Μάθημα : Εθισμός στο διαδίκτυο

Κωδικός : 9200081109

9200081109  -  Γεώργιος Κουκούλης

Μάθημα

- Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή -

Ενότητες

Ένα άτομο είναι εθισμένο στο Διαδίκτυο όταν ασχολείται πολλές ώρες με διαδικτυακές δραστηριότητες όπως είναι τα παιχνίδια, τα δωμάτια συζητήσεων, ο ηλεκτρονικός τζόγος κ.α. και παρουσιάζει εκνευρισμό ή μελαγχολική συμπεριφορά, όταν σταματά αυτές τις δραστηριότητες.
 
 
Ένα άτομο είναι εθισμένο όταν χαρακτηρίζεται από τουλάχιστον τρία από τα πιο κάτω:
  • Κάνει χρήση του Διαδικτύου για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από την αρχική του πρόθεση.
  • Καταναλώνει υπερβολικό χρόνο ή και χρήμα σε δραστηριότητες σχετικές με το Διαδίκτυο (παιχνίδια, τζόγος κ.α.).
  • Συνήθως παραμελεί την προσωπική του υγεία, γευματίζει ανθυγιεινά, σταματά τα αγαπημένα τους ενδιαφέροντα, εγκαταλείπει το σχολείο, συγκρούεται έντονα στο σπίτι με τους γονείς του, έχει μεγάλη ένταση και θυμό που οδηγεί ακόμα και στη βία.
  • Όταν προσπαθεί να σταματήσει τη χρήση του διαδικτύου εμφανίζει συμπτώματα άγχους, έμμονης σκέψης και όνειρα για το Διαδίκτυο.
  • Κάνει χρήση του διαδικτύου προκειμένου να αποφευχθούν τα παραπάνω συμπτώματα.
  • Συνεχίζει τη χρήση του Διαδικτύου παρόλο που γνωρίζει ότι έχει εθιστεί.

 

Συνήθως οι έφηβοι εθίζονται:

  • παίζοντας διαδικτυακά παιχνίδια ή και τζόγο
  • Σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης

Το Διαδίκτυο έχει την ικανότητα να καλύψει συγκεκριμένες ψυχολογικές ανάγκες ενός ατόμου. Ένα από τα χαρακτηριστικά του μέσου που προκύπτει από τη φύση του είναι ότι μπορεί να δημιουργήσει μια «ιδανική κατάσταση εαυτού», όπου το άτομο μπορεί να εξερευνήσει διάφορες πτυχές της προσωπικότητας του χωρίς να έχει περιορισμούς και συνέπειες. Συγκεκριμένα:

  • Μπορεί να καλύψει την όποια εξωτερική εμφάνιση, αφού δεν υπάρχει οπτική επαφή.
  • Ταυτόχρονα, μπορεί να ενσαρκώσει διαφορετικούς ρόλους, ή να υιοθετήσει διαφορετικές ταυτότητες ανάλογα με την εκάστοτε διαδικτυακή εμπειρία, εξαιτίας της ανωνυμίας, που συνιστά κατεξοχήν χαρακτηριστικό του Διαδικτύου.
  • Στο Διαδίκτυο δεν υπάρχουν άμεσες συνέπειες των πράξεων, ο χρήστης μπορεί να μπει και να βγει όποτε θέλει 

Η πρόληψη είναι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης:

  • Ευαισθητοποιούμαστε και ενημερωνόμαστε για το φαινόμενο του εθισμού.
  • Χρησιμοποιούμε το Διαδίκτυο με μέτρο, συμπεριλαμβάνοντας στο πρόγραμμά μας εναλλακτικές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν ενασχόληση με ομαδικά αθλήματα, χορωδίες, χορό και άλλες.
  • Καλλιεργούμε ορθές στάσεις αξιοποίησης του Διαδικτύου από μικρές ηλικίες. 
  • Μπορούμε να ελέγχουμε το χρόνο που περνούν τα παιδιά μας στο Διαδίκτυο εγκαθιστώντας ειδικά λογισμικά (π.χ. KidsWatch Time Control, WatchDog).
  • Συζητάμε με τους γονεις και τους δασκάλους κανόνες χρήσης του Διαδικτύου και προτείνουμε επιλογές απασχόλησης.

Σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης υπάρχει ένα κουμπί σε σχήμα καρδιάς ή σηκωμένου αντίχειρα, το γνωστό Like.

Όταν κάνουμε μια ανάρτηση στα ΜΚΔ τότε οι διαδικτυακοί μας φίλοι που θα την διαβάσουν έχουν την δυνατότητα να δηλώσουν την αντίδρασή τους πατώντας το αντίστοιχο κουμπί ή ακόμα και σχολιάζοντάς την. Αυτό μας δίνει μια μικρή χαρά η οποία γρήγορα μας συνεπαίρνει και γίνεται εθισμός.

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Όταν βλέπουμε έναν μεγάλο αριθμό Like στις αναρτήσεις μας νιώθουμε ότι μας αποδέχονται και μας αναγνωρίζουν κοινωνικά και κατ' επέκταση ότι είμαστε δημοφιλείς. 

Και αυτό είναι κακό; Η απάντηση δεν είναι απλή. 

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -