Μάθημα : Διδακτική Πληροφορικής

Κωδικός : EL1278110

EL1278110  -  ΔΕΡΕΚΕΝΑΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ

Οργάνωση και Σχεδίαση Μαθήματος

Περιγραφή

Ερωτήσεις για τη 2η θεματική ενότητα.

Ερώτηση 1 (Αντιστοίχιση — 120 βαθμοί) 

Ερώτηση αντιστοίχισης
Να χαρακτηρίσετε τη διατύπωση των αντικειμενικών διδακτικών στόχων που παρουσιάζονται στη 1η στήλη ως ορθή ή λανθασµένη, επιλέγοντας κάποιον από τους χαρακτηρισµούς και τις αιτιολογήσεις που παρουσιάζονται στη 1η στήλη.
Στήλη Α Κάντε την αντιστοιχία Στήλη B
1. να κατανοήσουν τις λειτουργίες του Word
A. Ορθή Διατύπωση
2. να έχουν αποκτήσει επαρκή εικόνα για τους τρόπους αξιοποίησης των εφαρμογών του Διαδικτύου στην εκπαίδευση
B. Λανθασµένη Διατύπωση
3. να εφαρμόσουν στην πράξη τις θεωρητικές γνώσεις που απέκτησαν κατά την διάρκεια των παραδόσεων και να περιγράφουν με ποιους τρόπους παίρνει τιμή μια μεταβλητή
C. Λανθασµένη διατύπωση γιατί το ρήµα που χρησιµοποιείται δεν περιγράφει συµπεριφορά που είναι µετρήσιµη και επαληθεύσιµη
4. να έχουν πληρέστερη εικόνα και μεγαλύτερη εξοικείωση ε τα σύγχρονα εργαλεία και τεχνικές των υπολογιστικών και δικτυακών τεχνολογιών
D. Ορθή διατύπωση αλλά πορεί να χαρακτηριστεί ως μη πλήρης γιατί δεν καθορίζεται η συνθήκη κάτω από την οποία αναμένεται να εκδηλωθεί η συμπεριφορά
5. να εξηγούν βασικές έννοιες και όρους της σύγχρονης υπολογιστικής τεχνολογίας που συναντούν στην καθημερινή τους ζωή
E. Ορθή διατύπωση αλλά μπορεί να χαρακτηριστεί ως μη πλήρης γιατί δεν καθορίζεται το κριτήριο επίτευξης του στόχου
6. να χρησιμοποιούν τον παγκόσμιο ιστό για να έχουν πρόσβαση στην ιστοσελίδα του σχολείου τους
F. Λανθασμένη διατύπωση γιατί ρήματα όπως μαθαίνω, κατανοώ, γνωρίζω, συνειδητοποιώ είναι ακατάλληλα για τη διατύπωση αντικειμενικών στόχων
7. να απαριθμούν τους τομείς στους οποίους έχει συνεισφέρει το Διαδίκτυο
G. Λανθασμένη διατύπωση γιατί η συμπεριφορά που περιγράφεται δεν είναι μετρήσιμη και ελέγξιμη
8. να κατανοούν την χρησιμότητα των δομών επανάληψης και να χειρίζονται σωστά τις βασικές έννοιες και τους κανόνες που τις διέπουν
H. Λανθασμένη διατύπωση γιατί η συμπεριφορά που αναμένεται να έχουν οι μαθητές δεν είναι σαφώς καθορισμένη
9. να απαριθμούν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των διάφορων εργαλείων επεξεργασίας γραφικών
 
10. να κατονομάζουν τουλάχιστον τρία εργαλεία επεξεργασίας εικόνας του PhotoShop
 
11. να αναφέρουν τη σημασία των όρων ανάλυση εικόνας και βάθος χρώματος
 
12. να περιγράφουν με ποιους τρόπους παίρνει τιμή μια μεταβλητή
 

Ερώτηση 2 (Αντιστοίχιση — 60 βαθμοί) 

Ερώτηση αντιστοίχισης:
Να επιλέξετε για τις διδακτικές τεχνικές της 1ης στήλης τις διδακτικο-μαθησιακές δραστηριότητες της 2ης στήλης που ταιριάζουν καλύτερα.
Στήλη Α Κάντε την αντιστοιχία Στήλη B
1. Επίδειξη
A. Εισαγωγή στην επαναληπτική δομή
2. Μαύρο-Κουτί
B. Χρήση συναρτήσεων στο λογιστικό φύλλο
3. Πρακτική Άσκηση
C. Αναζήτηση στο διαδίκτυο με μηχανές αναζήτησης
4. Μελέτη περίπτωσης
D. Ταξινόμηση στοιχείων πίνακα
5. Παιγνίδι ρόλων
E. Αξιολόγηση μαθητών στα χαρακτηριστικά και στις κατηγορίες των δικτύων υπολογιστών
6. Εννοιολογική Χαρτογράφηση
 

Ερώτηση 3 (Πολλαπλής Επιλογής (Πολλαπλές Απαντήσεις) — 20 βαθμοί) 

Ο όρος «διδακτικός σχεδιασμός» ή «προγραμματισμός της διδασκαλίας» αφορά:

Ερώτηση 4 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 10 βαθμοί) 

Να χαρακτηρίσετε την παρακάτω προτάση ως σωστή ή λάθος.
Για τη διατύπωση των αντικειμενικών διδακτικών στόχων προτείνεται να χρησιμοποιούνται ρήματα όπως κατανοούν, μάθουν, γνωρίζουν, εκτιμήσουν κ.λπ.

Ερώτηση 5 (Αντιστοίχιση — 70 βαθμοί) 

Βάλτε στη σωστή σειρά τις ενέργειες στις οποίες πρέπει να προβεί ο εκπαιδευτικός
Στήλη Α Κάντε την αντιστοιχία Στήλη B
1. Επιλογή Στρατηγικών και Τεχνικών Διδασκαλίας
A.
2. Καθορισμός των διδακτικο-μαθησιακών δραστηριοτήτων
B.
3. Προσδιορισμός των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών
C.
4. Χρονοπρογραμματισμός των διδακτικο-μαθησιακών δραστηριοτήτων
D.
5. Διερεύνηση του γνωστικού επιπέδου των μαθητών
E.
6. Επιλογή εποπτικών και διδακτικών μέσων
F.
7. Καθορισμός του τρόπου αξιολόγησης των μαθητών
G.

Ερώτηση 6 (Πολλαπλής Επιλογής (Πολλαπλές Απαντήσεις) — 40 βαθμοί) 

Ο διδακτικός σχεδιασμός κρίνεται σημαντικός όσο και αναγκαίος γιατί:

Ερώτηση 7 (Πολλαπλής Επιλογής (Πολλαπλές Απαντήσεις) — 50 βαθμοί) 

Κατά το διδακτικό σχεδιασμό λαμβάνονται αποφάσεις σχετικά:

Ερώτηση 8 (Πολλαπλής Επιλογής (Πολλαπλές Απαντήσεις) — 10 βαθμοί) 

Το συνδυαστικό μοντέλο για τη διατύπωση των διδακτικών στόχων αφορά:

Ερώτηση 9 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 10 βαθμοί) 

Να χαρακτηρίσετε την παρακάτω προτάση ως σωστή ή λάθος.
Ένας γενικευμένος στόχος περιγράφει τη συμπεριφορά του μαθητή, η οποία είναι μετρήσιμη και επαληθεύσιμη.

Ερώτηση 10 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 10 βαθμοί) 

Να χαρακτηρίσετε την παρακάτω προτάση ως σωστή ή λάθος.
Στη διατύπωση ενός αντικειμενικού στόχου πρέπει εκτός από τη συμπεριφορά, να καθορίζονται οι συνθήκες και οι προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες αναμένεται να εκδηλωθεί η συγκεκριμένη συμπεριφορά καθώς και το κριτήριο επίτευξης του στόχου

Ερώτηση 11 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 10 βαθμοί) 

Να χαρακτηρίσετε την παρακάτω προτάση ως σωστή ή λάθος.
Το μοντέλο των αντικειμενικών στόχων δε βοηθά τον εκπαιδευτικό να ελέγξει τα αποτελέσματα της διδασκαλίας του

Ερώτηση 12 (Πολλαπλής Επιλογής (Πολλαπλές Απαντήσεις) — 10 βαθμοί) 

Να χαρακτηρίσετε την παρακάτω πρόταση ως Σωστή ή Λάθος.
Οι αντικειμενικοί στόχοι διακρίνονται σε στόχους που αφορούν γνώσεις, σε στόχους που αφορούν ικανότητες και σε στόχους που αφορούν στάσεις

Ερώτηση 13 (Πολλαπλής Επιλογής (Μοναδική Απάντηση) — 10 βαθμοί) 

Να χαρακτηρίσετε την παρακάτω προτάση ως σωστή ή λάθος.
Οι διδακτικοί στόχοι αφορούν μόνο τον εκπαιδευτικό και δεν είναι απαραίτητο να γνωστοποιούνται στους μαθητές

Ερώτηση 14 (Πολλαπλής Επιλογής (Πολλαπλές Απαντήσεις) — 100 βαθμοί) 

Για την επιλογής μιας τεχνικής διδασκαλίας λαμβάνουμε υπόψη:

Ερώτηση 15 (Πολλαπλής Επιλογής (Πολλαπλές Απαντήσεις) — 40 βαθμοί) 

