Μάθημα : Ο Υπολογιστής

Κωδικός : 9200081105

9200081105  -  Γεώργιος Κουκούλης

Μάθημα

Εκτιμώμενη διάρκεια: 6 διδακτικές ώρες

Οι μαθητές επιδιώκεται να εξηγούν με απλά λόγια:

  • Τι είναι ο υπολογιστής και ποιες κατηγορίες υπάρχουν
  • Να αναγνωρίζουν τις μονάδες εισόδου, εξόδου και αποθήκευσης
  • Τι είναι τα προγράμματα εφαρμογών
  • Ποιες είναι οι μορφές δεδομένων και πληροφορίας
  • Τον κύκλο επεξεργασίας των δεδομένων
  • Να κατανοούν τις βασικές λειτουργίες του υπολογιστή (είσοδος δεδομένων, επεξεργασία, έξοδος αποτελεσμάτων, αποθήκευση) και να μπορούν να αναφέρουν σχετικά παραδείγματα

Θεματικές ενότητες:

  • Ο υπολογιστής
  • Τα βασικά μέρη του υπολογιστή
  • Το υλικό του υπολογιστή
  • Μονάδες εισόδου
  • Μονάδες Εξόδου
  • Μονάδες αποθήκευσης
  • Μορφές δεδομένων - πληροφορίων
  • Σχέση δεδομένων-πληροφοριών με το υλικό του υπολογιστή
  • Τα προγράμματα του υπολογισστή
  • Ο κύκλος επεξεργασίας των δεδομένων
  • Σωστή στάση του σώματος μπροστά στον υπολογιστή

Ενότητες

Ο υπολογιστής είναι μια ηλεκτρονική μηχανή η οποία

  1. δέχεται δεδομένα (εισαγωγή),
  2. τα αποθηκεύει,
  3. τα επεξεργάζεται στην κεντρική μονάδα με τα προγράμματα και
  4. δίνει πληροφορίες (εξαγωγή).

Είναι σημαντικό να θυμάστε πως ό,τι βάζουμε στον υπολογιστή ονομάζονται δεδομένα ενώ ότι μας δίνει πίσω ο υπολογιστής ονομάζονται πληροφορίες.

Ένα πολύ απλό παράδειγμα:

  • Οι βαθμοί ενός μαθητή που εισάγονται στον υπολογιστή είναι δεδομένα (εισαγωγή).
  • Ο υπολογιστής αποθηκεύει τους βαθμούς στη μνήμη (αποθήκευση).
  • Ο επεξεργαστής του υπολογιστή παίρνει τους βαθμούς από τη μνήμη για να υπολογίσε τον μέσο όρο (επεξεργασία). Στη συνέχεια αποθηκεύει και τον μέσο όρο στην μνήμη.
  • Ο υπολογιστής εμφανίζει τον μέσο όρο στην οθόνη (εξαγωγή).

 

Εισαγωγή δεδομένων: είναι η διαδικασία που στέλνουμε, με διάφορες συσκευές, δεδομένα στον υπολογιστή. Για παράδειγμα:

  • με το πληκτρολόγιο στέλνουμε γράμματα και αριθμούς στον υπολογιστή
  • με το ποντίκι στέλνουμε εντολές στον υπολογιστή
  • με το μικρόφωνο στέλνουμε ήχο και ομιλίες στον υπολογιστή
  • με την κάμερα στέλνουμε εικόνες και βίντεο στον υπολογιστή
  • ακόμα και με τα smart watch (έξυπνα ρολόγια χειρός) στέλνουμε τον αριθμό των βημάτων που κάνουμε ή τους χτύπους της καρδιάς μας στον υπολογιστή που μπορεί να είναι ακόμα και το κινητό μας τηλέφωνο

Αποθήκευση και επεξεργασία δεοδομένων: όλα τα δεδομένα που δίνονται, με τις παραπάνω συσκευές, αποθηκεύονται στη μνήμη του υπολογιστή για να μην χαθούν. Στη συνέχεια ο επεξεργαστής παίρνει από τη μνήμη αυτά τα δεδομένα και τα επεξεργάζεται. Έπειτα, τα επεξεργασμένα δεδομένα, που τα λέμε πληροφορίες, αποθηκεύονται πάλι στη μνήμη του υπολογιστή.

Εξαγωγή πληροφοριών: είναι η διαδικασία με την οποία οι πληροφορίες (δηλαδή τα επεξεργασμένα δεδομένα) στέλνωνται πίσω στον άνθρωπο με διάφορες συσκευές. Για παράδειγμα:

  • στην οθόνη εμφανίζεται μια επεξεργασμένη φωτογραφία από τον υπολογιστή
  • στα ηχεία ακούγεται ένας επεξεργασμένο κομμάτι μουσικής από τον υπολογιστή
  • στα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας στέλνεται ένας φανταστικός κόσμος από τον υπολογιστή
  • στον εκτυπωτή στέλνεται ένα κείμενο από τον υπολογιστή

 

Υπάρχουν πολλές κατηγορίες υπολογιστών, όπως:

  • επιτραπέζιοι ή σταθεροί
  • φορητοί (λάπτοπ)
  • Ταμπλέτες - έξυπνα τηλέφωνα
  • Σερβερ
  • Υπερυπολογιστές
  • και άλλα
Επιτραπέζιος υπολογιστής ή σταθερός Φορητός υπολογιστής ή laptop Ταμπλέτα ή tablet
     
Σέρβερ Σούπερ υπολογιστής

 

Ένας υπολογιστής, σε οποιαδήποτε μορφή του (επιτραπέζιος, λάπτοπ, τάμπλετ κ.τ.λ.), αποτελείται από δυο βασικά μέρη:

  • το Υλικό και
  • και το λογισμικό

Με τη λέξη υλικό εννοούμε οποιοδήποτε εξαρτήματα του υπολογιστή μπορούμε να αγγίξουμε με τα χέρια μας.

Με τη λέξη λογισμικό εννοούμε όλα τα προγράμματα.

 

Υλικό Προγράμματα

Με τη λέξη υλικό εννοούμε οποιοδήποτε από τα εξαρτήματα του υπολογιστή που μπορούμε να αγγίξουμε με τα χέρια μας. Τέτοια είνα:

  • το ποντίκι,
  • το πληκτρολόγιο,
  • η οθόνη,
  • τα ηχεία,
  • το μικρόφωνο,
  • το σκάνερ,
  • ο εκτυπωτής,
  • τα CD και τα DVD,
  • ο σκληρός δίσκος,
  • τα φλασάκια και πολλά άλλα.

Οι παραπάνω συσκευές χωρίζονται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες:

  1. στις μονάδες εισόδου
  2. στις μονάδες εξόδου και
  3. στις μονάδες αποθήκευσης

Μονάδες εισόδου είναι εκείνες οι συσκευές με τις οποίες εισάγουμε διάφορα δεδομένα στον υπολογιστή ή εντολές. Μερικές από τις μονάδες εισόδου είναι:

  • Ποντίκι: για την εισαγωγή εντολών
  • Πληκτρολόγιο: για την εισαγωγή κειμένου και εντολών
  • Κάμερα: για την εισαγωγή φωτογραφιών και βίντεο
  • Μικρόφωνο: για την εισαγωγή ήχου
  • Σκάνερ: για την εισαγωγή κειμένου και εικόνας

Ως μονάδες εξόδου χαρακτηρίζονται οι συσκευές με τις οποίες ο υπολογιστής μας δίνει (εξάγει) τις πληροφορίες. Τέτοιες είναι:

  • Οθόνη: εξάγει πληροφορίες σε μορφή κειμένου, εικόνας, φωτογραφίας, βίντεο και κινούμενης εικόνας
  • Ηχεία: εξάγει πληροφορίες σε μορφή ήχου
  • Εκτυπωτής: εξάγει πληροφορίες σε μορφή κειμένου, εικόνας και φωτογραφίας

Όταν ο υπολογιστής κλείνει τα δεδομένα χάνονται εκτός και αν τα έχουμε αποθηκεύσει στις μονάδες αποθήκευσης. Μονάδες αποθήκευσης είναι οι συσκευές του υπολογιστή στις οποίες μπορούμε να αποθηκεύσουμε τα αρχεία μας και να τα δούμε κάποια άλλη φορά ή και να τα μεταφέρουμε σε κάποιον άλλον υπολογιστή. Τέτοιες είναι:

  • ο σκληρός δίσκος,
  • τα CD και τα DVD,
  • το φλασάκι (memory stick)

 

Σκληρός δίσκος CD, DVD, Blye Ray

Φλασάκι (Memory stick)

Τα δεδομένα και οι πληροφορίες μπορούν να έχουν τις παρακάτω έξι μορφές:

  1. κείμενο
  2. Ήχος
  3. εικόνα η οποία δημιουργείται στον υπολογιστή
  4. Φωτογραφία από τον πραγματικό κόσμο
  5. Κινούμενη εικόνα (σχέδιο) η οποία δημιουργείται στον υπολογιστή
  6. Βίντεο το οποίο καταγράφεται από τον πραγματικό κόσμο

Στον παρακάτω πίνακα φαίνονται οι μορφές δεδομένω καθώς και οι συσκευές με τα οποία τα εισάγουμε και τα εξάγουμε αντίστοιχα

Δεδομένα ή πληροφορίες Μονάδες εισόδου Μονάδες εξόδου
Κείμενο Πληκτρολόγιο, Σκάνερ Οθόνη, εκτυπωτής
Ήχος Μικρόφωνο Ηχεία
Εικόνα Σκάνερ Οθόνη, εκτυπωτής
Φωτογραφία Κάμερα Οθόνη, εκτυπωτής
Κινούμενη εικόνα   Οθόνη
Βίντεο Κάμερα Οθόνη

Το σύνολο των προγραμμάτων ενός υπολογιστή ονομάζεται το Λογισμικό του υπολογιστή. Το λογισμικό του υπολογιστή χωρίζεται σε δύο μεγάλες κατηγορίες:

  • το Λειτουργικό Σύστημα, το οποίο λειτουργεί τον υπολογιστή
    • Windows
    • Linux
    • Android
  • τα προγράμματα εφαρμογών όπως είναι:
    • τα παιχνίδια,
    • ο κειμενογράφος,
    • τα προγράμματα αναπαραγωγής ταινιών και μουσικής
    • ο φυλλομετρητής και άλλα.

Φυλλομετρητές ονομάζονται τα προγράμματα με τα οποία έχουμε πρόσβαση στο internet. Τέτοια προγράμματα είναι googlw chrome, firefox mozilla, microsoft edge και άλλα.

Ο δάσκαλος εισάγει τους βαθμούς των μαθητών στον υπολογιστή με το πληκτρολόγιο. Ο υπολογιστής με το κατάλληλο πρόγραμμα επεξεργάζεται τους βαθμού και υπολογίζει ποιοι μαθητές περνάνε την τάξη. Αφού κάνει τους υπολογισμού, εμφανίζει στην οθόνη τα ονόματα αυτών των μαθητών για να τα δει ο δάσκαλος.

Στο παραπάνω παράδειγμα:

  • τα δεδομένα είναι οι βαθμοί των μαθητών και εισάγονται με το πληκτρολόγιο από τον δάσκαλο
  • οι πληροφορίες είναι τα ονόματα των μαθητών που περνάνε την τάξη και εξάγωνται με την οθόνη για τον δάσκαλο

Μπορείτε να σκεφτείτε και 'σεις παρόμοια παραδείγματα και να τα συζητήσετε μέσα στην τάξη;

Δραστηριότητα 1η

 

Δραστηριότητα 2η

Σύρετε κάθε λέξη στην αντίστοιχη εικόνα

 

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -