Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΤΠΕ Δ' Δημοτικού

(9350168262) -  ΜΑΡΙΑ ΑΜΑΡΛΑΡΙΩΤΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Στην ενότητα αυτή, οι μαθητές εισάγονται στον κόσμο των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) μέσα από διαδραστικές δραστηριότητες και βιωματική μάθηση. Ανακαλύπτουν τη χρήση των υπολογιστών και άλλων τεχνολογικών εργαλείων ως μέσων δημιουργίας, επικοινωνίας και επίλυσης προβλημάτων. Μαθαίνουν βασικές δεξιότητες, όπως η χρήση λογισμικών, η αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο και η προστασία της ιδιωτικότητάς τους. Η ενότητα δίνει έμφαση στη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και τη σωστή χρήση της τεχνολογίας, προετοιμάζοντας τους μαθητές για τη σύγχρονη ψηφιακή εποχή.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2024

  • Διδάσκοντες

    Μαρία Αμαρλαριώτη

    Περιεχόμενο μαθήματος

    1. Εισαγωγή στις ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών):

    • Τι είναι οι ΤΠΕ και γιατί είναι σημαντικές στην καθημερινή μας ζωή.
    • Εξοικείωση με βασικές συσκευές (υπολογιστές, tablet, διαδραστικούς πίνακες, έξυπνες συσκευές).
    • Ρόλος των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, την εργασία και την ψυχαγωγία.

    2. Βασικές Δεξιότητες Χρήσης Υπολογιστή:

    • Εκκίνηση και τερματισμός λειτουργίας υπολογιστή με ασφάλεια.
    • Εισαγωγή στο περιβάλλον της επιφάνειας εργασίας (desktop).
    • Χρήση πληκτρολογίου και ποντικιού (κλικ, δεξί κλικ, σύρσιμο).
    • Δημιουργία, αποθήκευση και άνοιγμα αρχείων.

    3. Εισαγωγή στο Διαδίκτυο και Ασφαλής Χρήση:

    • Τι είναι το διαδίκτυο και πώς λειτουργεί.
    • Αναζήτηση πληροφοριών με τη χρήση μηχανών αναζήτησης (π.χ. Google).
    • Βασικές αρχές ψηφιακής ασφάλειας:
      • Προστασία προσωπικών δεδομένων.
      • Ορθή συμπεριφορά στο διαδίκτυο (ψηφιακή ευγένεια).

    4. Εισαγωγή στις Εφαρμογές και το Λογισμικό:

    • Γνωριμία με βασικές εφαρμογές επεξεργασίας κειμένου (π.χ. Word).
    • Ζωγραφική και δημιουργία με λογισμικά γραφικών (π.χ. Paint).
    • Εφαρμογές παρουσίασης (π.χ. PowerPoint) για βασικές παρουσιάσεις.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    1. Βιωματική Μάθηση (Experiential Learning):

    • Περιγραφή: Οι μαθητές μαθαίνουν κάνοντας πρακτική χρήση των εργαλείων ΤΠΕ.
    • Παραδείγματα:
      • Άσκηση στη χρήση πληκτρολογίου και ποντικιού.
      • Πρακτική αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο.
      • Δημιουργία απλών έργων, όπως ζωγραφιές ή κείμενα σε εφαρμογές.

    2. Διαδραστική Διδασκαλία:

    • Περιγραφή: Ενθαρρύνεται η συμμετοχή των μαθητών μέσω ερωταπαντήσεων, παιχνιδιών και συνεργατικών δραστηριοτήτων.
    • Παραδείγματα:
      • Εκπαιδευτικά κουίζ με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων (π.χ. Kahoot).
      • Εξερεύνηση εφαρμογών μέσω διαδραστικού πίνακα.
      • Ομαδικές εργασίες για τη δημιουργία απλών παρουσιάσεων.

    3. Επίλυση Προβλημάτων (Problem-Based Learning):

    • Περιγραφή: Οι μαθητές καλούνται να αντιμετωπίσουν προβλήματα ή σενάρια που σχετίζονται με τις ΤΠΕ.
    • Παραδείγματα:
      • "Βοηθήστε τον φίλο σας να δημιουργήσει μια παρουσίαση."
      • "Πώς θα προστατεύσετε τα δεδομένα σας στο διαδίκτυο;"
      • "Σχεδιάστε την αφίσα μιας εκδήλωσης χρησιμοποιώντας το λογισμικό γραφικών."

    4. Συνεργατική Μάθηση (Collaborative Learning):

    • Περιγραφή: Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, ενισχύοντας την επικοινωνία και τη συνεργασία.
    • Παραδείγματα:
      • Δημιουργία ενός ομαδικού έργου, όπως μια παρουσίαση ή μια ζωγραφιά.
      • Μοίρασμα ρόλων, π.χ., ένας μαθητής αναζητά εικόνες, άλλος γράφει το κείμενο.

    5. Παιχνιδοποίηση (Gamification):

    • Περιγραφή: Χρήση παιχνιδιών για την εκμάθηση δεξιοτήτων και γνώσεων.
    • Παραδείγματα:
      • Παιχνίδια πληκτρολόγησης για εξάσκηση στην ταχύτητα και ακρίβεια.
      • Διαδραστικά παιχνίδια που σχετίζονται με την ασφάλεια στο διαδίκτυο.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Γνωστικοί Στόχοι (Knowledge Objectives):

    1. Να κατανοήσουν τι είναι οι ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών) και πώς χρησιμοποιούνται στην καθημερινή ζωή.
    2. Να εξοικειωθούν με βασικούς όρους και λειτουργίες των υπολογιστών και άλλων τεχνολογικών εργαλείων (π.χ. tablet, διαδραστικός πίνακας).
    3. Να αναγνωρίζουν τις βασικές αρχές ασφάλειας και ιδιωτικότητας στο διαδίκτυο.
    4. Να μάθουν πώς να χρησιμοποιούν βασικές εφαρμογές, όπως λογισμικά επεξεργασίας κειμένου, γραφικών και παρουσιάσεων.

    Ψυχοκινητικοί Στόχοι (Skills Objectives):

    1. Να αποκτήσουν δεξιότητες χρήσης του πληκτρολογίου, του ποντικιού και της επιφάνειας εργασίας.
    2. Να μπορούν να εκτελούν βασικές λειτουργίες στον υπολογιστή (π.χ. δημιουργία, αποθήκευση, άνοιγμα και επεξεργασία αρχείων).
    3. Να περιηγούνται με ασφάλεια στο διαδίκτυο και να αναζητούν πληροφορίες με αποτελεσματικό τρόπο.
    4. Να δημιουργούν απλά ψηφιακά έργα (π.χ. αφίσες, παρουσιάσεις, ζωγραφιές) με τη χρήση κατάλληλων εργαλείων.

    Συναισθηματικοί Στόχοι (Affective Objectives):

    1. Να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στη χρήση της τεχνολογίας ως εργαλείου μάθησης και δημιουργίας.
    2. Να ενισχύσουν την υπευθυνότητα και την ηθική χρήση της τεχνολογίας, ειδικά στο διαδίκτυο.
    3. Να καλλιεργήσουν συνεργατικότητα και ομαδικό πνεύμα μέσα από ομαδικές δραστηριότητες και έργα.
    4. Να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση στη χρήση των ΤΠΕ για να επιλύουν προβλήματα ή να ολοκληρώνουν εργασίες.

    Στόχοι Ανάπτυξης Κριτικής Σκέψης:

    1. Να αξιολογούν τις πληροφορίες που βρίσκουν στο διαδίκτυο ως προς την ακρίβεια και την αξιοπιστία τους.
    2. Να επιλύουν προβλήματα που σχετίζονται με τη χρήση των ΤΠΕ (π.χ. πώς να διαχειριστούν ένα τεχνικό πρόβλημα ή να οργανώσουν πληροφορίες).
    3. Να προτείνουν τρόπους για ασφαλή και παραγωγική χρήση της τεχνολογίας.

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Διαδραστικό Υλικό από το Ψηφιακό Σχολείο
    Ιστοσελίδα: https://dschool.edu.gr

    • Διαθέτει πλούσιο υλικό για τις ΤΠΕ, όπως διαδραστικές ασκήσεις και βίντεο.

    ΤΠΕ στην Α & Β δημοτικού [e-book]

    Συγγραφέας: Τσώνης Κωνσταντίνος Εκδόσεις: Bookstars-Free Publishing