Μάθημα : Ιστορία Β΄Γυμνασίου

Κωδικός : G1128113

G1128113  -  ΓΕΩΡΓΙΑ ΡΟΠΗ

Ωριαίο διαγώνισμα α΄ τετραμήνου στην Ιστορία-2

Υπολειπόμενος χρόνος: 2100

Περιγραφή

Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις.

Ερώτηση 1 (Αντιστοίχιση — 4 βαθμοί) 

Να αντιστοιχίσετε τα στοιχεία της Α στήλης με αυτά της Β στήλης.
Στήλη Α Κάντε την αντιστοιχία Στήλη B
1. Λέων Γ΄
A. α΄ φάση της εικονομαχίας
2. Λέων Ε΄
B. β΄φάση της εικονομαχίας
3. Ιωάννης Δαμασκηνός
 
4. Αυγούστα Θεοδώρα
 
5. Κωνσταντίνος Ε΄
 
6. Ειρήνη η Αθηναία
 
7. Σύνοδος του 843
 
8. Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος
 

Ερώτηση 2 (Σωστό / Λάθος — 0.5 βαθμοί) 

Ο Φώτιος ανήκε στον κύκλο των λογίων.

Ερώτηση 3 (Σωστό / Λάθος — 0.5 βαθμοί) 

Το άσμα του Βασιλείου Διγενή Ακρίτα είναι δημιούργημα της λόγιας γραμματείας.

Ερώτηση 4 (Σωστό / Λάθος — 0.5 βαθμοί) 

Η εικονομαχία έβλαψε την εξωτερική πολιτική του Βυζαντίου.

Ερώτηση 5 (Σωστό / Λάθος — 0.5 βαθμοί) 

Οι αγροτικοί πληθυσμοί της Μικράς Ασίας στα σύνορα με τους Άραβες ήταν φανατικοί εικονολάτρες.

Ερώτηση 6 (Σωστό / Λάθος — 0.5 βαθμοί) 

Η πιο σφοδρή φάση της εικονομαχίας ήταν η δεύτερη (815-843).

Ερώτηση 7 (Σωστό / Λάθος — 0.5 βαθμοί) 

Οι εικονομάχοι αυτοκράτορες ευνοούσαν τα μοναστήρια και τη δύναμή τους.

Ερώτηση 8 (Σωστό / Λάθος — 0.5 βαθμοί) 

Το τέλος της εικονομαχίας οδήγησε σε περίοδο ακμής το Βυζάντιο.

Ερώτηση 9 (Σωστό / Λάθος — 0.5 βαθμοί) 

Η εικονομαχία ευνόησε την καλλιτεχνική δημιουργία.

Ερώτηση 10 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 0.5 βαθμοί) 

Το έπος του Βασιλείου Διγενή Ακρίτα γράφτηκε από:

Ερώτηση 11 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 0.5 βαθμοί) 

Ο σφοδρότερος πολέμιος των εικόνων ήταν ο:

Ερώτηση 12 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 0.5 βαθμοί) 

Η οριστική αποκατάσταση και αναστήλωση των εικόνων επήλθε με πρωτοβουλία:

Ερώτηση 13 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 0.5 βαθμοί) 

Η έμπνευση των ακριτικών τραγουδιών προήλθε από:

Ερώτηση 14 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 0.5 βαθμοί) 

Η Ζ΄ Οικουμενική σύνοδος συγκλήθηκε με πρωτοβουλία:

Ερώτηση 15 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 0.5 βαθμοί) 

Ο βασικότερος ήρωας των ακριτικών τραγουδιών είναι ο:

Ερώτηση 16 (Συμπλήρωση Κενών (Χαλαρή Ταυτοποίηση) — 3 βαθμοί) 

Μελετήστε την πηγή "Ο Λέων ο Φιλόσοφος και η Μαγναύρα" που ακολουθεί και με βάση αυτή και τις ιστορικές σας γνώσεις απαντήστε στις ερωτήσεις που ακολουθούν.

Ο Λέων ο Φιλόσοφος και η Μαγναύρα

  Ο Λέων, καθώς σχόλαζε, εξαιτίας της καθαίρεσης του [από το αξίωμα του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης], διεύθυνε τη σχολή της Μαγναύρας. Ο μαθητής του Θεόδωρος ήταν επικεφαλής του τμήματος της γεωμετρίας, ο Θεοδήγιος της αστρονομίας, και ο Κομητάς της γραμματικής, που διδάσκει πώς μιλιούνται σωστά τα ελληνικά. Ο Βάρδας τους έδινε γενναιόδωρες χορηγίες, για να καλύπτουν τις ανάγκες τους και, επειδή αγαπούσε τη γνώση, τους επισκεπτόταν συχνά, ενθαρρύνοντας τις κλίσεις των φοιτητών τους: μέσα σε λίγα χρόνια έδωσε φτερά στην επιστήμη, που σημείωσε αλματώδη πρόοδο.

Συνεχιστές Θεοφάνη, 4ο βιβλίο, έκδ. I. Bekker, CSHB, Βόννη 1838, 192.

1) Ο ιδρυτής της Σχολής της Μαγναύρας ήταν ο: 2) Ο διευθυντής της Σχολής της Μαγναύρας ήταν ο: 3) Σύμφωνα με την πηγή, στη Σχολή της Μαγναύρας διδάσκονταν τα εξής μαθήματα: 4) Εκτός από αυτά τα μαθήματα στη σχολή της Μαγναύρας διδασκόταν επίσης το μάθημα της

Ερώτηση 17 (Ελεύθερου Κειμένου — 4 βαθμοί) 

Μελετήστε τις δύο πηγές που ακολουθούν και απαντήστε στην ερώτηση: Ποιο ήταν το βασικό επιχείρημα των εικονομάχων και ποιο των εικονολατρών;

Επιχειρήματα των εικονομάχων

  Οι εικόνες αναπληρώνουν τα είδωλα και άρα αυτοί που τις προσκυνούν είναι ειδωλολάτρες [...]. Όμως δεν πρέπει να προσκυνούμε κατασκευάσματα των ανθρώπινων χεριών και κάθε είδους ομοίωμα [...]. Πληροφόρησέ με ποιος μας κληροδότησε αυτή την παράδοση, δηλαδή να σεβόμαστε και να προσκυνούμε κατασκευάσματα χεριών, ενώ ο Θεός απαγορεύει την προσκύνηση, και εγώ θα συμφωνήσω ότι αυτό είναι νόμος του Θεού.

Από επιστολή του Λέοντος Γ' στον πάπα Γρηγόριο Β', Travaux et memoires 3 (1968) 279.

Επιχειρήματα των εικονολατρών

    Εφόσον προσκυνώ και σέβομαι το σταυρό και τη λόγχη, τον κάλαμο και τον σπόγγο, με τα οποία οι θεοκτόνοι Ιουδαίοι προσέβαλαν και σκότωσαν τον Κύριό μου, γιατί όλα αυτά στάθηκαν όργανα του έργου της σωτηρίας των ανθρώπων, πώς να μην προσκυνήσω και τις εικόνες που κατασκευάζουν οι πιστοί με αγαθή προαίρεση και με σκοπό τη δοξολογία και την ανάμνηση των παθημάτων του Χριστού; Και εφόσον προσκυνώ την εικόνα του σταυρού που κατασκευάζεται από οποιοδήποτε υλικό, πώς να μην προσκυνήσω την εικόνα του Χριστού που κατέστησε σωτήριο τον σταυρό; Ότι δεν προσκυνώ την ύλη είναι φανερό, διότι, αν καταστραφεί το εκτύπωμα ενός σταυρού που είναι κατασκευασμένος από ξύλο, παραδίδω το ξύλο στη φωτιά. Το ίδιο συμβαίνει και με το ξύλο των εικονισμάτων, όταν αυτά καταστραφούν.

Ιωάννης Δαμασκηνός, Περί εικόνων, Λόγος δεύτερος, κεφ. 19, Migne, Patrologia Graeca, τ. 94, στήλη 1305.

Ερώτηση 18 (Ελεύθερου Κειμένου — 2 βαθμοί) 

Μελετήστε τις δύο εικόνες στη σελίδα 35 του σχολικού βιβλίου και απαντήστε στην ερώτηση: με ποια από τις συνέπειες της εικονομαχίας συνδέονται οι δύο εικόνες;