Μάθημα : Β' ΛΥΚΕΙΟΥ, ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΒΑ)

Κωδικός : EL782126

Μάθημα

Αγαπητοί μαθητές,

Σας καλωσορίζω στην ασύγχρονη διδασκαλία, η οποία θα δουλεύει υποστηρικτικά με τη δια ζώσης διδασκαλία. 

Μέσω αυτής της πλατφόρμας μπορείτε να παρακολουθείτε την πορεία του μαθήματος καθώς και να ανατρέχετε πάντα στο υλικό για να κάνετε επανάληψη, όποτε το κρίνετε απαραίτητο.

Άρα, το μάθημα θα δομείται σε ενότητες με οδηγίες για τις προγραμματισμένες ασκήσεις της εβδομάδας και θα ακολουθεί την πορεία της δια ζώσης διδασκαλίας. 

Επομένως, εδώ θα βρείτε θεωρία για το συντακτικό και τη γραμματική, ασκήσεις για την εμπέδωση αυτών και φυσικά άγνωστα κείμενα για την πρακτική σας εξάσκηση.

Υπάρχουν, βέβαια, και όλες οι σημειώσεις για το διδαγμένο κείμενο.

Για όσες φορές θα χρειαστεί να μπείτε στη σύχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση,βάσει του προγράμματος που θα ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του σχολείου, το link που έχω στο webex είναι:

https://minedu-secondary2.webex.com/meet/kvenouziou

Σας εύχομαι μια καλή και δημιουργική σχολική  χρονιά

Η καθηγήτριά σας

Κλαίρη Βενουζίου

 

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Ξεκινούμε με τις γενικές οδηγίες εργασίας και τον τρόπο αξιολόγησης του μαθήματος.

    Το μάθημα επιμερίζεται σε δυο άξονες:

    • το διδαγμένο ρητορικό κείμενο, ο λόγος του Λυσία: " Υπέρ του Μαντιθέου",ο οποίος θα μας βοηθήσει να εντρυφήσουμε στον ρητορικό λόγο και τη σπουδαιότητα εκφώνησής του στην αρχαία Αθήνα, να κατανοήσουμε τη μορφή του, να αξιολογήσουμε την επιχειρηματολογία του και να εξασκηθούμε με το λεξιλόγιο του.
    • το αδίδακτο κείμενο. Στο κομμάτι αυτό στόχος μας είναι να κατανοήσουμε τη δομή ενός αρχαίου κειμένου ώστε να αντιληφθούμε τον τρόπο σκέψης του συγγραφέα, να επαναλάβουμε γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα με τα οποία ασχοληθήκαμε στα προηγούμενα χρόνια και να καλύψουμε τυχόν κενά που υπάρχουν στο καθένα. Στη συνέχεια, θα διδαχτούμε ενότητες στη γραμματική και το συντακτικό που δεν έχουν καλυφθεί τα προηγούμενα χρόνια και είναι στην ύλη της φετινής χρονιάς.Γι' αυτούς τους λόγους θα επιλέγονται αδίδακτα κείμενα που θα ικανοποιούν αυτούς τους στόχους. Βιβλία αναφοράς σε αυτή την προσπάθεια είναι η γραμματική και το συντακτικό καθώς και κάθε είδους φυλλάδια δίνονται στην τάξη και θα υπάρχουν στην πλατφόρμα προς εμπέδωση των γνώσεων.

Ενότητες

από 14/9/20 έως 25/9/20

Ξεκινούμε με τις γενικές οδηγίες εργασίας και τον τρόπο αξιολόγησης του μαθήματος.

Ενημερώνουμε τους μαθητές για τον τρόπο εργασίας και ερχόμαστε αντιμέτωποι με το πρώτο αδίδακτο κείμενο της χρονιάς.

Συζητούμε αρχικά για τη μορφή του κειμένου καθώς αναφερόμαστε σε περιόδους/ ημιμε περιόδους, την αναγκαιότητα του χωρισμού προτάσεων σε ένα κείμενο και τον τρόπο σύνδεσης των προτάσεων του κειμένου.

Συνεχίζουμε με την αναφορά στους βασικούς όρους της πρότασης με έμφαση στο υποκείμενο (Φυλλάδιο) και συνεχίζουμε με την επανάληψη του εἰμί  και την ενεργητική φωνή των βαρύτονων ρημάτων(π.χ. ἱδρύω, πείθω)

από 29/9/21 έως 3/10/21

Ι.Αρχίζουμε με την εισαγωγή στο διδαγμένο κείμενο

Α.Η Φυσική ρητορεία,

Β.Η γέννηση της  συστματικής ρητορείας

Γ.Ρητορεία και σοφοστική

ΙΙ.Συνεχίζουμε με 

Ε. Τα είδη του ρητορικού λόγου

Στ. Τα μέρη του ρητορικού λόγου

ΙΙΙ.Ο βίος, το έργο και η αξία του έργου του Λυσία θα μας  απασχολήσουν στη συνέχεια.

ΙV. Εισαγωγή  στο έργο του Λυσία: "Υπέρ Μαντιθέου"

 

V.Συμβουλευόμαστε το σχεδιάγραμμα της εισαγωγής και όλες τις ερωτήσεις,  κάνοντας μια καλή επανάληψη, και είμαι έτοιμος/η για μια  μικρή δοκιμασία πάνω στο θέμα, για να μπορούμε να προχωρήσουμε στο κείμενο.

Μπορείτε να μετρήσετε τις γνώσεις σας κάνοντας τις ασκήσεις on line.

Το δεύτερο άγνωστο κείμενο ακολουθεί με έμφαση στον τρόπο σύνδεσης όρων και προτάσεων, με αναφορά στους συνδέσμους και στις άλλες συνδετικές λέξεις.

Τα είδη του κατηγορουμένου είναι ένα θέμα που θα μας απασχολήσει. 

Επαναλήψεις απαραίτητες στην  ενεργητική φωνή  των βαρύτονων  ρημάτων και η Α & Β κλίση των ουσιαστικών είναι από τα πρώτα που πρέπει να επαναλάβουμε .

Ασκούμαστε στα ρήματα: κηρύττω, πείθω και πέμπω & κλίνουμε τα ουσιαστικά:

  • ἡ τελευτή
  • ἡ τράπεζα
  • ὁ ποιητής
  • ὁ λοχίας
  • ὁ δεσπότης

 

Στο 3ο αδίδακτο κείμενο θα εξετάσουμε τα είδη της μετοχής και κυρίως την κατηγορία των επιρρηματικών μετοχών.

Κάποια τριτόκλιτα ουσιαστικά και η μέση φωνή των βαρύτονων ρημάτων μας είναι απαραίτητα για να μπορούμε να ανανωρίζουμε τους τύπους τους στα κείμενα, γιαυτό θα εξασκηθούμε πολύ σε αυτά λύνοντας τις ασκήσεις που υπάρχουν στα κείμενα.

Αρχικά,εξομαλύνουμε γλωσσικά το κείμενο και συζητούμε τα κυριότερα συντακτικά φαινόμενα.

ΚΑτόπιν,αναφερόμαστε στη λειτουργία του προοιμίου και στους στόχους που θέτει το ρητορικό κείμενο:α. ευμάθεια, β.εύνοια,γ.πρόσεξις

και προσπαθούμε να βρούμε τις φράσεις του κειμένου που το επιτυγχάνουν.

Συζητούμε τον χαρακτήρα του ομιλητή και κατά πόσο είναι πειστικός για μας.

Συγκρίνουμε τον εν λόγω πρόλογο με τον αντίστοιχο του Λυσία: Υπέρ Αδυνάτου και βρίσκουμε τις ομοιότητες στον τρόπο εκφοράς...

Τέλος ασκούμαστε στις λεξιλογικές ασκήσεις...

 

Μέσα από το  4ο αδίδακτο κείμενο θα επιμείνουμε στις επιρρηματικές μετοχές (τα είδη τους, η αντιστοιχία τους) καθώς και στην κλίση τους.

Ανατρέξτε στη γραμματική στις παραγράφους 186,187,(1,5,8)για να βεβαιωθείτε για την κλίση τους.

Οι ονοματικοί ομοιόπτωτοι προσδιορισμοί είναι πολύ συχνοί στα αρχαία κείμενα και γιαυτό μαθαίνουμε να τους αναγνωρίζουμε. Βλέπετε τις σελίδες του συντακτικού 24-28

Επαναλαμβάνουμε τις προσωπικές αντωνυμίες.

Από τα ρήματα θα μας απασχολήσουν

 α.ο σχηματισμός του παρακειμένου και υπερσυντελίκου των συμφωνόληκτων ρημάτων,

β. ο σχηματισμός  παθητικών χρόνων (μέλλοντα & αορίστου),

γ. ο β αόριστος, γνωστός ως άσιγμος αόριστος.

Υπάρχουν εργασίες για να εξασκηθείτε και όλα.

Η ενασχόληση με τη σύνταξη και τη μετάφραση συνεχίζεται βάσει του 5ου αδίδακτου κειμένου

Στο 6ο Αδίδακτο κείμενο θα επαναλάβουμε τη θεωρία των επιρρηματικών μετοχών καθώς και των επιρρηματικών προσδιορισμών (εμπροθέτων και πλαγίων πτώσεων). Από άποψη γραμματικής η Γ΄κλίση ουσιαστικών και ο Β' Αορίστος ενεργητικής και μέσης φωνής είναι τα ζητήματα που θα μας απασχολήσουν

Στο 7ο Αδίδακτο κείμενο θα συναντήσουμε πολλές επιρρηματικές προτάσεις και έτσι πρέπει να διαβάσουμε τη θεωρία γιαυτές.

Χρονικές, εναντιωματικές και υποθετικές είναι αυτές που θα μάθουμε να τις αναγνωρίζουμε, να τις συντάσσουμε και να αναγνωρίζουμε τα είδη των υποθετικών λόγων.

Τα παραθετικά είναι είναι τμήμα της ύλης που πρέπει να επαναλάβουμε.

Γι' αυτό υπάρχουν εδώ δυο εργασίες: Η πρώτη είναι η αναγνώριση των υποθετικών λόγων (σας την είχα αναθέσει από 13/1-20/1 & η αναγνώριση των δευτερευουσών προτάσεων που σας την αναθέτω από τις 20/1- 26/1.

 

 

Περμάμε στη διήγηση του λόγου (παράγραφοι 4-8), όπου ο Μαντίθεος θα αρχίζει να ανασκευάζει το κατηγορητήριο ώστε να αποδείξει την αθωώτητά του.

Ας παρακολουθήσουμε το σκεπτιικό του και ας συζητήσουμε αν τα επιχειρήματά του είναι πειστικά.

Συνεχίζουμε τη διήγηση του λόγου του Μαντίθεου  με τις παραγράφους 9-13.

Σας επισυνάπτω το φυλλάδιο που έχω δώσει στην τάξη και ζητώ από σας:

  • Για τις παραγράφους 9 & 10 που κάναμε από την 1η Άσκηση να συντάξετε τα απαρέμφατα (μόνο όσα κάνουμε κάθε φορά), και  από τις λεξιλογικές ασκήσεις :1 & 2
  • Για την παράγραφο 11 τη συνέχεια της άσκησης  των απαρεμφάτων και από τις λεξιλογικές ασκήσεις:3 &4
  • Για τις παραγράφους 12 &13 την ολοκλήρωση όλων των ασκήσεων του φυλλαδίου και να γνωρίζετε τη μετάφραση.

Ολοκληρώνοντας το 8ο Αδίδακτο κείμενο που ξεκινήσαμε στο σχολείο και ολοκληρώσαμε εξ αποστάσεως, σας ανεβάζω το επικαιροποιημένο κείμενο με όλες τις σημειώσεις που κάναμε στην ηλεκτρονική τάξη και περιμένω τις απαντήσεις στις ασκήσεις του κειμένου.

Επίσης ,επισυνάπτω το φυλλάδιο με την απρόσωπη σύνταξη για να το διορθώσουμε την επόμενη φορά.

Θα αναφερούμε στον μέλλοντα των υπερδισύλλαβων ρημάτων και  στον σχηματισμό των ενρινόληκτων ρημάτων. Θα μας χρειαστεί η κλίση της β τάξης συνηρημένων, οπότε θα μάθουμε πως κλίνονται τα ρήματα ποιέω/ῶ & ποιέομαι/οῦμαι στον ενεστώτα και παρατατικό.

 

Το 9ο κείμενο παρατίθεται εδώμε τη διδασκαλία των συνηρημένων ρημάτων και την κλίση τους. Εξασκηθείτε με τις ασκήσεις που ακολουθούν.

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -