Μάθημα : Πληροφορική Ε' Τάξη
Κωδικός : 9310108117
-
Θεματικές Ενότητες
-
01. Δημιουργώ με τον κειμενογράφο
-
02. Δημιουργώ και εκφράζομαι με παρουσιάσεις και πολυμέσα
-
03. Γνωρίζω το Διαδίκτυο - Επικοινωνώ και συνεργάζομαι
-
04. Λύνω προβλήματα με Υπολογιστικά Φύλλα
-
05. Προγραμματίζω τον υπολογιστή
-
06. Υλοποιώ σχέδια εργασίας/έρευνας (project)
-
07. Οικοδομώ ψηφιακή παιδεία και γραμματισμό
-
01. Δημιουργώ με τον κειμενογράφο
06. Υλοποιώ σχέδια εργασίας/έρευνας (project)
Βασικά θέματα
Πληροφορικός γραμματισμός
Διαθεματικότητα
Σχολική ζωή
Κοινωνική ζωή
Ανάλυση και σύνθεση εργασιών
Επιλογή και αξιολόγηση πηγών, πληροφοριών και εργαλείων ΤΠΕ
Οργάνωση και συντονισμός εργασιών
Συνεργασία και αλληλοϋποστήριξη
Χρησιμότητα των ΤΠΕ στη ζωή
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή:
- να αναλύει σύνθετες εργασίες σε επιμέρους απλούστερα έργα
- να επιλέγει τα κατάλληλα εργαλεία ΤΠΕ για την υλοποίηση των εργασιών που αναλαμβάνει
- να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά διάφορα εργαλεία ΤΠΕ για την ολοκλήρωση των έργων του
- να αξιοποιεί προηγούμενα έργα και τις γνώσεις του για να βελτιώσει τις δημιουργίες του
- να παρουσιάζει και να επικοινωνεί τις ιδέες του
- να συνεργάζεται και να προσφέρει τις γνώσεις και τις ικανότητές του στην ομάδα για την υλοποίηση μιας δραστηριότητας-εργασίας
- να βιώνει ικανοποίηση και να αναπτύσσει την αυτοεκτίμησή του μέσα από την ολοκλήρωση και την παρουσίαση των έργων του
- να αντιλαμβάνεται τη σπουδαιότητα και τις προεκτάσεις της χρήσης των ΤΠΕ στη ζωή του σημερινού ανθρώπου.
Ενδεικτικές δραστηριότητες
Οι μαθητές/τριες εργάζονται σε ομάδες και υλοποιούν σχέδια έρευνας μικρής και μεγάλης διάρκειας, τα οποία απαιτούν τη συλλογή και επεξεργασία πληροφοριών και υλικού, τη χρήση ποικίλων εργαλείων των ΤΠΕ, ψηφιακών και έντυπων πηγών.
Δημιουργούν ολοκληρωμένα έργα και τα παρουσιάζουν στην τάξη.
Η θεματολογία των σχεδίων εργασίας εντάσσεται σε ένα νοηματοδοτούμενο πλαίσιο δραστηριοτήτων της σχολικής και της κοινωνικής ζωής.
Προτείνεται η υλοποίηση διαθεματικών εργασιών που συνδέουν διάφορα μαθήματα του Προγράμματος Σπουδών (Γλώσσα, Ιστορία, Φυσικές Επιστήμες, περιβάλλον, Μαθηματικά, Κοινωνικές Επιστήμες κ.λπ.).
Ενδεικτικά σχέδια έρευνας:
Ιστοεξερεύνηση
Οι μαθητές/τριες εργάζονται σε μικρές ομάδες και αναλαμβάνουν ρόλους - διαθεματικές προσεγγίσεις, με στόχο να υλοποιήσουν ένα σχέδιο έρευνας με τη μορφή ιστοεξερεύνησης (WebQuest). Το θέμα διερεύνησης και μελέτης μπορεί να εντάσσεται στον πληροφορικό γραμματισμό, στα άλλα μαθήματα του Π.Σ., στο διαθεματικό πεδίο, στη σχολική ή στην κοινωνική ζωή. Ενδεικτικά θέματα που προτείνονται:
- Περιβαλλοντικός χάρτης του νομού μας
- Η ιστορία του τόπου μας
- Υγροβιότοποι της χώρας σε κίνδυνο
- Οι κλιματικές αλλαγές
- Ανανεώσιμε ς μορφές ενέργειας
- Ηχορύπανση και κυκλοφοριακό πρόβλημα
- Η παραγωγή του λαδιού.
Οι μαθητές/τριες αξιοποιούν τις προτεινόμενες πηγές από τον/την εκπαιδευτικό αλλά και άλλες πηγές, που εντοπίζουν κατά από την έρευνά τους, με στόχο να συλλέξουν πληροφορίες ή υλικό και να διαπραγματευτούν συγκεκριμένα ζητήματα - προβλήματα που τους ανατίθενται. Το τελικό έργο που καλείται να ολοκληρώσει κάθε ομάδα μπορεί να είναι μια παρουσίαση, ένα πόστερ, μια έκθεση ψηφιακών έργων, μια σχολική ημερίδα κ.λπ.
Δημιουργία Wiki
http://aesop.iep.edu.gr/node/15997
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες των 4-5 ατόμων και με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού σχεδιάζουν και αναπτύσσουν συνεργατικά υλικό στο wiki της τάξης. Η δραστηριότητα μπορεί να υλοποιηθεί και σε συνεργασία με άλλα μαθήματα ή ως διαθεματική εργασία.
Ενδεικτικά θέματα που προτείνονται:
- Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στη αρχαιότητα
- Ταξίδι στο Βυζάντιο του 6ουμ.Χ. αιώνα
- Μεσογειακή διατροφή
- Ήθη και έθιμα του τόπου μας
- Παραδοσιακές τέχνες ή επαγγέλματα που χάνονται.
Οι μαθητές αξιοποιούν ποικίλες πηγές πληροφόρησης, αναζητούν κατάλληλες πληροφορίες και πολυμεσικό υλικό (εικόνες, βίντεο, προσομοιώσεις κ.λπ.), συνεργάζονται και οργανώνουν το υλικό σε ενότητες κ.λπ. Για τις ανάγκες σχεδιασμού και οργάνωσης του έργου τους δημιουργούν σχετικό εννοιολογικό χάρτη. Συζητούν και ανταλλάσουν ιδέες τόσο στην τάξη όσο και ηλεκτρονικά, μέσω του εργαλείου συζήτησης του περιβάλλοντος wiki στην ψηφιακή πλατφόρμα της τάξης ή σε άλλο δικτυακό τόπο. Αναπτύσσουν συνεργατικά το περιεχόμενο του wiki από την τάξη αλλά και από το σπίτι.
Ολοκληρώνουν και παρουσιάζουν την εργασία τους στην τάξη, αξιολογούν την εργασία της ομάδας τους, καθώς και των άλλων ομάδων, ανταλλάσσουν ιδέες, συμπληρώνουν και βελτιώνουν το υλικό τους.
Εκπαιδευτική ρομποτική
Οι μαθητές σε ομάδες των 3-4 ατόμων σχεδιάζουν και οργανώνουν την εργασία τους, διακρίνουν τα μέσα και τα εργαλεία του περιβάλλοντος της εκπαιδευτικής ρομποτικής.
Συναρμολογούν το ρομπότ, σχεδιάζουν, υλοποιούν, ελέγχουν και βελτιώνουν τις διαδικασίες καθοδήγησης του ρομπότ.
Ενδεικτικά παραδείγματα, σε συνεργασία και με άλλα μαθήματα, όπως η φυσική και τα μαθηματικά:
- κινήσεις του ρομπότ σε ορθογώνιο επίπεδο (ευθύγραμμη, σε γεωμετρικές τροχιές που δημιουργούνται με στροφή υπό γωνία κ.λπ.)
- μέτρηση απόστασης με βάση το χρόνο κίνησης του ρομπότ.