Μάθημα : Πληροφορική Γ' Τάξη
Κωδικός : 9310108115
-
Θεματικές Ενότητες
-
01. Γνωρίζω και χειρίζομαι τον υπολογιστή
-
02. Δημιουργώ και εκφράζομαι με παρουσιάσεις και πολυμέσα
-
03. Δημιουργώ με τον κειμενογράφο
-
04. Γνωρίζω το Διαδίκτυο – Επικοινωνώ και συνεργάζομαι
-
05. Μοντελοποιώ με εννοιολογικούς χάρτες
-
06. Υλοποιώ σχέδια εργασίας/έρευνας (project) με τις ΤΠΕ
-
07. Οικοδομώ ψηφιακή παιδεία και γραμματισμό
-
01. Γνωρίζω και χειρίζομαι τον υπολογιστή
03. Δημιουργώ με τον κειμενογράφο
Βασικά θέματα
Δημιουργία εγγράφου
Πληκτρολόγηση κειμένου
Αποθήκευση εγγράφου
Μορφοποίηση γραμματοσειράς και παραγράφου
Εισαγωγή, αντιγραφή και μετακίνηση αντικειμένων (κείμενο, εικόνα, σχήμα κ.λπ.)
Ορθογραφικός-γραμματικός έλεγχος
Εισαγωγή και προσαρμογή εικόνας σε ένα έγγραφο
Εκτύπωση κειμένου
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή:
- να αποθηκεύει τα κείμενα που δημιουργεί δίνοντας κατάλληλα ονόματα
- να χρησιμοποιεί σύμβολα και ειδικά πλήκτρα στο πληκτρολόγιο
- να μορφοποιεί ένα κείμενο με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (μέγεθος, χρώμα, τύπος γραμματοσειράς, στοίχιση κ.λπ.)
- να εισάγει εικόνες, έτοιμα σχήματα και αντικείμενα σε ένα έγγραφο
- να χρησιμοποιεί το σχεδιαστικό εργαλείο του κειμενογράφου για να δημιουργήσει κατάλληλα αντικείμενα
- να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά τεχνικές αντιγραφής/μετακίνησης τμήματος κειμένου και αντικειμένων σε ένα έγγραφο
- να αλλάζει το μέγεθος και τη θέση μια εικόνας σε ένα έγγραφο
- να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά τον ορθογραφικό-γραμματικό έλεγχο σε ένα έγγραφο
- να ορίζει τις βασικές ρυθμίσεις εκτύπωσης σε ένα έγγραφο και να χρησιμοποιεί την προεπισκόπηση εκτύπωσης εγγράφου
- να αναπτύσσει και να εκφράζει τις ιδέες του δημιουργώντας ψηφιακά πολυτροπικά κείμενα
Ενδεικτικές δραστηριότητες
α. Στο Εργαστήριο Πληροφορικής
Οι μαθητές/τριες, με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, υλοποιούν κατάλληλες εργασίες και σχέδια έρευνας (μικρής διάρκειας) που βασίζονται στη δημιουργία πολυμεσικών παρουσιάσεων.
Προτείνεται οι εργασίες να ακολουθούν ένα σενάριο ή ένα μικρό σχέδιο έρευνας, βάσει του οποίου οι μαθητές να οδηγούνται στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου έργου.
Τα θέματα εργασίας μπορούν να αντλούνται από τα μαθήματα του Π.Σ. (Γλώσσα, Ιστορία, Μελέτη Περιβάλλοντος, Κοινωνικές Επιστήμες κ.λπ.), το διαθεματικό πεδίο, τη συμμετοχή του σχολείου σε καινοτόμες δράσεις και προγράμματα, τη σχολική και την κοινωνική ζωή.
Ενδεικτικά έργα που προτείνονται (Γ’ & Δ’ τάξη):
- πρόσκληση σε σχολική εκδήλωση
- αφίσα για τη σχολική γιορτή ή εκδήλωση
- ημερολόγιο δραστηριοτήτων τάξης
- γράμμα σε ένα φίλο μου
- άλμπουμ (έκθεση) εντυπώσεων από εκπαιδευτική εκδήλωση ή δραστηριότητα
- στίχοι αγαπημένου τραγουδιού- ποιήματος
- δημιουργία ψηφιακού στατικού κόμικ
- άρθρο για τη σχολική εφημερίδα
- το πλάνο της τάξης μας
- ημερολόγιο σχολικού έτους με ζωγραφιές των μαθητών
β. Στο Διαδίκτυο
(Γ’ τάξη)
Ο Κειμενογράφος μου
http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/2428
Πρόκειται για εφαρμογή επεξεργασίας κειμένου, η οποία εκτελείται μέσα από το περιβάλλον του φυλλομετρητή (Web) και ενσωματώνει βασικές λειτουργίες προσαρμοσμένες στο επίπεδο των μικρών μαθητών.
Αρχικά οι μαθητές χρησιμοποιούν τα έτοιμα πρότυπα της εφαρμογής, με στόχο να εξοικειωθούν με τις έννοιες και τις λειτουργίες της επεξεργασίας κειμένου. Στην συνέχεια, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αναθέσει στους μαθητές τη δημιουργία νέων εγγράφων, με απώτερο στόχο τη μετάβαση σε περιβάλλον λογισμικού επεξεργασίας κειμένου.
Διαδραστικό βιντεομάθημα για αντιγραφή και μετακίνηση κειμένου σε ένα έγγραφο
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/749
Ο/η μαθητής/τρια καθοδηγούμενος/η από το βίντεο, διερευνά και υλοποιεί μια ολοκληρωμένη δραστηριότητα για την αντιγραφή και τη μεταφορά κειμένου σε έγγραφα.
(Γ’ & Δ’τάξη)
Σχεδιάζω τη δική μου κάρτα στον κειμενογράφο
http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/2603
Διαδραστικό βιντεομάθημα δημιουργίας χριστουγεννιάτικης κάρτας με χρήση των σχεδιαστικών εργαλείων του κειμενογράφου. Οι μαθητές πειραματίζονται, διερευνούν και εξοικειώνονται με τα σχεδιαστικά εργαλεία του κειμενογράφο υ για να υλοποιήσουν μια ολοκληρωμένη δραστηριότητα. Στη συνέχεια, ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να υλοποιήσουν την εργασία σε περιβάλλον λογισμικού επεξεργασίας κειμένου.
(Δ’ τάξη)
Δημιουργώ πινακίδες σήμανσης με τον κειμενογράφο
http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/2602
Διαδραστικό βιντεομάθημα σχετικά με τη μορφοποίηση κειμένου και τη χρήση έτοιμων σχημάτων και περιγραμμάτων στον κειμενογράφο. Οι μαθητές πειραματίζονται, διερευνούν και εξασκούνται (τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι) με στόχο να εξοικειωθούν με βασικές εργασίες επεξεργασίας κειμένου (π.χ. έτοιμα σχήματα και περιγράμματα) και να υλοποιήσουν μια ολοκληρωμένη δραστηριότητα. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής και συνεργατικής μάθησης. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές τη δημιουργία νέων εγγράφων σε περιβάλλον λογισμικού επεξεργασίας κειμένου.
Κατασκευάζω σταυρόλεξα με τον κειμενογράφο
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/2717
Διαδραστικό βιντεομάθημα δημιουργίας σταυρόλεξου με τον κειμενογράφο, το οποίο έχει ως στόχο την εξοικείωση των μαθητών με τις επιλογές δημιουργίας και μορφοποίησης πινάκων. Οι μαθητές/τριες πειραματίζονται, διερευνούν και εξασκούνται με στόχο την υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης δραστηριότητας επεξεργασίας πινάκων στον κειμενογράφο. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους/τις μαθητές/τριες δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής και συνεργατικής μάθησης. Στη συνέχεια, καλεί τους/τις μαθητές/τριες να υλοποιήσουν την εργασία σε περιβάλλον λογισμικού επεξεργασίας κειμένου.