Μάθημα : ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ

Κωδικός : 2706015305

2706015305  -  ΤΑΤΙΑΝΗ ΠΑΠΑ

Ενότητες - ΔΙΚΤΥΟ ΚΕΙΜΕΝΩΝ "Η ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΕΝΟΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ" - ΦΟΥΡΑΝΤΑΝ , Η ποιήτρια Κική Δημουλά

ΔΙΚΤΥΟ ΚΕΙΜΕΝΩΝ "Η ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΕΝΟΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ" - ΦΟΥΡΑΝΤΑΝ , Η ποιήτρια Κική Δημουλά

από 18/9/24 

2ο Δίκτυο “Ανατομία ενός εγκλήματος” 

1. Θανάσης Βαλτινός, Φουραντάν 

Αφιέρωμα στη ζωή του από τη LIFO (1932-2024)

O Θανάσης Βαλτινός μιλά για το Θανάση Βαλτινό

 

2. Μπομπ Ντίλαν, Ποιος σκότωσε τον Ντέιβι Μουρ, 

https://youtu.be/IssR_J0QWr4?si=a5jSnRCJxgMJDkaH

Συνέντευξη Μπομπ Ντίλαν https://www.youtube.com/watch?v=nqD5rfbv-2U

3.  Νίκος Γκάτσος, Ο Γιάννης ο φονιάς

4. Παπαδιαμάντης, Φόνισσα  

5. Κική Δημουλά, Δεν αστοχεί

6. Γιώργης Παυλόπουλος, Το τέλειο έγκλημα

 

1. Μπομπ Ντύλαν, Ποιος σκότωσε τον Ντέιβιντ Μουρ;

Ερωτήσεις

1. Πόσα και ποια πρόσωπα αναφέρονται στο θάνατο του Ντέιβι Μουρ και

αρνούνται κάθε ευθύνη για το θάνατό του;

2. Πώς δικαιολογεί το κάθε πρόσωπο ότι δεν ευθύνεται για το θάνατο αυτού του

ανθρώπου;

3. Από τις αναφορές που δίνουν τα παραπάνω πρόσωπα ποιο συμπέρασμα

μπορούμε να βγάλουμε για το πώς πέθανε ο Ντέιβι Μουρ;

4. Εσείς ποιος πιστεύετε ότι ευθύνεται τελικά;

5. Ποια στοιχεία αποδίδουν δραματικότητα(θεατρικότητα) στο ποίημα;

6. Ποια χαρακτηριστικά του ποιήματος το κατατάσσουν στη μοντέρνα ποίηση;

7. Παιχνίδι ρόλων: δικαστήριο 

Κειμενικοί δείκτες: αφήγηση, διάλογος, ερωτήσεις, επαναλήψεις, σχήμα κύκλου, κορύφωση, δραματικότητα, ειρωνεία ;

 

Ποιoς σκότωσε τον Ντέιβι Μουρ, πoιος

Γιατί και ποιος ήταν ο λόγος, ποιος;

« Όχι εγώ», λέει ο διαιτητής

«Θα μπορούσα στον όγδοο γύρω

Τον αγώνα να είχα σταματήσει

Αλλά το πλήθος θα είχε άγρια γιουχαΐσει

Θα’ λεγαν θέλουν τα λεφτά τους πίσω

Κρίμα που χάθηκε έτσι τέτοιο παλικάρι

Αλλά κι εμένα με πιέζανε πολύ

Μη με ψέγετε, κάντε μου τη χάρη

Δεν είμ’ εγώ ο φταίχτης

Που έφυγε απ’ τη ζωή

Τέτοιος μεγάλος παίχτης»

 

Ποιος σκότωσε τον Ντέιβι Μουρ, ποιος

Γιατί και ποιος ήταν ο λόγος, ποιος;

 

« Όχι εμείς», λέει το πλήθος το αγριεμένο

Που ούρλιαζε στην αρένα συναγμένο

«Δεν ήρθαμε να τον δούμε

Στο θάνατο να πετάει

Μπουνιές να δούμε ήρθαμε

Και λίγο ιδρώτα να κυλάει

Δεν είναι δα κακό αυτό

Έναν αγώνα να δούμε, θέλαμε, καυτό

Εμάς μην ψέγετε, όχι, φτάνει

Δεν θέλαμ’ εμείς

Ο Ντέιβι Μουρ να φύγει, να πεθάνει»

 

Ποιος σκότωσε τον Ντέιβι Μουρ, ποιος

Γιατί και ποιος ήταν ο λόγος, ποιος;

 

Κι ο μάνατζέρ του λέει, « Όχι εγώ»

Καπνίζοντας ένα πούρο μεγάλο και χοντρό

«Δύσκολο να το πεις, ναι, δύσκολο κανείς να ξέρει

Πάντα τον είχα για γερό και πάντα για ξεφτέρι

Πολύ άσχημο για τη γυναίκα του και τα παιδιά του

Που γράφτηκε πια στου Χάρου το τεφτέρι

Μα δεν φταίω εγώ που πέθανε

Δεν είμ’ εγώ εκείνος που τον ξέκανε»

 

Ποιος σκότωσε τον Ντέιβι Μουρ, ποιος

Γιατί και ποιος ήταν ο λόγος, ποιος;

 

« Όχι Εγώ», λέει ο στοιχηματζής

Κρατώντας ακόμα το απόκομμα στο χέρι

«Δεν τον σώριασα εγώ

Κι αν ποτέ τον άγγιξα

Ο διάολος να με πάρει

Όχι, δεν με βαραίνει εμένα το κακό

Κι άλλωστε το χρήμα μου εγώ

Σ’ αυτόν το είχα ποντάρει

Όχι, δεν φταίω εγώ που πέθανε

Δεν είμ’ εγώ εκείνος που τον ξέκανε»

 

Ποιος σκότωσε τον Ντέιβι Μουρ, ποιος

Γιατί και ποιος ήταν ο λόγος, ποιος;

 

« Όχι εγώ», λέει ο αθλητικογράφος

Σκυμμένος στην παλιά του γραφομηχανή

«Ούτε το μποξ είναι αυτό που φταίει

Κινδύνους όσους και το ποδόσφαιρο έχει

Η πυγμαχία ήρθε και θα μείνει στην Αμερική

Καθένας αυτό το ξέρει και το λέει

Δεν φταίω εγώ λοιπόν, τελεία και παύλα

Μην ακούτε άλλα λόγια φαύλα»

 

Ποιος σκότωσε τον Ντέιβι Μουρ, ποιος

Γιατί και ποιος ήταν ο λόγος, ποιος;

 

« Όχι εγώ», λέει αυτός που με τη γροθιά

Έστειλε στου Τίποτα το σύννεφο τον Ντέιβι Μουρ

Εκείνος που’ χε έρθει απ’ της Κούβας τη μεριά

Όπου η πυγμαχία είν’ απαγορευμένη πια

«Ναι, τον χτύπησα, είν’ αλήθεια

Μ’ αυτό με πληρώνουνε να κάνω

Δεν ήθελα να τον ξεκάνω

Μη μιλάτε για σκοτωμό, μη λέτε ήταν φονικό

Ήτανε κακιά στιγμή

Ήταν του Θεού βουλή»

 

Ποιος σκότωσε τον Ντέιβι Μουρ, ποιος

Γιατί και ποιος ήταν ο λόγος, ποιος;

Το βιογραφικό από το Φάκελο Υλικού

Κική Δημουλά
(Αθήνα 1931). Μια από τις πιο σημαντικές εν ζωή ποιητικές φωνές της σύγχρονης Ελλάδας με
πολλές διακρίσεις. Καταρρίπτει τον μύθο ότι «η ποίηση δεν πουλάει», μια που τα βιβλία της
ανατυπώνονται διαρκώς. Τα κείμενά της είναι εύκολα αναγνωρίσιμα καθώς εκμεταλλεύονται σε
μεγάλο βαθμό την αμφισημία των λέξεων για να εκφράσουν υπαρξιακές αγωνίες των ανθρώπων
– και δή των γυναικών. Δοκίμασε να αναζητήσεις αυτά τα χαρακτηριστικά σε οποιοδήποτε ποιήμά της πέσει στα χέρια σου.

 

Για το έργο της βλ. http://www.snhell.gr/anthology/writer.asp?id=69

 

Κική Δημουλά
http://www.potheg.gr/WriterDetails.aspx?id=7711066&lan=1[βιογραφία, εργογραφία, βιβλιογραφία]

 

Κική Δημουλά, Δεν αστοχεί

Ένα Αλτ, υπόκωφο,
άκουσα να με σημαδεύει.
Ουδέν πρόβλημα. Έτσι κι αλλιώς
μες στην ακινησία προ πολλού
με είχε η αίσθησή μου μεταφέρει
Ωστόσο νιώθοντας ωσάν
ακόμα ν΄ αναδεύεται το μέσα μου κατάτι
υπάκουσα στο άκουσμα του Αλτ
περιμένοντας να εκπυρσοκροτήσει
η φοβέρα.
Τίποτα, σιγή απόλυτη
μα δεν ξεθάρρεψα,
τα ξέρω εγώ τα κόλπα ξέρω
ότι με σιγαστήρα σε καθαρίζει
το ανεξήγητο
κι άντε να το συλλάβεις.

Φάκελος Υλικού Λογοτεχνία, σελ. 139

 

ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΠΡΩΤΟΥ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρατηρώντας το ποίημα της Κικής Δημουλάς με τίτλο "δεν αστοχεί" κάνει τον αναγνώστη να προχωρά σε ένα μυστικό ταξίδι γνωρίζοντας μέσα του ότι η προειδοποίηση που έχει λάβει δεν είναι κάτι το αστείο.Αυτό το αλτ που επαναλαμβάνεται συνεχώς υπενθυμίζει την επικινδυνότητα της κατάστασης , παρομοιάζεται με όπλο το οποίο είναι έτοιμο να εκπυσοκροτήσει και να πετύχει τον στόχο του έστω και με σιγαστήρα για να μην αντιληφθεί ο ήχος από άλλους .

 

ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

1. Ο Τάκης Καρβέλης συνοψίζει ως εξής τα χαρακτηριστικά της ποίησης της Κ. Δημουλά:

α) Αυστηρή οργάνωση του ποιήματος και προοδευτική ανέλιξή του.

β) Στάση, βιωματικά, καβαφική και γλώσσα μικτή, με καθαρευουσιάνικους ακκισμούς, και γυμνή από κάθε έκδηλη συναισθηματική φόρτιση,

γ) Διαλεκτική ανάπτυξη του ποιήματος, που ξεκινά συνήθως από το συγκεκριμένο, το υλικό, για να καταλήξει στο αφηρημένο, το εσωτερικό. 

Η ποίηση της Δημουλά ανθεί πάνω στο άνυδρο έδαφος της στέρησης, της απώλειας, της συναισθηματικής ματαίωσης και, προκειμένου για τα μετά από τη συλλογή Χαίρε ποτέ ποιήματά της, πάνω στο έδαφος της απουσίας του αγαπημένου προσώπου. 

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2712/Neoelliniki-Logotechnia_G-Lykeiou-AnthrSp_html-empl/index_1_15.html

 

Ποια από τα παραπάνω χαρακτηριστικά απαντώνται στο παραπάνω ποίημα; 

 

ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ: PPT_ Η ποίηση της Κικής Δημουλά 

 

ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Ποια στοιχεία του ποιήματος δικαιολογούν την ένταξή του στη θεματολογία του δικτύου "ανατομία ενός εγκλήματος"; Να αξιοποιήσετε τον τίτλο του ποιήματος, καθώς και άλλες λέξεις που σχετίζονται με το "έγκλημα". 

 

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗ

Ατομική εργασία: Γράψτε το δικό σας ερμηνευτικό σχόλιο για τον τίτλο του ποιήματος.

Εργασία δημιουργικής γραφής: Μετατρέψετε το ποιητικό κείμενο σε πεζό, διατηρώντας το α΄ πρόσωπο.

 

Δραστηριότητα για όλα τα κείμενα του δικτύου
Επιλέξτε ένα από τα εγκλήματα που πραγματοποιούνται στα κείμενα που διαβάσατε και σε μία προσομοίωση δικαστηρίου παρουσιάστε τα επιχειρήματα σας, αναλαμβάνοντας τους ρόλους της υπεράσπισης, της πολιτικής αγωγής και του εισαγγελέα.

Ατομική εργασία
Ποιο από τα κείμενα του δικτύου σου άρεσε περισσότερο και γιατί;

 

----ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑ - ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΤΗΣ ΚΙΚΗΣ ΔΗΜΟΥΛΑ

ΚΕΙΜΕΝΟ 3

Προφυλάξεις

Όταν βρέχει
δεν παίρνω ομπρέλα.
Το θεωρώ δειλία να προφυλάσσομαι
από το ξεκάθαρο.
Όταν δε βρέχει,
όσο και αν ευτυχεί ο ουρανός
όσο κι αν τον πιστεύω
ανοίγω την ομπρέλα μου
δεν είναι ξεκάθαρη
καιρική συνθήκη η ευτυχία.

Κική Δημουλά, από τη συλλογή Δημόσιος καιρός, Ίκαρος 2014

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 

Στο Κείμενο 3 παρατηρούμε την ύπαρξη αντιθέσεων. Ποιες είναι αυτές και πώς, κατά τη γνώμη σας, σχετίζονται με την ψυχική κατάσταση του ποιητικού υποκειμένου; (100-150 λέξεις)