία της Αυστρίας, - Μεγάλη Αικατερίνη της Ρωσίας.
Διαφωτισμός και θρησκεία
- Οι περισσότεροι διαφωτιστές ήταν ντεϊστές, δηλαδή πίστευαν ότι ο Θεός είναι ο δημιουργός του κόσμου, αλλά δε ρυθμίζει την τύχη του και δεν παρεμβαίνει στις ανθρώπινες υποθέσεις.
- Κάποιοι από τους διαφωτιστές ήταν άθεοι.
- Όλοι οι διαφωτιστές ασκούσαν κριτική στην Καθολική εκκλησία, κατηγορώντας τη για φανατισμό.
- Υποστήριζαν την ανεξιθρησκία – θα απάλλασσε τους ανθρώπους από τη μισαλλοδοξία.
Διαφωτισμός και εκπαίδευση
- Εκπαίδευση = διασφαλίζει τη συνεχή πρόοδο του ανθρώπου
- Ο Ρουσό, στο έργο του Αιμίλιος, υποστήριξε ότι η εκπαίδευση πρέπει να βασίζεται στην προσωπική έρευνα του διδασκομένου.
- Παράλληλα, ο δάσκαλος δεν πρέπει να λειτουργεί ως αυθεντία, αλλά να θέτει τα ερωτήματα και να οδηγεί το μαθητή στην εύρεση των απαντήσεων.
Διαφωτισμός και οικονομικός φιλελευθερισμός
- Στην Ευρώπη από το 16ο ως το 17ο αιώνα κυριαρχούσε ο μερκαντιλισμός = το κράτος έπρεπε να επεμβαίνει δραστικά στην οικονομία.
- Σε αντίδραση Γάλλοι οικονομολόγοι υποστήριξαν ότι το κράτος δεν θα έπρεπε να παρεμβαίνει στην οικονομία, η οποία θα έπρεπε να λειτουργεί «φυσικά». Φυσιοκράτες – Κενέ.
- Αγγλία – Άνταμ Σμιθ – «Έρευνες για τη φύση και τα αίτια του πλούτου των Εθνών» : το κράτος έπρεπε να επεμβαίνει ελάχιστα στην οικονομική ζωή.
Η Εγκυκλοπαίδεια
- Οι ιδέες του διαφωτισμού συγκεντρώθηκαν στην Εγκυκλοπαίδεια, ένα συλλογικό έργο 33 τόμων.
- Η εγκυκλοπαίδεια φιλοξενούσε όλες τις νέες γνώσεις.
- Πρωτεργάτες: Ντιντερό και Ντ’ Αλαμπέρ.
Η διάδοση των ιδεών του Διαφωτισμού
- Οι ιδέες του Διαφωτισμού διαδόθηκαν αρχικά στα ανώτερα, μορφωμένα κοινωνικά στρώματα.
- Αργότερα, πολλές από αυτές έφθασαν και σε ευρύτερα τμήματα της κοινωνίας μέσω εκλαϊκευτικών βιβλίων.
- Οι ιδέες του Διαφωτισμού σύντομα ξεπέρασαν τα σύνορα της Γαλλίας και διαδόθηκαν σε ολόκληρη την Ευρώπη.