Σημειώστε όσες προτάσεις κρίνετε ορθές στη συμπλήρωση της ακόλουθης πρότασης:
Για τη σχεδίαση της διδασκαλίας θεωρείται απαραίτητο να συμπεριλαμβάνονται διδακτικές ενέργειες του εκπαιδευτικού που αφορούν διδακτικο-μαθησιακές δραστηριότητες σχετικά:

Ερώτηση 16 (Αντιστοίχιση — 90 βαθμοί) 

Ερώτηση αντιστοίχισης
Να αντιστοιχίσετε καθεμιά από τις διδακτικές προσεγγίσεις που μπορεί να εφαρμοστούν σε μαθήματα Προγραμματισμού (2η στήλη) με ένα ή περισσότερα χαρακτηριστικά τους που εμφανίζονται στη 1η στήλη.
Στήλη Α Κάντε την αντιστοιχία Στήλη B
1. Διδακτικο-μαθησιακές δραστηριότητες τριών φάσεων
A. Μαύρο Κουτί
2. Ο «οδηγός» έχει τον έλεγχο του στη σχεδίαση και ανάπτυξη του προγράμματος
B. Διερευνήσεις
3. Κίνητρο για μάθηση
C. Προγραμματίζοντας σε Ζευγάρια
4. Πρόβλεψη αποτελεσμάτων - Εκτέλεση Προγράμματος - Σύγκριση προβλεπόμενων με πραγματικά αποτελέσματα
D. Πλαίσιο ECLiP
5. Εκτέλεση προγράμματος - Παρατήρηση αποτελεσμάτων/μηνυμάτων -Μελέτη κώδικα -Συσχέτιση εντολών με τα παρατηρήσιμα αποτελέσματα
 
6. Εφαρμόζω όσα έμαθα
 
7. Μελέτη κώδικα και προσπάθεια κατανόησης της λειτουργίας του µέσα από κατάλληλες ερωτήσεις
 
8. Διερευνητικές και συνεργατικές δραστηριότητες
 
9. Ο «παρατηρητής» ελέγχει το έργο του «οδηγού θέτοντας ερωτήσεις, διερευνώντας εναλλακτικές λύσεις, παρατηρώντας ελλείψεις, κ.λπ.
 

Ερώτηση 17 (Πολλαπλής Επιλογής (Πολλαπλές Απαντήσεις) — 70 βαθμοί) 

Μελετήστε τα παρακάτω:
Παρακάτω σας δίνεται περιγραφή µιας διδασκαλίας διάρκειας δυο διδακτικών ωρών για τον αλγόριθµο σειριακής αναζήτησης. Διαβάστε προσεκτικά την περιγραφή και απαντήστε στο ερώτηµα: Ποιες εκπαιδευτικές τεχνικές χρησιµοποίησε εκπαιδευτικός κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας; επιλέγοντας από τη διαθέσιµη λίστα τις τεχνικές που χρησιµοποιήθηκαν. Αρχικά, εκπαιδευτικός της τάξης ρώτησε τους µαθητές αν θυµούνται τον αλγόριθµο σειριακής αναζήτησης και ζήτησε από ένα µαθητή να γράψει τον αλγόριθµο στον πίνακα. Στη συνέχεια ενηµέρωσε τους µαθητές ότι θα πρέπει να σχεδιάσουν µια αναπαράσταση του αλγορίθµου στην τάξη. Ρώτησε τους µαθητές ποιοι ρόλοι χρειάζονται κατά τη γνώµη τους για την εκτέλεση της αναπαράστασης. Όλες οι απαντήσεις των µαθητών στο ερώτηµα αυτό καταγράφηκαν από τον εκπαιδευτικό στον πίνακα. Όταν δεν υπήρχαν πλέον νέες προτάσεις για πιθανούς ρόλους, οι προτάσεις που είχαν καταγραφεί συζητήθηκαν στην τάξη και συζήτηση κατέληξε σε συµφωνία για τους ρόλους που χρειάζονται στην αναπαράσταση. Στη συνέχεια οι µαθητές χωρίστηκαν σε οµάδες των τεσσάρων ατόµων. Κάθε οµάδα ανέλαβε να γράψει αναλυτικές οδηγίες για ένα από τους ρόλους. Στην επόµενη διδακτική ώρα, πραγµατοποιήθηκε αναπαράσταση του αλγορίθµου από τους ίδιους τους µαθητές. Σε κατάλληλες χρονικές στιγµές, εκπαιδευτικός διέκοπτε την αναπαράσταση απευθύνοντας ερωτήµατα προς τους µαθητές σχετικά µε την εκτέλεση του αλγορίθµου µέχρι εκείνη τη στιγµή. Μετά την απάντηση των ερωτηµάτων από τους µαθητές συνεχιζόταν αναπαράσταση του αλγορίθµου. Μετά το τέλος της αναπαράστασης, συζητήθηκε στην τάξη ο σχεδιασµός της και καταγράφηκαν απόψεις σχετικά µε προβλήµατα που παρατηρήθηκαν και προτάσεις για βελτίωση στο µέλλον.

Ερώτηση 18 (Αντιστοίχιση — 130 βαθμοί) 

Ερώτηση αντιστοίχισης
Να αντιστοιχίσετε καθεµιά από τις διδακτικές τεχνικές της 2ης στήλης µε ένα ή περισσότερα χαρακτηριστικά τους που εµφανίζονται στη 1η στήλη.
Στήλη Α Κάντε την αντιστοιχία Στήλη B
1. Βοηθούν στην κατανόηση, ανακεφαλαίωση και εµπέδωση του µαθήµατος, δηµιουργούν κλίµα επικοινωνίας και συµµετοχής, και βοηθούν τον εκπαιδευτικό να διαπιστώσει το βαθµό κατανόησης και τις ανάγκες των µαθητών
A. Μονολογική Παρουσίαση
2. Πολύ χρήσιµη τεχνική γιατί η µάθηση επιτυγχάνεται µέσα από την πράξη και εξασφαλίζεται ενεργοποίηση όλων των µαθητών και κινητοποιείται το ενδιαφέρον τους
B. Ερωταποκρίσεις
3. Θα πρέπει να έχει λογική δοµη και εξέλιξη, να περιορίζεται στην παρουσίαση των απαραίτητων στοιχείων, να περιέχει πολλά παραδείγµατα, και να υποστηρίζεται µε τη χρήση οπτικοακουστικών µέσων
C. Επίδειξη
4. Μέσω της συγκεκριµένης τεχνικής δεν προωθείται η επικοινωνία και η πρωτοβουλία, αυτενέργεια του µαθητή περιορίζεται και σε σηµαντικό βαθµό είναι κατευθυνόµενη και για την εφαρµογή της µπορεί να χρειάζεται κατάλληλος εξοπλισµός
D. Μελέτη Περίπτωσης
5. Πολύ χρήσιμη τεχνική σε διαδικασίες επίλυσης προβληµάτων, για την εισαγωγή ενός νέου θέµατος/έννοιας, για την ανάκληση κάποιων θεµάτων που ήδη γνωρίζουν οι µαθητές και για την αξιολόγηση του µαθήµατος
E. Συζήτηση
6. Καθιστά δυνατή τη µετάδοση συγκροτηµένων γνώσεων σε σχετικά σύντοµο χρονικό διάστηµα
F. Καταιγισμός Ιδεών
7. Στο πλαίσιο εφαρµογής της συγκεκριµένης τεχνικής, η επικοινωνία µετατρέπεται από δασκαλοµαθητική σε διαµαθητική
G. Παιχνίδι Ρόλων
8. Συνδυάζει την ενεργητική συµµετοχή των µαθητών µε τη συνεργατική και βιωµατική µάθηση στο πλαίσιο µιας δραστηριότητας που απεικονίζει µια πραγµατική κατάσταση µε στόχο µέσα από το βίωµα να κατανοήσουν βαθύτερα τόσο την κατάσταση όσο και τις αντιδράσεις τους απέναντι της
H. Εννοιολογική Χαρτογράφηση
9. Μπορεί να αξιοποιηθεί ως εργαλείο διδασκαλίας, ως εργαλείο αξιολόγησης και ως εργαλείο µάθησης
 
10. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να κατευθύνει διακριτικά τη συζήτηση ώστε να είναι δυνατή η εξαγωγή συµπερασµάτων, να ενθαρρύνει τους µαθητές όχι να µόνο να εκθέτουν τις απόψεις τους αλλά και να κρίνουν τις απόψεις των συνοµιλητών τους καθώς και να έρχονται σε αντιπαράθεση µεταξύ τους εκφράζοντας λογικά επιχειρήµατα
 
11. Θα πρέπει να παρουσιάζουν λογική συνέχεια, να προωθούν τον προβληµατισµό, την έκφραση και την κριτική σκέψη
 
12. Αποτελούν µαθητοκεντρικές δραστηριότητες που βοηθούν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ανάλυσης και επίλυσης προβληµάτων και καλλιεργούν την κριτική και αναλυτική σκέψη των µαθητών
 
13. Απαιτεί µεγάλο χρόνο προετοιµασίας προκειµένου να οδηγήσει σε θετικά αποτελέσµατα, υπάρχει εξάρτηση του αποτελέσµατος από την ικανότητα του εκπαιδευτικού και των µαθητών και είναι πιθανό να οδηγήσει σε υπέρ-απλοποίηση σύνθετων καταστάσεων και να παρουσιαστούν προβλήµατα αποσυντονισµού της τάξης