Μάθημα : ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κωδικός : G1238141
G1238141 - ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΓΑΣΤΕΡΑΤΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος

Γενικά για το μάθημα
Το μάθημα είναι οργανωμένο σε ενότητες με βάση αποσπάσματα συγγραφέων που ανθολογούνται στο βιβλίο του μαθητή. Επίσης θα βρεις και γενικές ενότητες που αφορούν τη ζωή και το έργο σημαντικών συγγραφέων εφηβικών βιβλίων (Άλκη Ζέη, Ζωρζ Σαρή). Ακόμη θα βρεις ενότητες που περιλαμβάνουν ολόκληρα βιβλία για ανάγνωση. Επίσης, αν θέλεις να γνωρίσεις τον άγνωστο κόσμο της ποίησης, περιήγησου στις αντίστοιχες ενοτητες. Καλή ανάγνωση!
Οδηγίες χρήσης
- Για να έχεις πρόσβαση στο υλικό (έγγραφα, σύνδεσμοι, βιντεάκια) πρέπει να μπεις στην ενότητα επιλέγοντας δες εδώ.
- Η ενότητα για μελέτη βρίσκεται πάντοτε πρώτη στη σειρά και έχει ημερομηνία για να σε βοηθήσει στο διάβασμά σου.
- Αν έχεις εργασία για το σπίτι είναι με κόκκινα γράμματα.
από 24/5/25
1. ppt μαθήματος
2. μαθητικές μαντινάδες
- Διάβασε στο power point τις πληροφορίες για τη δημοτική ποίηση.
- Δοκίμασε να φτιάξεις τη δική σου μαντινάδα!
- Δες και τις μαντινάδες που έχουν γραφτεί από συμμαθητή σου στο σχετικό αρχείο. Ποια σου αρέσει; Ποια νομίζεις ότι έχει λάθη στη σύνθεσή της (15σύλλαβος στίχος, μέτρο, ομοιοκαταληξία); Διόρθωσε στο ίδιο αρχείο αυτές που, κατά τη γνώμη σου, έχουν λάθη.
3. Άκουσε τον ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟ από 77 καλλιτέχνες!
από 21/5/25
Δημοτικό τραγούδι ''Του Βασίλη'' (κλέφτικο)
α. Δες την ανάλυση του κλέφτικου δημοτικού τραγουδιού εδώ
β. Δοκίμασε να απαντήσεις στις ερωτήσεις του βιβλίου που βρίσκονται στο τέλος του δημοτικού τραγουδιού
από 21/5/25
- Κατηγορίες δημοτικών τραγουδιών
- Χαρακτηριστικά δημοτικών τραγουδιών
από 16/5/25 έως 19/5/25
Στην ενότητα αυτή θα προβληματιστούμε για το πώς αξιοποιεί ο ποιητής τα ιστορικά γεγονότα για να παρουσιάσει προβλήματα της εποχής του, αλλά και διαχρονικά θέματα μέσα από την ανάλυση ποιημάτων του Κ. Καβάφη
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
- Δες το βίντεο για τη μάχη των Θερμοπυλών
- Τι συμβολίζουν οι Θερμοπύλες, ο Εφιάλτης, οι Μήδοι στο ποίημα;
- Ψάξε στο λεξικό της Πύλης τι σημαίνουν οι λέξεις Εφιάλτης-εφιάλτης. Ποια σχέση έχει η σημερινή ερμηνεία της λέξης με το πρόσωπο που συμμετείχε στη μάχη των Θερμοπυλών;
- Αν θεωρήσουμε ότι ο Καβάφης χρησιμοποιεί το ιστορικό γεγονός για να μιλήσει για τον ηρωισμό γενικότερα, σκέψου ποιος είναι ο ήρωας και ποια η ηρωίδα στη σύγχρονη εποχή;
- Ποια στοιχεία της γλώσσας του ποιήματος σου κάνουν εντύπωση;
ΑΣΚΗΣΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
Τιμή σ' εκείνους όπου στη ζωή των ...
Συμπλήρωσε το ποίημα με όσους στίχους θέλεις, οι οποίοι θα μιλούν για αυτούς που εσύ θεωρείς ήρωες και για τα χαρακτηριστικά τους.
από 12/5/25 έως 16/5/25
Πώς επηρεάζουν οι μύθοι την ποίηση; Τί σχέση έχουν με τη σύγχρονη πραγματικότητα; Θα προβληματιστούμε για αυτά και θα συζητήσουμε με αφορμή το ποίημα του Τίτου Πατρίκιου "Η ιστορία του Λαβυρίνθου''
από 8/5/25 έως 17/5/25
Θα μάθουμε ποια είναι τα χαρακτηριστικά της νεωτερικής ποίησης και θα προσπαθήσουμε να τα εντοπίσουμε σε ποιήματα σπουδαίων ποιητών
ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Τα χαρακτηριστικά της νεωτερικής ποίησης
από 1/5/25 έως 16/5/25
ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
- Διάβασε τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής ποίησης
ΕΡΓΑΣΙΑ
- Εντόπισε τα χαρακτηριστικά αυτά στο ποίημα ''Η καταστροφή των Ψαρών'' (δες τον σύνδεσμο πιο κάτω)
Λέξεις-Κλειδιά: Στίχος, Στροφή, Ομοιοκαταληξία, Μέτρο
από 10/4/25 έως 1/5/25
Ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε τι εστί ποίηση!
- Πρώτα θα προσπαθήσουμε να ορίσουμε το κειμενικό είδος της ποίησης και να το ξεχωρίσουμε από τα άλλα δύο λογοτεχνικά κειμενικά είδη: ΠΟΙΗΣΗ-ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ-ΘΕΑΤΡΟ
- Γράψε στο παρακάτω padlet τον στίχο ή τους στίχους που σου αρέσουν από ποίημα ή τραγούδι
- https://padlet.com/gasterva/padlet-vef2qfhuhbt526fd
από 2/5/25 έως 5/5/25
Θα γνωρίσουμε το βιβλίο της Διδώς Σωτηρίου " Ματωμένα Χώματα"
Μπες στην ενότητα για να βρεις αποσπάσματα για ανάγνωση και τις εργασίες που πρέπει να κάνεις
από 7/2/25 έως 31/3/25
Στα πρόθυρα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ένα παιδί θα ζήσει με τη θεία του στο εξοχικό σπίτι του Χίτλερ και θα επηρεαστεί από αυτόν.
από 24/1/25 έως 3/2/25
Εργασίες
- Διάβασε το αντιπολεμικό διήγημα Γιατί του Μαγκλή από το βιβλίο σου (σελ. 170)/ Απάντησε στην ερώτηση 2 του βιβλίου (σελ. 173)
- Διάβασε το διήγημα Το Ποτάμι του Σαμαράκη (βρες το διήγημα πιο κάτω στα έγγραφα)
- ΕΡΓΑΣΙΑ: Σύγκρινε τα δύο διηγήματα (εργασία που δόθηκε σε φωτοτυπία) ως προς
- το θέμα
- την πλοκή
- τους ήρωες
- τη γλώσσα και το ύφος
Τα δύο διηγήματα δίνουν τη δυνατότητα να συζητήσουμε για το ύφος των κειμένων
από 16/12/24 έως 22/1/25
Σε αυτήν την ενότητα θα μας απασχολήσει το θέμα της φωνής μας και πώς τη χρησιμοποιούμε. Για να παρουσιάζουμε την άποψή μας και να διεκδικούμε τα δικαιώματά μας; Ή απλώς για να συμφωνούμε με αυτούς που επιβάλλουν τη δική τους άποψη;
Μέσα από τις ιστορίες γυναικών που αγωνίστηκαν ενάντια στις διακρίσεις, θα διαπιστώσουμε ότι η φωνή είναι το πιο ειρηνικό μέσο αντίστασης σε αυταρχικούς ανθρώπους και εξουσίες.
Στο βιβλίο της Στέλλας Κάσδαγλη "30 γυναίκες που άλλαξαν τον κόσμο και πώς μπορείς να τον αλλάξεις κι εσύ" διάβασε για σπουδαίες γυναίκες που άλλαξαν, με τη φωνή, τη δράση και τα όνειρά τους, τη ζωή των άλλων και προβληματίσου πώς μπορείς να τις μιμηθείς!
από 16/12/24 έως 17/1/25
από 25/11/24 έως 30/11/24
1ο μάθημα: (25/11/24)
Γνωριμία με την Άννα Φρανκ και το ημερολόγιό της
2ο μάθημα:
- Λίγα ακόμη για την Άννα Φρανκ ( Δες στους συνδέσμους πιο κάτω: 10 ερωτήσεις-απαντήσεις για την Άννα Φρανκ)
- Ανάγνωση σελίδων από το ημερολόγιό της
3ο μάθημα: (ανάγνωση σχολικού αποσπάσματος)
ΕΡΓΑΣΙΕΣ (στο απόσπασμα του σχολικού βιβλίου)
- Να υπογραμμίσεις στο βιβλίο και να μεταφέρεις στο τετράδιό σου τις φράσεις που δείχνουν πώς αισθάνεται η Άννα για τον πατέρα, τη μητέρα και για την αδερφή της. Με βάση αυτές τις εκφράσεις να γράψεις ποια είναι η σχέση της α) με τη μητέρα, β) με τον πατέρα και γ) με την αδερφή της (να απαντηθεί στο τετράδιό σου).
- Ποια είναι η άποψη της Άννας για τον εαυτό της; Ποια θεωρεί ότι είναι τα προτερήματα και τα ελαττώματά της;
- Ενώ η καθημερινή ζωή της Άννας διαφέρει πολύ από τις δικές σου εμπειρίες, αυτή η σελίδα του ημερολογίου της, που αφορά τις σκέψεις για την οικογένειά της, θα μπορούσε να είχε γραφτεί από μια έφηβη ή έναν έφηβο σήμερα; Να αιτιολογήσεις την απάντησή σου.
- Ποια είναι, κατά τη γνώμη σου, αλλά και με βάση στοιχεία του κειμένου, η θέση του ημερολογίου στη ζωή της Άννας; Στην απάντηση θα σε βοηθήσει και το απόσπασμα 1α, όπου αναφέρει το γιατί γράφει ημερολόγιο.
- Να σχολιάσετε τη γλώσσα και το ύφος του κειμένου (ώριμος λόγος, εξομολογητικό ύφος)
- Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του κειμενικού είδους ''ημερολόγιο'';
- Με ποιους τρόπους εξομολογούνται προσωπικές σκέψεις και προβληματισμούς οι συνομήλικοί σου; Έχουν οι έφηβοι σήμερα την ανάγκη της γραπτής έκφρασης για να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους;
- Να γράψεις μια από τις εργασίες δημιουργικής γραφής(δες στην ενότητα τον σύνδεσμο ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ)
από 4/11/24 έως 18/11/24
- Διάβασε στο βιβλίο σου (σελ. 148-153) το απόσπασμα ''Εντυπώσεις της Κωνσταντίνας από τη Γερμανία'' (από το βιβλίο Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της) και απάντησε στις εξής ερωτήσεις:
α. Δώσε πλαγιότιτλους για τις ενότητες που χωρίσαμε στην τάξη
β. Με βάση την περιγραφή της Κωνσταντίνας για το γερμανικό σχολείο ποια στοιχεία σου φαίνονται θετικά και ποια αρνητικά;
γ) Ποιος είναι ο αφηγητής της ιστορίας;
δ) Πώς αισθάνεται η Κωνσταντίνα στην αρχή του αποσπάσματος; Με ποιο σχήμα λόγου (π.χ παρομοίωση, προσωποποίηση, μεταφορά, υπερβολή κλπ) διατυπώνει τα συναισθήματά της;
ε) Για ποιο λόγο θυμάται τα χρόνια που έζησε στη Γερμανία;
στ) Ποια είναι τα συναισθήματα της Κωνσταντίνας πριν μπει στο σχολείο, μέσα στο σχολείο, έξω από το γραφείο του διευθυντή και αφού βγει από αυτό; (Να τα αιτιολογήσετε με στοιχεία του κειμένου).
ζ) Τι της έκανε εντύπωση στο καινούριο της σχολείο;
η) Πως υποδέχτηκαν την καινούρια μαθήτρια στο γερμανικό σχολείο; Πώς επηρέασε αυτή η υποδοχή την Κωσταντίνα;
θ) Ποιους επιλέγει για φίλους της η Κωνσταντίνα και για ποιους λόγους;
ι) Η Κωσταντίνα το απόγευμα διδάσκεται ελληνικά στο γερμανικό σχολείο. Γνωρίζετε άλλα κράτη όπου οι έλληνες μαθητές-μετανάστες διδάσκονται τη μητρική τους γλώσσα; Υπάρχει μάθημα μητρικής γλώσσας για τους μαθητές-μετανάστες στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα; Ποια είναι η άποψή σας για την εκμάθηση της μητρικής γλώσσας από τα παιδιά των μεταναστών;
ΕΡΓΑΣΙΑ: Διατύπωσε την άποψή σου
Λαμβάνοντας υπόψη την πολυπολιτισμική σύνθεση της τάξης στο γερμανικό σχολείο να καταθέσεις την άποψή σου για τα εξής:
- πώς αντιμετωπίζονται τα παιδιά των μεταναστών στο σχολείο που περιγράφεται στο μυθιστόρημα και πώς στο δικό σου σχολείο (αν υπάρχουν);
- ποια είναι τα οφέλη για ένα μεταναστόπουλο από ένα εκπαιδευτικό σύστημα που σέβεται τη διαφορετικότητα και δεν κάνει διακρίσεις;
- ποια είναι τα οφέλη για τους υπόλοιπους μαθητές της τάξης από τη γνωριμία και συνεργασία με συμμαθητές τους που κατάγονται από άλλες χώρες;
από 15/2/24
Διάβασε εδώ ολόκληρο το βιβλίο!
Απάντησε και στο έγγραφο με τις εργασίες
από 16/10/24
1. Περιηγήσου στην επίσημη ιστοσελίδα της Άλκης Ζέη.
2. Ρίξε μια ματιά στις παρουσιάσεις των βιβλίων της (ΕΡΓΑ). Πάτα στη μπάρα των πληροφοριών Περισσότερα.
3. Παρακολούθησε μια μικρή συνέντευξη από την ιστοσελίδα της.
4. Άκουσε αποσπάσματα από μυθιστορήματά της στην Ανοικτή Βιβλιοθήκη. Πληκτρολόγησε το ονομά της στην ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ. Στη συνέχεια διάλεξε τον "Μεγάλο Περίπατο του Πέτρου" ή "Το καπλάνι της βιτρίνας"
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
1.Κάνε μια μικρή έρευνα στο συγγραφικό της έργο. Σε ποια από τα εφηβικά της μυθιστορήματα ασχολήθηκε με ιστορικά θέματα; Ποια ιστορικά θέματα της τράβηξαν το ενδιαφέρον για να τα αφηγηθεί στα βιβλία της; Στην έρευνά σου θα σε βοηθήσει η συνέντευξη πιο κάτω (Σε πρώτο πλάνο) που αναφέρεται σε βιβλία της με ιστορικό θέμα.
2. Διάβασε στην ιστοσελίδα της (επίλεξε ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΚΗ) τα βιογραφικά της στοιχεία. Κατάγραψε τις πιο βασικές πληροφορίες στο τετράδιό σου. Ποιες πληροφορίες από το βιογραφικό της σημείωμα σου έκαναν εντύπωση και γιατί;
3.Στην ιστοσελίδα της,στα βιογραφικά της στοιχεία (ΕΡΓΑ) βρίσκονται και τα εξώφυλλα των βιβλίων της. Πατώντας πάνω στο κάθε εξώφυλλο μπορείς να ενημερωθείς για το περιεχόμενο των βιβλίων της. Ποιο από τα βιβλία της θα ήθελες να διαβάσεις και για ποιους λόγους;
από 18/10/24 έως 25/10/24
1. Διάβασε τις πρώτες σελίδες του μυθιστορήματος που προσφέρονται στη σελίδα των εκδόσεων Μεταίχμιο (δες πιο κάτω στους συνδέσμους) και προβληματίσου για τα εξής:
α) Η αφήγηση είναι πρωτοπρόσωπη (δηλαδή ομοδιηγητική), αφού η ηρωίδα Κωνσταντίνα αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο τις αναμνήσεις της από τα πρώτα χρόνια της ζωής της και μας συστήνει τη σχέση της με τη γιαγιά της. Γιατί η Άλκη Ζέη επιλέγει ως αφηγήτρια την Κωνσταντίνα;
β) Πώς θα ήταν το κείμενο αν ο αφηγητής ήταν η γιαγιά; Προσπάθησε να γράψεις πώς θα αφηγούνταν η γιαγιά την ιστορία (δεν υπάρχει περιορισμός στην έκταση του κειμένου σου)
γ) Η αφήγηση συνεχίζεται στην Ελλάδα με την Κωνσταντίνα να συζεί με τη γιαγιά Ισμήνη…
Γράψε σε μια παράγραφο ποιες υποθέσεις κάνεις για τη συνέχεια της ιστορίας. Πώς θα κυλήσει η συμβίωση εγγονής-γιαγιάς; Ποιες δυσκολίες φαντάζεσαι ότι θα αντιμετωπίσει η Κωνσταντίνα;
δ) Μπες στη θέση της Κωνσταντίνας και γράψε στο ημερολόγιό σου πώς αισθάνεσαι που θα μείνεις με τη γιαγιά Ισμήνη στην Αθήνα.
2. Διάβασε (πιο κάτω) μια συνέντευξη της Άλκης Ζέη που αναφέρεται στο βιβλίο ''Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της''. Ποιες πληροφορίες σου κάνουν εντύπωση και γιατί;
από 19/9/24 έως 11/10/24
Διάβασε στο βιβλίο σου το απόσπασμα από το βιβλίο Ε. Π. της Ζωρζ Σαρή και απάντησε στα εξής:
- 1. Ποιος αφηγείται την ιστορία στο απόσπασμα;
- 2. Εκτός από την αφήγηση που αποτελεί τον βασικό τρόπο για να μας πει την ιστορία, ποιος άλλος αφηγηματικός τρόπος χρησιμοποιείται αρκετά στο συγκεκριμένο απόσπασμα; Σκέψου γιατί η συγγραφέας τον χρησιμοποιεί τόσο πολύ.
- 3. Ποια θέματα απασχολούν τις μαθήτριες στο απόσπασμα; Πού μοιάζουν και πού διαφέρουν με αυτά που απασχολούν τους σύγχρονους μαθητές και μαθήτριες;
- 4. Πώς χαρακτηρίζεις τη συμπεριφορά της καθηγήτριας προς τις μαθήτριες; Ποια θέματα την απασχολούν; Να συγκρίνεις τη συμπεριφορά της με τη συμπεριφορά των δικών σου καθηγητών-τριών.
- 5. Να συγκρίνεις την τάξη της Ζωρζ με τη δική σου και να εντοπίσεις τις ομοιότητες και τις διαφορές.
- Άσκηση δημιουργικής γραφής: Είσαι η Μαριάννα Κωβαίου, η καινούρια μαθήτρια. Στο ημερολόγιό σου γράψε πώς πέρασες την πρώτη μέρα στο καινούριο σχολείο.
από 12/9/24 έως 19/9/24
Δες μια συνέντευξη της Άλκης Ζέη για τη Ζωρζ Σαρή από το αρχείο της ΕΡΤ
Εργασία
- Διάβασε βιογραφικά της στοιχεία στην ιστοσελίδα readteen (δες πιο κάτω στους συνδέσμους) και γνώρισε μερικά από τα βιβλία της. Γράψε στο τετράδιό σου:
- Ποια πληροφορία για τη ζωή και το έργο της από τα βιογραφικά της στοιχεία σου έκανε εντύπωση και για ποιους λόγους;
- Ποιο από τα βιβλία που παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα σου φάνηκε πιο ενδιαφέρον και για ποιους λόγους;
από 19/5/25
Στις εξετάσεις Ιουνίου η Λογοτεχνία εξετάζεται την ίδια ημέρα με το μάθημα της Γλώσσας. Τα κείμενα προς εξέταση είναι τα εξής:
Πεζογραφία
- Ζωρζ Σαρή, Και πάλι στο σχολείο
- Άλκη Ζέη, Αναμνήσεις της Κωνσταντίνας από τη Γερμανία
- Άννα Φρανκ, Ημερολόγιο
- Διδώ Σωτηρίου, Όταν πρωτοκατέβηκα στη Σμύρνη
- Γιάννη Μαγκλή, Γιατί
Ποίηση
- Τίτου Πατρίκιου, Ιστορία του Λαβύρινθου
- Κωνσταντίνου Καβάφη, Θερμοπύλες
Διαβάστε
- τις σημειώσεις τετραδίου
- τις φωτοτυπίες ανάλυσης κειμένων
- τις φωτοτυπίες με στοιχεία λογοτεχνικής θεωρίας (διήγημα, μυθιστόρημα, ημερολόγιο, χαρακτηριστικά νεωτερικής ποίησης)
- Διάβασε στον παρακάτω σύνδεσμο ολόκληρο το βιβλίο (αντίγραψε τον σύνδεσμο σε νέο παράθυρο)
https://drive.google.com/file/d/1cbl-OQ80H-C5DINLolsdn0pGB4cp6Jy9/view?usp=drive_link
- Μπες παρακάτω στον ψηφιακό πίνακα και ρίξε μια ματιά στις εργασίες που έχουν δημιουργήσει οι μαθητές του Γυμνασίου Αμαρουσίου που διάβασαν το βιβλίο της Αγγελικής Δαρλάση https://padlet.com/theodora_alexopoulou/padlet-vlgf11g22s6z604w
ΕΡΓΑΣΙΑ 2ου ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
- Την ανάγνωση του βιβλίου θα ολοκληρώσει η εργασία που θα δημιουργήσεις. Άνοιξε το παρακάτω έγγραφο και απάντησε στις ερωτήσεις σε έγγραφο word ή στο τετράδιό σου.
-
Διάβασε στον σύνδεσμο που ακολουθεί ολόκληρο το βιβλίο (αντίγραψε τον σύνδεσμο σε νέο παράθυρο)
https://drive.google.com/file/d/17wL0AMstvY5hLaOJW0cqD0x0SwmISFO7/view?usp=drive_link
- Διάβασε στον σύνδεσμο που ακολουθεί το βιβλίο στη μορφή graphic novel!
https://drive.google.com/file/d/1qhADINQxGe1BJZWfTeXTzyULO7B_6q-A/view?usp=drive_link
από 17/10/25 έως 26/10/25
- Ακούστε το ανακοινωθέν πολέμου Ελλάδας-Ιταλίας.
- Διαβάστε αποσπάσματα από τα λογοτεχνικά βιβλία της 'Αλκης Ζέη ("Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου", "Μολύβι φάμπερ νούμερο 2" ) και της Αγγελικής Δαρλάση (''Οταν έφυγαν τα αγάλματα) για να κατανοήσετε καλύτερα την ατμόσφαιρα που επικρατούσε στην Αθήνα κατά την κήρυξη του ελληνοϊταλικού πολέμου, αλλά και κατά την περίοδο της ελληνικής κατοχής.
Διάβασε το βιβλίο της Ζωρζ Σαρή με σύντομες ιστορίες από την περίοδο της ελληνικής κατοχής, γραμμένες με...χιούμορ!
Διάβασε εδώ το βιβλίο της Άλκης Ζέη
έως 30/11/25
Επειδή τα βιβλία, όπως και οι δικοί μας άνθρωποι παραπονιούνται για την αδιαφορία μας, διάβασε το βιβλίο που διάλεξες από τη βιβλιοθήκη!
Το διήγημα έχει περιεχόμενο ηθογραφικό.
Κατα την επεξεργασία του θα εστιάσουμε στα εξής:
- το έθιμο του κλήδονα (τα έθιμα μας δίνουν στοιχεία και αντιλήψεις για τη θέση της γυναίκας σε παλαιότερες εποχές)
- το όνειρο του γάμου (οι τραγικές συνέπειες μιας παιδικής φάρσας σε άτομα με ευαίσθητο ψυχισμό)
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
- Ποιος είναι ο ρόλος των αγοριών στην εξέλιξη της ιστορίας;
- Ποια είναι η στάση του αφηγητή στο θέμα της φάρσας;
- Ποιος είναι ο στόχος του συγγραφέα;
- Να ξεχωρίσετε δύο εικόνες που σας εντυπωσίασαν περισσότερο
- Η αφήγηση της ιστορίας γίνεται στην ηλικία της ωριμότητας του αφηγητή. Σε ποια σημεία φαίνεται αυτό;
- Αφηγήσου ένα περιστατικό-φάρσα που έτυχε σε σένα ή σε κοντινό σου άτομο
Διάβασε εδώ, μια βιβλιοκριτική, καθώς και δύο συνεντεύξεις με τον συγγραφέα.
Θα σε βοθήσουν να αποκτήσεις μια πιο ολοκληρωμένη άποψη για το βιβλίο που διάβασες και να γράψεις την εργασία σου.
Στην ενότητα θα βρεις και τις ερωτήσεις για την εργασία.
από 9/11/22
διάβασε για τις βασικές κατηγορίες αφηγηματικής πεζογραφίας:διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα
- στο κείμενο που ακολουθεί
- στο λεξικό λογοτεχνικών όρων
από 18/3/24 έως 10/5/24
από 16/5/23
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
- Από το τραγούδι "Τι έπαιξα στο Λαύριο" διάλεξε έναν στίχο που σου αρέσει πολύ και δικαιολόγησε την άποψή σου.
- Διάβασε το ποίημα του Αναγνωστάκη "Στο παιδί μου" και εντόπισε τις ομοιότητες με το τραγούδι του Σαββόπουλου 'Τι έπαιξα στο Λαύριο''.
- Το μελοποιημένο ποίημα "Στα καμένα" γράφτηκε πριν από 20 χρόνια. Ποια στοιχεία φανερώνουν τη διαχρονικότητά του;
από 15/12/21
Διάβασε το απόσπασμα από τον Μικρό πρίγκιπα στο βιβλίο σου (σελ.184-188) ή στο ψηφιακό σχολείο (πιο κάτω)
Διάβασε από το ebook τα κεφάλαια 10-14 που αναφερονται στην επίσκεψη του πρίγκιπα σε διάφορους πλανήτες. Θα σε βοηθήσει να καταλάβεις πώς θα γράψεις με την ομάδα σου τον αντίστοιχο διάλογο.
- Διάλεξε ένα ανθρώπινο τύπο και γράψε τη σκηνή της συνάντησής του με τον πρίγκιπα
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
- Γράψε την περίληψη του αποσπάσματος στο τετράδιό σου (διάβασε τις οδηγίες σε αρχείο πιο κάτω).
- Η ιστορία του μικρού πρίγκιπα είναι γεμάτη από συμβολισμούς. Τι συμβολίζουν ο μικρός πρίγκιπας, η αλεπού, το τριαντάφυλλο, το ημέρωμα;
- Η ιστορία του μικρού πρίγκιπα είναι μια αλληγορική ιστορία: Γράψε την ιστορία που κρύβεται στο μυαλό του συγγραφέα (στο τετράδιό σου)
- Ο διάλογος είναι ο βασικός αφηγηματικός τρόπος που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας για να μας αφηγηθεί αυτήν την ιστορία. Γιατί επιλέγει κυρίως αυτόν τον τρόπο;
- Διάλεξε μία από τις φράσεις ή ιδέες του κειμένου που σου αρέσουν και γράψε, σε μια παράγραφο, τι σημαίνει και γιατί τη διάλεξες για σχολιασμό.
- Η νουβέλα ''Ο μικρός πρίγκιπας'' θυμίζει παραμύθι: Ποια στοιχεία το κάνουν να μοιάζει και ποια το διαφοροποιούν από ένα παραμύθι;
- Ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα στο βίντεο και το απόσπασμα από το βιβλίο;Εσύ τι θα διάλεγες από τα δύο και για ποιους λόγους; Έχεις άλλη εμπειρία από βιβλίο, το οποίο έχεις διαβάσει και έχεις δει και την ταινία του;
- Ποιες διαφορές εντοπίζετε ανάμεσα σε ένα λαϊκό και ένα έντεχνο παραμύθι; (δες για το λαϊκό παραμύθι πιο κάτω)
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -