Περιγραφή Μαθήματος

Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ WEBEX: https://minedu-secondary.webex.com/meet/dnima
και αριθμός δωματίου (meeting number): 121 369 3361
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: dnima@sch.gr
- Οι ζωές των γονιών μας και των παππούδων μας, αν συγκριθούν με τις δικές μας, παρουσιάζουν περισσότερες ομοιότητες ή διαφορές;
- Όλα όσα βλέπουμε γύρω μας ήταν, άραγε, πάντα έτσι ή μήπως ήταν διαφορετικά;
- Σε τελική ανάλυση, πώς διαμορφώθηκε ο κόσμος στον οποίο ζούμε σήμερα;
Η χρονική περίοδος στην οποία αναφέρεται είναι τα διακόσια, περίπου, χρόνια από τη γαλλική επανάσταση του 1789 έως την εποχή μας. Ο τελευταίος αιώνας, δηλαδή τα χρόνια από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα, αποτελεί αυτό που ονομάζουμε σύγχρονη εποχή.
Κατά την περίοδο που θα εξετάσουμε πολλά γεγονότα επηρέασαν, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, τις ζωές των ανθρώπων. Το βιβλίο παρουσιάζει τα κυριότερα από αυτά και ασχολείται, αρκετά πιο διεξοδικά, με την ιστορία των Ελλήνων, συνδέοντάς τη με την ιστορική εξέλιξη των άλλων λαών, ιδίως των γειτονικών, των Βαλκανίων και της Ευρώπης.
Η προσπάθεια εστιάστηκε στο να παρουσιαστεί μια γενική εικόνα του 19ου και του 20ού αιώνα, και κυρίως στο να αναδειχθούν τα σημαντικότερα προβλήματα που απασχόλησαν κάθε εποχή, καθώς και η κληρονομιά που άφησε αυτή η εποχή στους μεταγενέστερους.
Ως εξεταστέα ύλη ορίζονται οι εξής ενότητες/παραγράφους:
1 (Το κίνημα του Διαφωτισμού),
4 (Το Συνέδριο της Βιέννης),
7, 9, 10, 17, 18 (Περίοδος Μοναρχίας Όθωνα),
19, 20, 22 (Μακεδονικό Ζήτημα και Μακεδονικός Αγώνας),
29, 30, 31, (αιτίες, αφορμή, συμμαχίες, μέτωπα),
32, 34 (Συνθήκες Βερσαλλιών, Νεϊγύ, Σεβρών, ΚτΕ)
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ...
ΚΑΙ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΜΕΙΝΕΤΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7ο
Σε αυτό το κεφάλαιο θα εξετάσουμε:
- τα αίτια του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου, τις φάσεις και την έκβασή του
- τη διαφωνία Βενιζέλου-Κωνσταντίνου για τη στάση της Ελλάδας στον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο
- την επανάσταση του 1917 στη Ρωσία
- την πολιτική πραγματικότητα μετά τον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο και την ίδρυση της Κοινωνίας των Εθνών.
Α . Ενότητα 31. Τα αίτια, η έκρηξη και τα μέτωπα του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου
Δείτε την ενότητα στο Διαδραστικό Ψηφιακό Βιβλίο
Δείτε την Παρουσίαση της Ενότητας 31
Β. Ενότητα 32. Η Ελλάδα στον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο – Ο Εθνικός Διχασμός
Δείτε την ενότητα στο Διαδραστικό Ψηφιακό Βιβλίο
Δείτε την Παρουσίαση της Ενότητας 32
Γ. Ενότητα 33. Η Ρωσική επανάσταση
(Περιληπτικά)
Δ. Ενότητα 34. Η λήξη του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου και οι μεταπολεμικές ρυθμίσεις
Δείτε την ενότητα στο Διαδραστικό Ψηφιακό Βιβλίο
Δείτε την Παρουσίαση των Ενοτήτων 34 και 35
Δείτε τις ενότητες στο Διαδραστικό Ψηφιακό Βιβλίο
Εν. 29 Οι Βαλκανικοί πόλεμοι (1912-13)
Εν. 30 Η Ελλάδα και τα Βαλκάνια αμέσως μετά τους Βαλκανικούς
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5ο
Σε αυτό το κεφάλαιο θα εξετάσουμε:
- το κίνημα του 1909 στο Γουδί και τα αποτελέσματά του
- την ανάδειξη του Ελευθέριου Βενιζέλου σε πρωθυπουργό της Ελλάδας και το βενιζελικό πρόγραμμα ανασυγκρότησης και εκσυγχρονισμού της χώρας
- τους βαλκανικούς πολέμους και τα αποτελέσματά τους.
Δείτε τις ενότητες στο Διαδραστικό Ψηφιακό Βιβλίο
Εν. 27 Το κίνημα στο Γουδή (1909)
Εν. 28 Ο Ελ. Βελιζέλος πρωθυπουργός (1910-12)
Μελετήστε τις ενότητες από το Διαδραστικό Βιβλίο:
Ενότητα 18 (Από την άφιξη του Όθωνα (1833) έως την 3η Σεπτεμβρίου 1843)
Ενότητα 19 (Από την 3η Σεπτεμβρίου 1843 έως την έξωση του Όθωνα (1862))
Ενότητα 20 (Από την έξωση του Όθωνα (1862) έως το κίνημα στο Γουδί (1909))
Δείτε τις παρουσιάσεις:
Μελετήστε τις ενότητες από το Εμπλουτισμένο Ψηφιακό Βιβλίο:
Ενότητα 11 (σχεδιάγραμμα) - Περιληπτικά
Κεφάλαιο Τέταρτο
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΡYΣΗ ΤΟY ΕΩΣ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟY 20ού ΑΙΩΝΑ (19ος αιώνας)
Σε αυτό το κεφάλαιο θα εξετάσουμε:
-
τις σημαντικότερες πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα έως τις αρχές του 20ού αιώνα
-
τις κύριες επιδιώξεις της ελληνικής διπλωματίας τον 19ο αιώνα και τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής στη διεθνή θέση και στην εσωτερική κατάσταση της Ελλάδας
-
τις κύριες εξελίξεις στα Βαλκάνια του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα και σ’ αυτό το πλαίσιο το κρητικό ζήτημα και το μακεδονικό ζήτημα
-
τα κύρια γνωρίσματα της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας τον 19ο αιώνα.
Βλ. την ενότητα 17 στο Διαδραστικό Ψηφιακό Βιβλίο
Οι πρωτογενείς και οι δευτερογενείς πηγές
Α) Πρωτογενείς ονομάζουμε τις πηγές οι οποίες συνετέθησαν ή δημιουργήθηκαν από πρωταγωνιστές ή αυτόπτες μάρτυρες την ίδια εποχή κατά την οποία λάμβανε χώρα το υπό εξέταση ζήτημα ή σε ύστερη εποχή. Άρθρα εφημερίδων, διπλωματικά έγγραφα ξένων πρεσβειών, νόμοι και επίσημες στατιστικές, αποκτήματα ή αναμνήσεις πρωταγωνιστών αποτελούν μόνο μερικές από τις πρωτογενείς πηγές που αφορούν τα θέματά μας.
Πώς διακρίνουμε μια πρωτογενή πηγή; Συνήθως για τη διάκριση του είδους της πηγής ανατρέχουμε στη βιβλιογραφική αναφορά και, αν το όνομα του συντάκτη μας είναι άγνωστο, προσέχουμε τη χρονολογία έκδοσης. Επιπλέον, βοηθητικός είναι ο τίτλος των πηγών του σχολικού βιβλίου. Μπορεί ακόμη να μας βοηθήσει και το περιεχόμενο ή η γλώσσα της πηγής παρέχοντας πληροφορίες χρονολογικές ή άλλου είδους.
Β) Δευτερογενείς πηγές νοούνται όλες οι αναφορές (άρθρα, βιβλία, κινηματογραφικές ταινίες κ.λπ.) που αναφέρονται στα υπό μελέτη θέματα και δημιουργήθηκαν σε ύστερο χρόνο κυρίως από ιστορικούς. Για να τις διακρίνουμε μας βοηθά το όνομα του μελετητή ή η χρονολογία έκδοσης, αλλά πολύ συχνά και το περιεχόμενο και η γλώσσα του κειμένου.
Μελετήστε τις Ενότητες από το Διαδραστικό Εμπλουτισμένο Βιβλίο:
Ενότητα 8 (Η εξέλιξη της Επανάστασης)
Ενότητα 9 (Συγκρότηση κράτους)
Ενότητα 10 (Ελληνική Επανάσταση και Ευρώπη)
Μορφές και γεγονότα της Επανάστασης
Δείτε τις παρουσιάσεις και τα σχεδιαγράμματα των Ενοτήτων
Μελετήστε τις Ενότητες από το Διαδραστικό Εμπλουτισμένο Βιβλίο:
Ενότητα 5 (Κοινωνικοί Μετασχηματισμοί, Παροικιακός Ελληνισμός, Νεοελληνικός Διαφωτισμός)
Ενότητα 7 (Φιλική Εταιρεία και Κήρυξη Ελληνικής Επανάστασης)
Για τον Ελληνισμό στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας δείτε:
από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη
Δείτε τις παρουσιάσεις και τα σχεδιαγράμματα των Ενοτήτων:
Μελετήστε το κεφάλαιο από το διαδραστικό σχολικό βιβλίο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C105/751/4928,22482/
Δείτε την παρουσίαση του μαθήματος εδώ.
Επιπλέον δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο της Κατερίνας Προκοπίου. Εντοπίστε τα γεγονότα και τα πρόσωπα της ενότητας.
Στις 19 Μαΐου τιμάται η μνήμη της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.
Η γενοκτονία των Ποντίων ( 1916 - 1923 ) με 353.000 νεκρούς αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη γενοκτονία του αιώνα μας.
Το Φεβρουάριο του 1994 η Βουλή των Ελλήνων ψήφισε ομόφωνα την ανακήρυξη της 19ης Μαϊου ως Ημέρας Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων στον μικρασιατικό Πόντο την περίοδο 1916-1923. Η αναγνώριση αυτή, παρόλη την εβδομηκονταετή καθυστέρηση, δικαίωσε ηθικά τον ποντιακό ελληνισμό και συνέδεσε το σύγχρονο ελληνισμό με την ιστορική του μνήμη. Γιατί η ήττα του 1922, η "νέα τάξη πραγμάτων" που επικράτησε τότε, με την απόλυτη συνενοχή ολόκληρου του ελλαδικού πολιτικού κατεστημένου, περιόρισαν ουσιαστικά όχι μόνο τα γεωγραφικά όρια του ελληνισμού αλλά και τα διανοητικά. Ο περιορισμός των πνευματικών νεοελληνικών οριζόντων είχε άμεση αντανάκλαση στη ελλειματική ιστορική μνήμη των σύγχρονων Ελλήνων.
Επισκεφτείτε τα ακόλουθα μουσεία της Ελλάδας και παίξτε με την ιστορία και την τέχνη:
1. Εθνικό και Ιστορικό Μουσείο
4. Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα (Ναύπλιο)
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -