Μάθημα : ΙΣΤΟΡΙΑ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Κωδικός : G1238105

G1238105  -  ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΓΑΣΤΕΡΑΤΟΥ

Μάθημα

ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ

  1. Το μάθημα είναι οργανωμένο σε ενότητες με βάση το σχολικό βιβλίο
  2. Για να έχεις πρόσβαση στο υλικό (έγγραφα, σύνδεσμοι, βιντεάκια) πρέπει να μπεις στην ενότητα επιλέγοντας δες εδώ
  3. Σε κάθε ενότητα υπάρχει και το βιβλίο σε ψηφιακή μορφή (ψηφιακό σχολείο). Εκεί αναγράφεται τι πρέπει να διαβάσεις για το επόμενο μάθημα.
  4. Οι ερωτήσεις σε βοηθούν να συγκρατήσεις τα βασικά σημεία του μαθήματος.
  5. Αν έχεις εργασίες για το σπίτι, είναι με κόκκινα γράμματα

 

 

 

 

Ενότητες

ΕΝΟΤΗΤΑ 29η/ ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ (σελ.85-86) /Α' Βαλκανικός πόλεμος (1912-13)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Ποια ήταν η αιτία των Βαλκανικών πολέμων;
  2. Ποια τακτική ακολούθησε ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος στις σχέσεις με τις βαλκανικές χώρες ως προς την απελευθέρωση των αλύτρωτων ελληνικών εδαφών;
  3. Ποια ήταν η αφορμή των Βαλκανικών πολέμων;
  4. Ποια διαδρομή ακολούθησε ο ελληνικός στρατός στον Α' Βαλκανικό πόλεμο;
  5. Ποια διένεξη δημιουργήθηκε μεταξύ πρωθυπουργού Βενιζέλου και αρχιστράτηγου Κωνσταντίνου;
  6. Ποιες ήταν οι ρυθμίσεις της συνθήκης του Λονδίνου, η οποία τερμάτιζε τον Α' Βαλκανικό πόλεμο;
  7. Γιατί ξέσπασε ο Β' Βαλκανικός πόλεμος;

Στις αρχές του 20ου αιώνα εκδηλώνεται το κίνημα στο Γουδί, μια κίνηση κατώτερων αξιωματικών με στόχο αλλαγές στην οικονομική, πολιτική, στρατιωτική ζωή της χώρας. Ο Στρατιωτικός Σύνδεσμος θα φέρει στην Ελλάδα τον Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος θα καθορίσει την πολιτική ζωή της χώρας μέχρι και το 1935.

ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ (σελ. 82-83)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Ποια προβλήματα αντιμετώπιζε η Ελλάδα στις αρχές του 20ου αιώνα;
  2. Τι ήταν ο Στρατιωτικός Σύνδεσμος και ποια τα αιτήματά του;
  3. Ποια στάση κράτησε ο λαός της Αθήνας στο κίνημα και στον Στρατιωτικό Σύνδεσμο;
  4. Ποιον πολιτικό κάλεσε ο Στρατιωτικός Σύνδεσμος να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της χώρας και για ποιους λόγους;
  5. Στο Γουδί ή στην περιοχή Γουδή; (δες στη ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ)

ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: κίνημα, Στρατιωτικός Σύνδεσμος, αναδιοργάνωση ενόπλων δυνάμεων, κατάργηση ευνοιοκρατίας (vs αξιοκρατία)

ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

  • Ο Γεώργιος Α' βασιλιάς των Ελλήνων-Η ένωση των Επτανήσων
  • Το σύνταγμα του 1864
  • Η αρχή της δεδηλωμένης (Χαρίλαος Τρικούπης)
  • Εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις/Ο δικομματισμός
  • Το πρόγραμμα του Τρικούπη- Οι θέσεις του Δηλιγιάννη (εκσυγχρονισμός vs λαϊκισμός)
  • Ο ελληνοτουρκικός πόλεμος του 1897 και οι συνέπειές του

Λέξεις-κλειδιά: Βασιλευομένη Δημοκρατία, κοινοβουλευτισμός, αρχή της δεδηλωμένης, εκσυγχρονισμός, λαϊκισμός, διώρυγα-ισθμός-πορθμός

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  1. Να συγκρίνεις τα συντάγματα 1844-1864 ως προς τα βασικά τους χαρακτηριστικά (είδος πολιτεύματος, διάκριση εξουσιών)
  2. Ποια ήταν η σημασία της θέσπισης της αρχής της δεδηλωμένης για την πολιτική ζωή της Ελλάδας;
  3. Ποιος ήταν ο βασικος σκοπός του πολιτικού προγράμματος του Χαρίλαου Τρικούπη; Με ποιους επιμέρους στόχους προσπάθησε να υπηρετήσει το πολιτικό του πρόγραμμα; Ποιοι από αυτούς, κατά τη γνώμη σου, θα ωφελούσαν ένα σύγχρονο ελληνικό κράτος;
  4. Ποιο από τα μέτρα του προγράμματος του Δηλιγιάννη θα χαρακτήριζες λαϊκιστικό και γιατί;

Βιβλίο μαθητή (σελ. 59-60)

Σε αυτήν την ενότητα θα διαβάσεις:

  • για το πολίτευμα της συνταγματικής μοναρχίας που παραχώρησε στον ελληνικό λαό ο βασιλιάς Όθωνας το 1843 (σελ.59)
  • για τη διαμάχη αυτοχθόνων-ετεροχθόνων (σελ. 59)
  • για τη λειτουργία του πολιτεύματος την περίοδο 1843-1862 (σελ.59)
  • για τη Μεγάλη Ιδέα που σφράγισε την ελληνική πολιτική σκηνή και ιδεολογία μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα (σελ. 59)
  • για τη στάση των μεγάλων Δυνάμεων κατά τον κριμαϊκό πόλεμο και τον αποκλεισμό του Πειραιά
  • για την έξωση του Όθωνα από την Ελλάδα

ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: Συναγματική Μοναρχία, Σύνταγμα 1844, κοινοβουλευτισμός,  αυτόχθονες-ετερόχθονες, Μεγάλη Ιδέα, Έξωση

ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

  • Διάβασε στο βιβλίο μαθητή για την εκλογή και άφιξη του Όθωνα στην Ελλάδα, καθώς και για την περίοδο της αντιβασιλείας (μόνο σελ.57)
  • Διάβασε για την περίοδο της Απόλυτης Μοναρχίας του Όθωνα και την επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 (σελ.58)

Λέξεις-κλειδιά: Απόλυτη Μοναρχία, Αντιβασιλεία, Βαυαροκρατία,

ΕΡΓΑΣΙEΣ

  1. Η περίοδος διακυβέρνησης της Αντιβασιλείας ονομάστηκε βαυαροκρατία και είχε αρνητική σημασία. Για ποιους λόγους ήταν αρνητική η στάση των Ελλήνων απέναντι στην περίοδο διακυβέρνησης των αντιβασιλέων και του Όθωνα;
  2. Πώς οργανώθηκε η εκπαίδευση στα χρόνια της Αντιβασιλείας και του Όθωνα;
  3. Τι συνέβη την 3η Σεπτεμβρίου 1843 στην Αθήνα και μπροστά στο παλάτι του βασιλιά Όθωνα; Γιατί είναι σημαντική η επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843;

 

ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ (σελ.55-56)

 

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

Γράψε την 1η εργασία (στο τετράδιο)

1. Διάλεξε έναν από τους τομείς εργασίας του Καποδίστρια (π.χ οικονομία, εκπαίδευση) και γράψε μια σύντομη εργασία για το έργο του στον συγκεκριμένο τομέα. (Προσοχή! Μην αρκεστείς μόνο στο βιβλίο σου! Ενημερώσου και από άλλες πηγές, όπως βίντεο, διαδικτυακές ιστοσελίδες, βιβλία)

2. Να καταγράψεις τις ομάδες που αντιπολιτεύτηκαν την πολιτική του Καποδίστρια και να αιτιολογήσεις την αντιπάθεια προς τον Κυβερνήτη.

3. Ποιες είναι, κατα τη γνώμη σου, οι σημαντικότερες ενέργειες του Κυβερνήτη στα χρόνια της διοίκησής του; (με αιτιολόγηση)

 

 

ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

  • Το κίνημα του φιλελληνισμού (σελ.36)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1.  Ποιοι ήταν οι παράγοντες που γέννησαν τον φιλελληνισμό; (Διάβασε στο βιβλίο σου, στην υποενότητα του φιλελληνισμού,αλλά και στη Βικιπαίδεια).
  2. Με ποιους τρόπους βοήθησαν οι φιλέλληνες την ελληνική υπόθεση;
  3. Διάλεξε έναν φιλέλληνα και βρες βασικές πληροφορίες γι' αυτόν. Γράψε στο τετράδιό σου την εργασία.

ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

  • Ίδρυση του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους (πρωτόκολλο ανεξαρτησίας 1830) (σελ.36-37)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:

  1. Ποια ναυμαχία εξασφάλισε τη θετική έκβαση της ελληνικής επανάστασης;
  2. Τι είναι το πρωτόκολλο της ανεξαρτησίας (1830);

ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ: ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ/ ΣΕΛ 35-36

Στην ενότητα αυτή θα μάθεις:

  • για την προσπάθεια των επαναστατημένων Ελλήνων να κερδίσουν τη συμπαράσταση των Ευρωπαίων στον αγώνα τους
  • για την αρνητική στάση των ευρωπαϊκών δυνάμεων τα πρώτα 2 χρόνια της επανάστασης
  • για την αλλαγή της αγγλικής πολιτικής απέναντι στην ελληνική επανάσταση το 1823
  • για την αλλαγή της ρωσικής πολιτικής απέναντι στην ελληνική επανάσταση το 1824
  • για το πώς εκφράστηκε η αγγλική επιρροή στους Έλληνες επαναστάτες (δάνεια, πράξη προστασίας, αγγλικό κόμμα)

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  1. Παράθεμα 1(σελ.35): Με ποια επιχειρήματα προσπαθούν οι επαναστατημένοι Έλληνες να πείσουν τους Ευρωπαίους να τους βοηθήσουν;
  2. Για ποιους λόγους οι Ευρωπαίοι γίνονταν Φιλέλληνες πριν, αλλά και κατά την περίοδο της ελληνικής επανάστασης: Με ποιους τρόπους προσπαθούσαν να υποστηρίξουν την ελληνική υπόθεση (σελ.35);
  3. Αναρωτήσου γιατί α) ενώ το διεθνές κλίμα ήταν δυσμενέστατο για επαναστατικά κινήματα, οι Έλληνες προχώρησαν στην οργάνωση της επανάστασης β) η Αγγλία, η Γαλλία και η Ρωσία αποφάσισαν να βοηθήσουν τους επαναστατημένους Έλληνες;
  4. Με ποιες ενέργειες η Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία δείχνουν τη θετική στάση τους απέναντι στους επαναστατημένους Έλληνες;

 

(ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ, σελ. 33-34)

Στην ενότητα αυτή θα μάθεις

  • για την ανάγκη πολιτικής οργάνωσης των επαναστατημένων Ελλήνων(σελ.33)
  • για τις πρώτες 'τοπικές' κυβερνήσεις των επαναστατημένων Ελλήνων, τους τοπικούς οργανισμούς (σελ.33)
  • για τη σύνθεση των τοπικών οργανισμών και τις διαμάχες μεταξύ Φιλικών-οπλαρχηγών και προκρίτων (σελ.33)
  • για τα βασικά χαρακτηριστικά του πρώτου ελληνικού συντάγματος που ψηφίστηκε στην Α' Εθνοσυνέλευση (σελ. 33)
  • για τις 3 Eθνοσυνελεύσεις και τα φιλελεύθερα συντάγματα που ψήφισαν (σελ 33-34)
  • για τον Εμφύλιο πόλεμο(1823-1825) που κατέστρεψε την 'ομόνοια' των επαναστατών (σελ.34)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Να σκεφτείτε ποιον τρόπο ακολουθεί μια ομάδα ώστε να μπορέσει να αποκτήσει πολιτική οργάνωση (=αρχηγό, διοικητικά όργανα, διαδικασία εκλογής αρχηγού και αξιωματούχων).
  2. Ποιον τρόπο πολιτικής οργάνωσης ακολούθησαν αρχικά οι επαναστατημένοι Έλληνες σε τοπικό επίπεδο; Ποιοι προσπάθησαν να αναλάβουν την εξουσία και γιατί;
  3. Να διαβάσετε την πηγή 1 στο βιβλίο (σελ. 33) και να προβληματιστείτε για την παρέμβαση του Κολοκοτρώνη στην αντιπαράθεση με τους πρόκριτους. Ποιος είναι ο στόχος της ομιλίας του; Ποια είναι τα επιχειρήματά του;
  4. Να μελετήσετε τις πηγές 2, 4 (σελ.33-34) και να εντοπίσετε ιδέες του Διαφωτισμού στα άρθρα των συνταγμάτων.
  5. Να συμπληρώσετε τον πίνακα των εθνοσυνελεύσεων.

ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: Τοπικοί οργανισμοί, Παραστάτες, Εθνοσυνέλευση, Σύνταγμα, Βουλευτικό, Εκτελεστικό, εμφύλιος πόλεμος

(ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ, σελ.30-32)

Σε αυτήν την ενότητα θα μάθεις:

  • για ποιους λόγους η επανάσταση επικράτησε στον νότιο ελλαδικό χώρο( Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησος) (σελ. 30)
  • σε ποιες ελληνικές περιοχές εξαπλώθηκε η επανάσταση (σελ. 30)
  • ποια σημαντικά πρόσωπα πρωταγωνίστησαν στην επανάσταση (σελ. 30)
  • ποια στρατιωτικά γεγονότα σημάδεψαν την πρώτη φάση της επανάστασης (φάση των επιτυχιών/1821-1824) σελίδα 30-31
  • ποια στρατιωτικά γεγονότα σημάδεψαν τη δεύτερη φάση της επανάστασης (φάση της κάμψης/ 1825-1827) σελίδα 31-32

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  1. Ποιοι ήταν οι λόγοι για τους οποίους η επανάσταση εδραιώθηκε στο νότιο ελλαδικό χώρο; Να τους καταγράψετε και να σχολιάσετε τους δύο, κατά τη γνώμη σας, πιο σημαντικούς από αυτούς.
  2. Να βρεις πληροφορίες για τη ζωή και το έργο ενός από τους πρωταγωνιστές της επανάστασης: π.χ Γεώργιος Καραϊσκάκης, Οδυσσέας Ανδρούτσος, Μάρκος Μπότσαρης, Μαντώ Μαυρογένους, Ανδρέας Μιαούλης, Κωνσταντίνος Κανάρης κλπ. Δες και τα βίντεο για τους μεγάλους πρωταγωνιστές της επανάστασης πιο κάτω.
  3. Να συμπληρώσεις τον πίνακα με τα στρατιωτικά γεγονότα της επανάστασης (ΕΡΓΑΣΙΑ 3).
  4. Διάλεξε ένα σημαντικό στρατιωτικό γεγονός της επανάστασης από αυτά που αναφέροντα στο βιβλίο σου (σελ.30-31). Κάνε μια μικρή έρευνα στο διαδίκτυο και κατάγραψε τα βασικότερα σημεία του.

από 16/1/25 έως 19/1/25

Διαβάζω στο βιβλίο του μαθητή (σελ.28-29)

  • τι ήταν η Φιλική Εταιρεία
  • ποια προβλήματα έπρεπε να αντιμετωπίσει η Φιλική Εταιρεία
  • πώς ήταν οργανωμένη η Φιλική Εταιρεία
  • ποια ήταν η ηγεσία της
  • γιατί ξεκίνησε η επανάσταση από τις παραδουνάβιες ηγεμονίες και ποια ήταν η έκβασή της

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  1. Να επιλέξεις έναν από τους 4 φιλικούς που ίδρυσαν την εταιρεία και να μάθεις τα πιο σημαντικά, κατά τη γνώμη σου, στοιχεία για τη ζωή και δράση του (γράψε τα στο τετράδιό σου)
  2. Να μελετήσεις την επαναστατική προκήρυξη του Αλέξανδρου Υψηλάντη (σελ. 29 βιβλίο) και να καταγράψεις τα επιχειρήματα με τα οποία προτρέπει σε επανάσταση.
  3. Ο Ιερός Λόχος αποτελούνταν από Έλληνες σπουδαστές στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες. Πήραν το όνομά τους από τον Ιερό Λόχο που έδρασε στην Αρχαία Θήβα. Τι σκέψεις σου δημιουργεί για τα κίνητρα και τους στόχους αυτών των νέων η συγκρότηση ενός τέτοιου σώματος;

 

Θα μάθω

  • πώς το κίνημα του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού επηρέασε τους υπόδουλους Έλληνες και βοήθησε στη δημιουργία του Νεοελληνικού Διαφωτισμού 
  • ποιες ήταν οι βασικότερες απόψεις των Νεοελλήνων Διαφωτιστών για τη γλώσσα, τα διδακτικά βιβλία, τα αναγκαία σχολικά μαθήματα
  • ποιοι ήταν οι βασικότεροι Νεοέλληνες διαφωτιστές
  • για τον Ρήγα Φεραίο
  • για τον Αδαμάντιο Κοραή

Σε αυτήν την ενότητα θα μάθω:

  • για τα γεγονότα που ενίσχυσαν την οικονομική δυνατότητα Ελλήνων και ελληνικών πόλεων κατά τον 18ο αιώνα
  1. επέκταση ευρωπαϊκού εμπορίου στην Ανατολή (παρατηρείται τάση ενίσχυσης των εμπορικών συμφωνιών Ευρώπης και Οθωμανών)
  2. ρωσοτουρκική συνθήκη Κιουτσούκ-Καϊναρτζή 1774 (ελεύθερη κίνηση ελληνικών πλοίων με ρωσική σημαία στο Βόσπορο)
  3. περιορισμένη κίνηση ευρωπαϊκών πλοίων εξαιτίας ναπολεόντειων πολέμων (τέλη 18ου-αρχές 19ου)
  4. σημαντικά εμπορικά κέντρα η Θεσσαλονίκη, τα Γιάννενα, η Χίος, οι ελληνικές παροικίες στην Ευρώπη
  • για τις κοινωνικές τάξεις και τις αλλαγές που έγιναν σε αυτές
  1. Ορθόδοξη Εκκλησία
  2. Φαναριώτες
  3. Προεστοί-Κοτζαμπάσηδες
  4. Έμποροι/Καραβοκύρηδες
  5. Κλέφτες
  6. Αρματολοί
  7. Αγρότες
  8. Ναύτες-εργαζόμενοι στο εμπόριο
  • για τα αποτυχημένα επαναστατικά κινήματα του 18ου αιώνα (Ορλωφικά, κίνημα Λάμπρου Κατσώνη)

 

Προβληματίσου

  1. πόσο σημαντική είναι η οικονομική ενίσχυση ενός επαναστατικού κινήματος για την επιτυχία του
  2. ποιες από τις κοινωνικές τάξεις των Ελλήνων έχουν συμφέροντα που θα κινδύνευαν με μια πιθανή επανάσταση
  3. ποιές από τις κοινωνικές τάξεις θεωρείς ότι θα υποστηρίξουν την επανάσταση και ποιες θα αντιταχθούν
  4. πώς δημιουργήθηκε, κατά τον 18ο αιώνα, η προσδοκία ότι η Ρωσία θα βοηθούσε τους Έλληνες και πώς αυτή η πεποίθηση επηρέασε τους Έλληνες

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  1. Ποια ήταν τα οφέλη των Ελλήνων από τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καιναρτζή; (για να απαντήσεις διάβασε τον σχετικό σύνδεσμο πιο κάτω)
  2. Ποιες από τις κοινωνικές τάξεις θεωρείς ότι θα υποστηρίξουν την ελληνική επανάσταση και ποιες θα αντιταχθούν σε αυτήν;

(Γράψε την εργασία στο τετράδιό σου)

Στην 3η Ενότητα (βιβλίο μαθητή, σελίδες 16-17) θα μάθω:

  • πώς ήταν οργανωμένη η γαλλική κοινωνία μεχρι τον 18ο αιώνα (παλαιό καθεστώς)
  • ποια ήταν η οικονομική κατάσταση στη Γαλλία τις παραμονές της επανάστασης (1789)
  • πώς προσπάθησε να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ο γάλλος βασιλιάς, Λουδοβίκος 16ος
  • τα γεγονότα που οδήγησαν στην Άλωση της Βαστίλης
  • γιατί η εθνική γιορτή των Γάλλων είναι η ημέρα άλωσης της Βαστίλης (14/7)
  • τι είναι η Διακήρυξη των δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη
  • για τα τρία πολιτικά ρεύματα στη συνέλευση( αριστερά, κέντρο, δεξιά)
  • τι ήταν οι λέσχες (πρόδρομοι των σημερινών πολιτικών κομμάτων)
  • Πότε ψηφίστηκε το πρώτο Σύνταγμα στη Γαλλία και τι πολίτευμα καθιέρωνε (1791, συνταγματική μοναρχία)

ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: παλαιό καθεστώς, Εθνική συνέλευση-Εθνοσυνέλευση, Συντακτική συνέλευση, σύνταγμα,απολυταρχία, συνταγματική μοναρχία, λέσχες, διακήρυξη

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

1. Διάβασε το κείμενο της Διακήρυξης στο βιβλίο σου (σελ.17) και απάντησε στις εξής ερωτήσεις: α. τι είναι Διακήρυξη; (ψάξε στο λεξικό), β. Τι είναι η Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη; γ. Ποια από τις βασικότερες απόψεις των Διαφωτιστών φιλοσόφων έχει περιληφθεί στο κείμενο της Διακήρυξης; δ. Γιατί θεωρείται μέχρι και σήμερα ένα από τα σημαντικότερα πολιτικά κείμενα;(για την απάντηση συμβουλεύσου τον σύνδεσμο της γαλλικής πρεσβείας)  ε. Να συγκρίνεις τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη με τη Διακήρυξη της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας (ενότητα 2η, σελ15)

από 13/1/25 έως 14/1/25

ΤΙΤΛΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ: "Ένα έθνος και κράτος γεννιέται από τις ιδέες του Διαφωτισμού"

Στη 2η Ενότητα θα μάθω

  • πώς δημιουργήθηκαν οι 13 αγγλικές αποικίες στη βόρεια Αμερική
  • ποια γεγονότα οδήγησαν στην αμερικανική επανάσταση και ανεξαρτησία
  • για τη Διακήρυξη της αμερικανικής ανεξαρτησίας
  • για τη δημιουργία των ΗΠΑ και την οργάνωση του νέου κράτους

Στη 16η Ενότητα θα μάθω

  • για την επέκταση των ΗΠΑ από 13 σε 50 πολιτείες μέσα σε έναν αιώνα
  • για την ιστορία των φυλετικών διακρίσεων στις ΗΠΑ, κατά τον 19ο αιώνα

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

1. Εντόπισε στην πηγή του βιβλίου σου (Η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας, σελ.15) απόψεις των Ευρωπαίων διαφωτιστών (ενότητα 2).

2. Ερεύνησε τη ζωή και τις ιδέες των διαφωτιστών Τομας Τζέφερσον και Βενιαμίν Φραγκλίνου που συνέταξαν το κείμενο της Διακήρυξης (ενότητα 2).

2. Διάβασε για το άγαλμα της Ελευθερίας και γράψε στο τετράδιό σου τις πληροφορίες που θα ήταν καλό να θυμάσαι (ενότητα 16).

3. Μελέτησε την ιστορία του αφροαμερικανού Μάρτιν Λούθερ Κινγκ ή της αφροαμερικανίδας Ρόζα Παρκς που αγωνίστηκαν για την κατάργηση των φυλετικών διακρίσεων και γράψε στο τετράδιό σου αυτά που θεωρείς σημαντικότερα (ενότητα 16).

Διαβάζω στο βιβλίο του μαθητή (σελ. 12-13)

  • ποιες ήταν οι απόψεις των διαφωτιστών στη θρησκεία
  • ποιες ήταν οι απόψεις των διαφωτιστών στην εκπαίδευση
  • τι ήταν η Εγκυκλοπαίδεια
  • πώς διαδόθηκαν οι απόψεις των διαφωτιστών τον 18ο αιώνα

Διαβάζω στο βιβλίο του μαθητή ( σελ. 11-12)

  • ποιες ήταν οι νέες επιστημονικές ιδέες του 17ου αιώνα που προετοίμασαν το κίνημα του Διαφωτισμού
  • τον ορισμό του κινήματος του Διαφωτισμού, που, πότε και από ποιους καλλιεργήθηκε
  • τις βασικές απόψεις των διαφωτιστών στην πολιτική
  • τα βασικά ιστορικά γεγονότα του 18ου αιώνα που προετοίμασε ο Διαφωτισμός, δηλαδή την αμερικανική και τη γαλλική επανάσταση.

ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: Κίνημα, Διαφωτισμός, φυσικά δικαιώματα, κοινωνικό συμβόλαιο, διάκριση εξουσιών

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

1. Επίλεξε έναν από τους διαφωτιστές και μάθε περισσότερα για τη ζωή και τις ιδέες του.

2. Ποια από τις ιδέες ή επιστημονικές ανακαλύψεις του 17ου αιώνα σου φαίνεται σημαντική και γιατί;

3. Προβληματίσου για το θέμα των δικαιωμάτων στη ζωή του ατόμου. Σε ένα σύντομο κείμενο γράψε την άποψή σου για τη σημασία, τις συνέπειες από την έλλειψη, αλλά και από την κατάχρησή τους.

 

Διάβασε στις σελίδες 157-158

  • ποιες είναι οι πρώτες ενέργειες  μετά την πτώση της δικτατορίας για την αποκατάσταση της δημοκρατίας (κυβέρνηση εθνικής ενότητας, απελευθέρωση πολιτικών κρατουμένων, απομάκρυνση χουντικών από θέσεις εξουσίας)
  • ποιες ενέργειες έκανε η κυβέρνηση Κ. Καραμανλή για την πλήρη αποκατάσταση της δημοκρατικής νομιμότητας (διεξαγωγή εκλογών και δημοψηφίσματος για τη μορφή του πολιτεύματος, ψήφιση νέου συντάγματος, δίκη χουντικών)
  • ποιες άλλες δράσεις έγιναν για την εδραίωση της δημοκρατικής ομαλότητας τα επόμενα χρόνια

Ας προβληματιστούμε:

Η ιστορία του Λευκού Ρόδου και των αδερφών Σολ είναι μια ευκαιρία να συζητήσουμε με ποιους τρόπους μπορεί κάποιος να αντισταθεί σε έναν αυταρχικό ηγέτη ή σε ένα αυταρχικό καθεστώς

 

 

Διάβασε στις σελίδες 155-156 πώς επιβλήθηκε δικτατορία την 21η Απριλίου 1967

ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ / http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index12_55.html

 

Επίσκεψη στο Πολυτεχνείο

20241118_181932.mp4

20241118_171831.mp4

Ερωτήσεις (σελ. 155-156)

  1. Ποιο ήταν τα λάθη του βασιλιά Κωνσταντίνου που οδήγησαν σε αποδιοργάνωση το πολιτικό κλίμα το 1965 και έδωσαν την αφορμή στους δικτάτορες να προχωρήσουν σε πραξικόπημα;
  2. Ποια επιχειρήματα χρησιμοποίησαν οι δικτάτορες για να δικαιολογήσουν την επιβολή της δικτατορίας; Σας φαίνονται πειστικά; Με ποια άλλα επιχειρήματα μπορείτε να τα αντικρούσετε;
  3. Ποια ήταν η στάση του βασιλιά Κωνσταντίνου στο πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967;
  4. Ποια ήταν η στάση των ΗΠΑ απέναντι στους Έλληνες πραξικοπηματίες;
  5. Πώς διοίκησαν την Ελλάδα οι δικτάτορες;
  6. Αναφέρετε πολύ σημαντικές αντιδικτατορικές ενέργειες κατά τη διάρκεια της επταετίας.
  7. Με ποιον τραγικό τρόπο κατέρρευσε η δικτατορία το 1974;

 

ΕΝΟΤΗΤΕΣ 50/51/53

από 29/11/25

 Σε αυτές τις ενότητες βασικά σημεία είναι

  • Η διαίρεση της μεταπολεμικής Ευρώπης (δυτικός-ανατολικός κόσμος)
  • Αντικομουνιστικό κλίμα-Διπολισμός-Περίοδος Ψυχρού πολέμου
  • Η οικονομική στήριξη της Ευρώπης από τις ΗΠΑ (Σχέδιο Μάρσαλ)
  • Στρατιωτικοποίηση-Αμυντική τακτική δυτικής Ευρώπης
  • Κινήματα αμφισβήτησης του αστικού τρόπου ζωής (χίπις, Μάης '68)
  • Στρατιωτική δικτατορία 1967-74
  • Τουρκική εισβολή στην Κύπρο
  • Όξυνση προβλημάτων Λαϊκών δημοκρατιών-Μεταρρυθμίσεις Γκορμπατσόφ(ηγέτης ΕΣΣΔ)
  • Πτώση κομμουνισμού-Γκρέμισμα τείχους Βερολίνου (1991)

Οι επιπτώσεις του πολέμου ήταν πολλές και ποικίλες

  • ανθρώπινες απώλειες
  • μετακινήσεις πληθυσμών
  • υλικές καταστροφές
  • κατάρρευση βιοτικού επιπέδου
  • ανήθικες ενέργειες (βομβαρδισμοί, εκτελέσεις, λεηλασίες, στρατόπεδα συγκέντρωσης)
  • εξασθένηση ρόλου Ευρώπης
  • ΟΗΕ

Βιβλίο Ιστορίας Γ' Γυμνασίου

Ενότητα 46: Διάβασε τις 3 πρώτες υποενότητες για να μάθεις πόσο γρήγορα εξαπλώθηκε ο πόλεμος που ξεκίνησε με την εισβολή της Γερμανίας στην Πολωνία την 1η Σεπτεμβρίου 1939, αλλά και πώς οργάνωσαν οι ναζί τις χώρες που κατέκτησαν.

Ενότητα 46: Διάβασε τις υπόλοιπες υποενότητες για να μάθεις πώς εξελίχθηκε, αλλά και πώς ολοκληρώθηκε ο Β' Π. Π (ΠΡΟΣΟΧΗ: Δε χρειάζεται να αποστηθίσεις λεπτομέρειες)

(Ερωτήσεις για κατανόηση του μαθήματος)

  1. Ποια ήταν τα βασικά σημεία της γερμανικής επίθεσης στη Σοβιετική Ένωση; (Μόσχα, Λένινγκραντ, βαρύς χειμώνας, Στάλινγκραντ)
  2. Πώς μεταφέρθηκε ο πόλεμος στην Αφρική;
  3. Πότε και πώς μπήκαν οι ΗΠΑ στον πόλεμο;
  4. Με ποιες σημαντικές επιχειρήσεις τελείωσε ο Β' Π Πόλεμος; (αποβίβαση συμμάχων στην Ιταλία, καθαίρεση Μουσολίνι, απόβαση στη Νορμανδία, σοβιετική αντεπίθεση, αποχώρηση στρατευμάτων από Βαλκανική χερσόνησο, συνθηκολόγηση Γερμανίας, ρίψη ατομικής βόμβας)

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

1. Ποια ήταν η στάση των Ναζί απέναντι στους Εβραίους και τους Ρομά; Ποιες σκέψεις σου γεννούν οι διώξεις εναντίον τους;

2. Πρέπει, κατά τη γνώμη σου, να αντιστεκόμαστε απέναντι σε αυταρχικούς ηγέτες και καθεστώτα; Για ποιους λόγους; Με ποιους τρόπους;

ΕΝΟΤΗΤΕΣ: 1η, 5η, 7η, 8η, 9η,10η, 17η, 18η, 19η, 20η, 22η (μόνο το μακεδονικό ζήτημα), 28η, 29η, 30η, 31η, 32η, 34η 

Οι ενότητες 1, 8, 18, 19, 22, 31, 32 δεν είναι ολόκληρες προς εξέταση. Διαβάστε από αυτές ό, τι έχει οριστεί στο μάθημα.

 

από 29/3/25

Οι αλληλοσυγκρουόμενες εθνικές επιδιώξεις των βαλκανικών λαών

από 14/12/24 έως 15/12/24

Διαβάζω στο βιβλίο του μαθητή:

στην ενότητα 3 (σελίδες 18-19)

  • για την ριζοσπαστικοποίηση της επανάστασης (1792-94)
  • Τις ακρότητες του Ροβεσπιέρου (αρχηγού των Ορεινών) και την εκτέλεσή του 

στην ενότητα 4 (σελίδες 20-22)

  • την ανάδειξη του στρατηγού Ναπολέοντα και τις πολεμικές συγκρούσεις με όλες τις μοναρχικές ευρωπαϊκές χώρες (σελίδα 20-21)
  • το τέλος του Ναπολέοντα στη μάχη του Βατερλό (1815)
  • την αποτίμηση της γαλλικής επανάστασης και της εποχής του Ναπολέοντα (σελίδα 21)
  • για το συνέδριο της Βιέννης (1814-15) (σελ. 22)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Διάβασε τα δύο παραθέματα (πηγές) στη σελίδα 21 και γράψε μια παράγραφο για το πώς επηρέασε η γαλλική επανάσταση και οι πολεμικές κινήσεις του Ναπολέοντα τους λαούς της Ευρώπης που ζούσαν κάτω από αυταρχική διοίκηση.
  2. Να συγκρίνεις την ελληνική με τη γαλλική και την αμερικανική επανάσταση (δες την εργασία πιο κάτω)

Το κίνημα του Διαφωτισμού

1η ΕΡΓΑΣΙΑ: ''Με μια ιδέα μπορείς να αλλάξεις τον κόσμο''

  •  Με βαση τα όσα συζητήσαμε για τις συνέπειες του κινήματος του Διαφωτισμού στα κοινωνικά και πολιτικά πράγματα του 18ου αιώνα, αλλά και των αιώνων που ακολούθησαν, να σκεφτείς και να υποστηρίξεις με επιχειρήματα αν οι ιδέες του Διαφωτισμού βοήθησαν στην αλλαγή και στη δημιουργία ενός διαφορετικού κόσμου

2η ΕΡΓΑΣΙΑ

  • Διάλεξε μία από τις ιδέες των διαφωτιστών (πολιτική, εκπαίδευση, θρησκεία), η οποία κατά τη γνώμη σου είναι η πιο σημαντική για τον σύγχρονο κόσμο και υποστήριξε με επιχειρήματα γιατί είναι η σημαντικότερη.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η (Τι θα μάθω)

από 15/9/25

  • Θα μάθω ποιες καινούριες επιστημονικές ιδέες διατυπώθηκαν από Ευρωπαίους στοχαστές τον 17ο αιώνα
  • Θα διατυπώσω τον ορισμό του κινήματος του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού
  • Θα μάθω ποιες ήταν οι βασικές απόψεις των διαφωτιστών στην πολιτική, στην εκπαίδευση, στην θρησκεία
  • Θα κατανοήσω πώς επηρέασαν οι ιδέες του Διαφωτισμού μεγάλα ιστορικά γεγονότα του 18ου αιώνα
  • Θα ενημερωθώ για τους τρόπους διάδοσης των ιδεών τον 18ο αιώνα και θα συγκρίνω με τους αντίστοιχους της σύγχρονης εποχής.


Να θυμάσαι:

  • Η αποικιοκρατία κατά τον 19ο αιώνα συνδέεται στενά με τη Βιομηχανική Επανάσταση
  • Η αποικιοκρατική πολιτική αναπτυγμένων ευρωπαϊκών κρατών οφείλεται στην ανάγκη οικονομικής εκμετάλλευσης περιοχών εκτός Ευρώπης (Αφρική, Ασία, Αμερική)
  • Η μεγαλύτερη αποικιοκρατική δύναμη τον 19ο αιώνα ήταν η Αγγλία
  • Κατά τη διάρκεια της Β' Βιομηχανικής Επανάστασης προσπάθησε να γίνει αποικιοκρατική δύναμη και η Γερμανία
  • Ο οικονομικός ανταγωνισμός μεταξύ της Αγγλίας και της Γερμανίας οδήγησε αναπόφευκτα στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο
  • Η αποαποικιοποίηση (=μετατροπή των αποικιών σε ανεξάρτητα κράτη) έγινε για τις πιο πολλές χώρες μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο (ασιατικές, αφρικανικές)
  • Οι συνέπειες της αποικιοκρατίας ήταν πολύ αρνητικές για τις χώρες που υπήρξαν αποικίες με βασικότερη την υποανάπτυξη.

ΕΡΓΑΣΙΑ

Μελέτησε την ιστορία της ανεξαρτησίας της Ινδίας και του υποστηρικτή της Μαχάτμα Γκάντι(πάτα εδώ)

ΓΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ

  • Υπάρχει στην εποχή μας ο κίνδυνος της αποικιοκρατίας, δηλαδή της εξάρτησης αδύναμων κρατών από ισχυρότερα με διάφορους τρόπους; (π.χ οικονομική, πολιτισμική εξάρτηση)
  • Σκέψου αν και πώς το μεταναστευτικό και προσφυγικό ζήτημα σχετίζεται με την αποικιοκρατία (για ποιους λόγους Αφρικανοί και Ασιάτες πληρώνουν πολλά χρήματα σε διακινητές-λαθρεμπόρους για να έρθουν να ζήσουν στην Ευρώπη;)

 

Λέξεις-Κλειδιά: Αποικιοκρατία-Ιμπεριαλισμός-Αποαποικιοποίηση

 

ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

        1. ΕΝΟΤΗΤΑ 12η-σελ.41-43 

  • Το φαινόμενο βιομηχανική επανάσταση (σελ.41)
  • Η εξάπλωση της βιομ. επανάστασης (σελ.42)
  • Η επανάσταση στις συγκοινωνίες-επικοινωνίες (σελ.42)
  • Οκονομικός φιλελευθερισμός-καπιταλισμός (σελ.43)

      

         2. ΕΝΟΤΗΤΑ 13η-σελ 44-45

Λέξεις-κλειδιά: Χειρωνακτική εργασία-Εκβιομηχάνιση-Ατμομηχανή, Νέες μορφές ενέργειας, Καπιταλισμός, Σοσιαλισμός, απεργία, σουφραζέτες

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  1. Ψάξε στο διαδίκτυο ή σε όποια άλλη έντυπη πηγή επιθυμείς και βρες ένα κείμενο ή εικόνα ή σκίτσο για την βιομηχανική επανάσταση που θα ήθελες να μοιραστείς με τους συμμαθητές σου και στείλτο στην eclass.
  2. Κάνε μια σύντομη ιστορική έρευνα για μια σημαντική εφεύρεση της βιομηχανικής επανάστασης (τηλέφωνο, κινηματογράφος, φωτογραφία, ηλεκτρισμός, τρένο, υπόγειος σιδηρόδρομος-μετρό, ατμόπλοιο, αυτοκίνητο, αεροπλάνο, εμβόλια, φάρμακα, ασπιρίνη κ.ά.)
  3. Μελέτησε την κατασκευή 3 διωρύγων (Σουέζ, Παναμά, Κορίνθου). Γράψε πότε και από ποιους κατασκευάστηκαν, ποιο είναι το μήκος και το πλάτος τους, πώς διευκόλυναν τις εμπορικές συναλλαγές και τη ναυτιλία, ποιες θάλασσες ένωσαν και ο,τιδήποτε άλλο θεωρείς ότι έχει ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο θέμα.
  4. Ζούμε σήμερα στην 4η βιομηχανική επανάσταση. Κάνε μια μικρή έρευνα για τις φάσεις της βιομηχανικής επανάστασης (χρονικά πότε τοποθετείται η κάθε φάση και ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό της καθεμιάς).
  5. Η βιομηχανική επανάσταση έχει θετικές και αρνητικές συνέπειες. Αφού διαβάσεις το κεφάλαιο 13 (σελ 44-45) και προβληματιστείς δοκίμασε να καταγράψεις ποιες είναι οι θετικές και ποιες οι αρνητικές της συνέπειες.(Δες το πολυμεσικό αρχείο: ΑΛΛΑΓΕΣ/ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΑΣΤΕΡΑΤΟΥ)
  6. Διάλεξε μια από τις συνέπειες της βιομηχανικής επανάστασης και κάνε μια μικρή μελέτη για αυτήν (π.χ ιστορία της γυναικείας χειραφέτησης τον 19ο αιώνα, ιστορία του εργατικού κινήματος, δημιουργία της σοσιαλιστικής θεωρίας, μετανάστευση στην Αμερική, παιδική εργασία, συνθήκες ζωής τον εργατών τον 19ο αιώνα)

Για προβληματισμό...

  • Σκέψου ποιες είναι οι αλλαγές που επιφέρει ένα σημαντικό ιστορικό γεγονός, όπως η βιομηχανική επανάσταση.
  • Προβληματίσου για το τι ονομάζουμε ιστορικό γεγονός. Ποια ιστορικά γεγονότα περιλαμβάνονται στα βιβλία ιστορίας; Η πανδημία του covid-19 ανήκει στα ιστορικά γεγονότα; Πιστεύεις ότι θα περιλαμβάνεται στα βιβλία ιστορίας που θα γραφτούν στο μέλλον;
  • Η πανδημία του κορονοϊού, ως ένα ιστορικό γεγονός, έχει αρνητικές, αλλά και θετικές συνέπειες (δημογραφικές, οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές, τεχνολογικές, ιδεολογικές). Ποιες είναι αυτές, κατά τη γνώμη σου;

από 27/1/24 έως 27/1/24

          

Διάβασε δύο λογοτεχνικά βιβλία της Μαρίας Σκιαδαρέση με ήρωες τον Νεοέλληνa Διαφωτιστή Ρήγα, που προετοίμασε με το πνευματικό του έργο την ελληνική επανάσταση, και τον Αλέξανδρο Υψηλάντη, τον επίτροπο της Αόρατης Αρχής της Φιλικής Εταιρείας, που ηγήθηκε της επανάστασης στη Μολδοβλαχία τον Φεβρουάριο 1821. (Βρίσκονται σκαναρισμένα μέσα στην ενότητα-πάτα εδώwink)

  • Ρήγας Βελεστινλής
  • Αλέξανδρος Υψηλάντης

1η Εργασία

Ποιο ήταν το όραμα του Ρήγα για την Βαλκανική χερσόνησο; Πώς κρίνεις την ιδέα του; Πόσο εφικτή ήταν, κατά τη γνώμη σου, ώστε να γίνει πράξη; Προβληματίσου για το ποια μπορούσαν να είναι τα πιθανά εμπόδια στο όραμά του.

2η Εργασία

Ο Αδαμάντιος Κοραής είναι γνωστός στην ιστορία, κυρίως για τις γλωσσικές του απόψεις και την δημιουργία της καθαρεύουσας γλώσσας. Κάνε μια μικρή έρευνα για την καθαρεύουσα.

3η Εργασία

Εκτός από τον Ρήγα Βελεστινλή και τον Αδαμάντιο Κοραή υπήρξαν και άλλοι Νεοέλληνες διαφωτιστές. Κάνε μια μικρή έρευνα για έναν από αυτούς. Διάβασε τις πληροφορίες από τη Βικιπαίδεια που βρίσκονται πιο κάτω (Ευγένιος Βούλγαρης, Άνθιμος Γαζής, Κωνσταντίνος Κούμας)

4η Εργασία

  • Φαντάσου ότι πρέπει να ενσαρκώσεις σε σχολική θεατρική παράσταση έναν Νεοέλληνα Διαφωτιστή. Ποιον θα επέλεγες και για ποιους λόγους;
  • Γράψε ένα σημείωμα που θα άφηνες για τις επόμενες γενιές των Ελλήνων, στο οποίο μιλάς για την δράση και την προσφορά των Νεοελλήνων Διαφωτιστών.

 

ΕΡΓΑΣΙΑ για την ελληνική επανάσταση

Σε ένα έγγραφο word να γράψετε:

  • για ένα ενδιαφέρον στοιχείο-γεγονός-πρόσωπο της ελληνικής επανάστασης που μάθατε φέτος στο μάθημα της Ιστορίας και δεν το γνωρίζατε
  • για ένα στοιχείο-γεγονός-πρόσωπο της ελληνικής επανάστασης που δεν γνωρίζετε και θέλετε να μάθετε για αυτό. Κάντε λοιπόν μια μικρή έρευνα και γράψτε τι μάθατε για αυτό.

 

Διάβασε τις ενότητες 8-10 (σελίδες 30-37 του βιβλίου) για να προετοιμαστείς για τη γραπτή εξέταση.

Δες και τις αντίστοιχες ενότητες στην eclass, αλλά και τις εργασίες για να βοηθηθείς στη μελέτη σου.

Η εξέταση θα γίνει στην e-class με το εργαλείο των Ασκήσεων.

Μην ανησυχείς για τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν,  αφού θα είμαι παρούσα στην εξέταση και θα τα αντιμετωπίσουμε!winksmile

Ευαγγελικά (Γλωσσικό ζήτημα)

Μαλλιαροί (Γλωσσικό ζήτημα)

Σπύρος Λούης (Ολυμπιακοί Αγώνες)

Ιωάννης Καποδίστριας (Επιδημίες)

Αρχιτεκτονική 19ου αιώνα: Ερνέστος Τσίλερ

Διερευνήστε τις τάσεις που επηρέασαν την αρχιτεκτονική του σύγχρονου ελληνικού κράτους μετά την ανεξαρτησία του (1830- 1900)

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -