Παρουσίαση/Προβολή

ΣΤ - Η ΕΝΑΡΞΗ ΚΑΙ Η ΕΔΡΑΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ
(9200503349) - ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΟΥΛΙΔΟΥ, ΑΘΗΝΑ-ΚΥΡΙΑΚΗ ΚΟΥΤΣΟΥΚΤΩΝΗ
Περιγραφή Μαθήματος
Μέσα από το μάθημα επιδιώκεται οι μαθητές:
- Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τα κύρια γεγονότα και πρόσωπα που συνδέονται με την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης
- Να αντιληφθούν τις αιτίες που οδήγησαν στην επανάσταση και τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούσαν σε κάθε περιοχή της Ελλάδας
Ημερομηνία δημιουργίας
Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Το μάθημα ασχολείται με τα έξι πρώτα κεφάλαια της Γ΄ ενότητας του σχολικού εγχειριδίου της Ιστορίας ξεκινώντας από την ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας έως και την επανάσταση στην Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Μακεδονία που σηματοδοτούν την έναρξη και την εδραίωση της ελληνικής επανάστασης αντίστοιχα.
Μαθησιακοί στόχοι - Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι μαθησιακοί στόχοι και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα για τους μαθητές είναι:
- Σε επίπεδο γνώσεων
- να αναγνωρίσουν τα βασικά γεγονότα που διαμόρφωσαν την Ελληνική Επανάσταση
- να ερμηνεύσουν τις αφορμές, τις βαθύτερες αιτίες και τις συνέπειες των γεγονότων
- να ονομάσουν και να ταξινομήσουν τα σημαντικά πρόσωπα που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στον στρατιωτικό, πολιτικό, διπλωματικό, οικονομικό τομέα
- να αναλύσουν τη χρονική αλληλουχία των γεγονότων και την αλληλεπίδραση τους
- Σε επίπεδο δεξιοτήτων
- να προσεγγίσουν την ιστορική γνώση από διαφορετικές οπτικές γωνίες
- να αναπτύξουν κριτική σκέψη μέσω της μελέτης ποικίλων ιστορικών πηγών
- να χρησιμοποιήσουν ψηφιακά εργαλεία για την έρευνα και την παρουσίαση των εργασιών τους
- Σε επίπεδο στάσεων
- να αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας
- να εκτιμήσουν την αξία της ενεργητική συμμετοχή τους
- να συμμετάσχουν ενεργά στη διαδικασία παρουσίασης και επικοινωνίας των αποτελεσμάτων της εργασίας τους
- να επιτύχουν μαθησιακή αυτονομία
Μέθοδοι διδασκαλίας
Τα έξι πρώτα κεφάλαια της ενότητας Γ΄ "Η Μεγάλη Επανάσταση (1821 -1830)" διδάσκονται με το μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης και ως εκ τούτου κάθε μάθημα χωρίζεται σε τρεις φάσεις.
1η φάση: Πριν τη διδακτική ώρα στην τάξη
Μελέτη του υλικού που έχει αναρτηθεί στην αντίστοιχη ενότητα της ψηφιακής τάξης από τους μαθητές και περιλαμβάνει:
- σχετικό βίντεο με το μάθημα
- σύνδεσμο για το διαδραστικό βιβλίο της Ιστορίας
- ψηφιακό υλικό του αποθετηρίου «Φωτόδεντρο» μέσω των ενεργών εικονιδίων του βιβλίου
Με την παρακολούθηση του βίντεο και τη χρήση του ψηφιακού υλικού του αποθετηρίου όπως τα εκπαιδευτικά παιχνίδια, τους χάρτες, τις οπτικοποιήσεις, τα κείμενα, τα ποιήματα κ.ά. οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν μία ολοκληρωμένη εικόνα για την θεματολογία του μαθήματος.
2η φάση: Κατά τη διδακτική ώρα μέσα στην τάξη
-
Ανάγνωση και Κατανόηση Κειμένου
-
Ανάγνωση του μαθήματος από το σχολικό βιβλίο από τους μαθητές
- Συζήτηση πάνω στο περιεχόμενο του κειμένου και σύνδεσή του με το βίντεο που παρακολούθησαν κατά την 1η φάση
-
Δημιουργία σχεδιαγράμματος με τα βασικά σημεία του μαθήματος ώστε να ενεργοποιηθεί η οπτική μνήμη των μαθητών και να εντυπωθεί η αλληλουχία των γεγονότων.
-
-
Δραστηριότητα Ομαδικής Εργασίας
Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες και ανάθεση σε κάθε ομάδα μιας παραγράφου του κειμένου του βιβλίου (εργασία Α) και μιας πηγής του βιβλίου (εργασία Β).
-
-
Α. Εργασία με το κείμενο του βιβλίου
-
-
-
-
Ανάθεση σε κάθε ομάδα μιας παραγράφου του μαθήματος
-
Οι ομάδες αναζητούν πλαγιότιτλους για την παράγραφό τους και δημιουργούν ερωτήσεις κατανόησης για το κείμενο
-
-
Β. Εργασία με τις πηγές του βιβλίου
-
Ανάθεση σε κάθε ομάδα μιας ιστορικής πηγής από το βιβλίο:
-
Κείμενο (π.χ. απόσπασμα μαρτυρίας ή ιστορικού)
-
Εικόνα/Φωτογραφία (π.χ. πίνακας μάχης, προσωπογραφία)
-
Διάγραμμα/Χάρτης (π.χ. στρατιωτικές κινήσεις, κοινωνικές δομές)
-
-
Ανάλυση της πηγής από την κάθε ομάδα μέσω παρατήρησης και απάντησης σε ερωτήματα:
-
Για κείμενο: όνομα συγγραφέα, ημερομηνία, γεγονότα που περιγράφει, σχέση με το περιεχόμενο του βιβλίου
-
Για εικόνα/φωτογραφία: περιεχόμενο που απεικονίζεται, πληροφορίες, συναισθήματα, μηνύματα που μεταφέρονται
-
Για διάγραμμα/χάρτης: πληροφορίες που παρέχει, συμβολή στην κατανόηση των γεγονότων
-
-
Οι μαθητές ταξινομούν τις πληροφορίες που αντλούν από την πηγή
-
Συνδέουν τα στοιχεία της πηγής με όσα διάβασαν προηγουμένως στο βιβλίο
-
Εξηγούν τη σημασία της πηγής και πώς επηρεάζει την κατανόηση της ιστορίας
-
Διατυπώνουν ερωτήσεις κατανόησης για την πηγή
-
-
-
-
Γ. Παρουσίαση στην ολομέλεια και συζήτηση
-
Κάθε ομάδα παρουσιάζει τους πλαγιότιτλους και τις ερωτήσεις της
- Στη συνέχεια, παρουσιάζει την πηγή της και τη σύνδεσή της με το κείμενο του βιβλίου
- Ακολουθεί συζήτηση και διασταύρωση των απαντήσεων με όλη την τάξη
- Στο τέλος, γίνεται καταγραφή των συμπερασμάτων
-
-
3η φάση: Μετά τη διδακτική ώρα
Η αξιολόγηση της επίτευξης των στόχων που ετέθησαν και των γνώσεων που κατακτήθηκαν γίνεται μέσω:
- κουίζ ερωτήσεων στην αντίστοιχη ενότητα της ψηφιακής τάξης, συζήτηση την επόμενη διδακτική ώρα πάνω στις σωστές απαντήσεις και ανατροφοδότηση.
- τελικού κουίζ ερωτήσεων όλων των ενοτήτων.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Η αξιολόγηση διαμορφώνεται σε δύο άξονες:
- Μέσω φύλλου αξιολόγησης με κλειστού τύπου ερωτήσεις σε κάθε κεφάλαιο και συνολικά, στο τέλος όλων των κεφαλαίων.
- Μέσω παραγωγής τεχνουργήματος στο μάθημα ΤΠΕ όπου οι μαθητές θα δημιουργήσουν συνεργατικά στο λογισμικό Scratch έναν διαδραστικό χάρτη με τις εστίες της ελληνικής επανάστασης και θα προβάλλουν σχετικές πληροφορίες που έχουν συγκεντρώσει.
Βιβλιογραφία - Δικτυογραφία
- Βιβλίο μαθητή Ιστορίας Στ΄Δημοτικού
- Βιβλίου Δασκάλου Ιστορίας Στ΄ Δημοτικού
- https://www.youtube.com/@schoolforall
- https://wordwall.net
- https://www.liveworksheets.com
- Σε επίπεδο γνώσεων