ΕΝΟΤΗΤΑ 2 , ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, Προτρεπτικός πρὸςΘεμίσωνα, αποσπάσματα 8-9
Η πρακτική και πολιτική διάσταση της φιλοσοφίας
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
Α. Τι λέει το κείμενο;
►Πρέπει επομένως να φιλοσοφούμε για να ζήσουμε ορθά στον πολιτικό βίο και ωφέλιμα στον δημόσιο.►φιλοσοφητέον, ὠφελίμως
(Η απάντηση από το εισαγωγικό με μικρές προσθήκες:)
Β. Ας εμβαθύνουμε στο νόημα του κειμένου
ΑΠΑΝΤΗΣΗ(ΠΡΟΣΟΧΗ)
Η θεωρητική γνώση πρέπει να κατευθύνει κυρίως την πολιτική πράξη αλλά και τον ιδιωτικό βίο του ανθρώπου. Η αρετή συνδέεται με την πράξη μέσω της γνώσης. Η γνώση απορρέει από το ευ βουλεύεσθαι ώστε ο άνθρωπος στον πολιτικό βίο να διακρίνει το αγαθό από το κακό και να το επιλέγει.
Πολιτεύομαι( σχόλιο βιβλίου): Στην κύρια σημασία του το ουσιαστικό πολιτεία δηλώνει τον τρόπο ζωής μέσα στην πόλη, ενώ το ρήμα πολιτεύομαι σημαίνει τη σχέση του ελεύθερου πολίτη με την κοινωνία στην οποία ζει, τον τρόπο με τον οποίο αυτός εντάσσεται στη δημόσια ζωή.
Βίος( σχόλιο βιβλίου): Η λέξη δεν είναι πάντα απολύτως ταυτόσημη με τη λέξη ζωή. Συχνά με τον βίον δίνεται έμφαση στον τρόπο της ζωής, στην κατάσταση της ζωής, στο πώς βιώνει ο άνθρωπος τη ζωή. Έτσι, ενώ η ζωή αποτελεί για τον άνθρωπο ένα υπαρκτικό δεδομένο, ο βίος του υπόκειται σε διερώτηση, διαμόρφωση και επιλογή. Η ζωή είναι μία, αλλά οι επιλέξιμοι βίοι πολλοί. Κατά προέκταση, ο ανθρώπινος βίος, ατομικός και συλλογικός, γίνεται αντικείμενο φιλοσοφικής μελέτης. Και η φιλοσοφία ορίζεται ως τέχνη του βίου.
Μέγα ζητούμενο το κυρίως ἀγαθόν / ὅλονἀγαθόν: Ο Αριστοτέλης ορίζει το ἀγαθὸν ως το τέλος, τον σκοπό μιας σειράς ανθρώπινων πράξεων. Κυριολεκτικό και ολικό ἀγαθὸν είναι εκείνο που δεν αποτελεί μέσο για την επίτευξη ενός επόμενου σκοπού, αλλά είναι ο απώτατος σκοπός και η τελική κατάληξη του ανθρώπινου βίου. Κατά τον Αριστοτέλη το κατεξοχήν ἀγαθὸν είναι η ευδαιμονία: ζωὴσπουδαία.
ΛΟΓΟΣ
ἡ τοῦ κρίνειν ἔχουσα τὴν ὀρθότητα ἡ τῷ λόγῳ χρωμένη
τὴν ὀρθὴν κρίσιν τὴν ἀναμάρτητον ἐπιτακτικὴν φρόνησιν
ΟΛΟΝ ΑΓΑΘΟΝ
τὸ ὅλον ἀγαθὸν τὸ κυρίως ὂν ἀγαθόν
Γ. Για τη γλώσσα του κειμένου
ἡ ἔχουσα►αὕτη ἥ( αναφορική αντωνυμία) ἔχει
ἡ χρωμένη►αὕτη ἥ ( αναφορική αντωνυμία) χρηται (περισπωμένη)
ἡ θεωροῦσα►αὕτη ἥ ( αναφορική αντωνυμία) θεωρεῑ
Με την ισοδύναμη δευτερεύουσα πρόταση ο τρόπος είναι πιο αναλυτικός. Πλησιάζει περισσότερο τον σύγχρονο αναγνώστη.
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ( οι παράγωγες λέξεις είναι κάποιες για τις οποίες πιθανά να είχατε προβληματισμό)
Βίον: βιοτικός, βίωμα, βιονικός, αντιβιοτικό
ὄργανα, ἀπεργάζεται: καινούριος, κακούργος, λειτούργημα
Δεῖ: δεόντως: δέηση, ενδεής, ένδεια, δεύτερος
Ορέγομαι-επιθυμώ: ΣΥΝΩΝΥΜΑ: βούλομαι, γλίχομαι, εφίεμαι, επιθυμώ
ἐπιστῆμαι(επίσταμαι): πανεπιστήμιο, πανεπιστημιακός
προσηκόντως<προσήκει: καθήκον
ὑπαρχούσαις: αρχαίος, ύπαρξη, ναύαρχος, πατριάρχης
ὑπηρετοῦσαι: ΣΥΝΩΝΥΜΑ: διακονώ, θεραπεύω ΑΝΤΩΝΥΜΑ: άρχω
2η διδακτική ενότητα (Αριστοτέλης, Προτρεπτικός προς Θεμίσωνα)
Οι βασικές απόψεις είναι δύο. Η μία είναι περισσότερο προσηλωμένη στη βασική έννοια της φιλοσοφίας και πιο κοντά στην αρχαία αντίληψη, που λέει ότι ο ιδεώδης βίος για τον άνθρωπο είναι ο φιλοσοφικός βίος. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η φιλοσοφία δεν μπορεί πλέον να διαδραματίσει αυτόν το ρόλο. Η δική μου άποψη είναι ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι ζωής και ο φιλοσοφικός βίος είναι ένας από αυτούς. Ακόμη και στην αρχαία Ελλάδα εξάλλου ο φιλοσοφικός βίος δεν ήταν αποδεκτός απ' όλους. Οι φιλόσοφοι γίνονταν συχνά στόχος σάτιρας στην αρχαία εποχή. Θα έλεγα βέβαια ότι θα ήταν καλύτερα να γίνονταν και οι σημερινοί φιλόσοφοι στόχος σάτιρας παρά να μην έχουν καμία σημασία για τον κόσμο. Κι αυτό γιατί πραγματικά η φιλοσοφία μπορεί να βοηθήσει στην κατεύθυνση μιας καλύτερης ζωής. Η φιλοσοφία δεν προσφέρει ένα υπόδειγμα τρόπων ζωής, αλλά ένα υπόδειγμα τού πώς μπορεί δημιουργήσει κανείς έναν δικό του τρόπο.
Από τη συνέντευξη στην εφημ. Καθημερινή του Αλ. Νεχαμάς, διακεκριμένου καθηγητή Φιλοσοφίας του Πρίνστον, με αφορμή την πρόσφατη εκλογή του ως τακτικού μέλους της Ακαδημίας Αθηνών (2013)
ΠΡΟΣΟΧΗ: