Μάθημα : Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου

Κωδικός : 2710030116

2710030116  -  ΣΥΜΕΛΑ ΜΟΡΦΟΠΟΥΛΟΥ

Μάθημα

- Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή -

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας  σκοπό έχει να δώσει την ευκαιρία σε όλους εσάς τους μαθητές και τις μαθήτριες να έρθουν σε επαφή,  να μελετήσουν τη ζωντανή ­ γλώσσα. Σε καθεμιά από τις οκτώ ενότητες του βιβλίου υπάρχει ένας θεματικός άξονας γύρω από τον οποίο κινούνται πολλών ειδών κείμενα (δημοσιογραφικά, επιστημονικά, λογοτεχνικά αλλά και σκίτσα, φωτογραφίες κ.λπ.). Διαβάζοντας, λοιπόν, τα κείμενα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο σας θα αναζητήσετε και θα συζητήσετε πρώτα απ’ όλα τα νοήματα που περιέχονται σ’ αυτά. Επιπλέον, θα μελετήσετε τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στις χρησιμοποιούμενες γλωσσικές μορφές και τα περιεχόμενα νοήματα. Τα θέματα των ενοτήτων του βιβλίου σας δε σας είναι, βέβαια, ούτε άγνωστα ούτε «ξένα». Αντίθετα, είναι θέματα που συζητιούνται έντονα στη σύγχρονη εποχή , επειδή αφορούν και επηρεάζουν τη ζωή τους ή θα την επηρεάσουν στο μέλλον. Η επιλογή αυτή έχει σκοπό να  δώσει ένα έναυσμα για να σκεφτείτε, να μιλήσετε και να γράψετε τα δικά σας κείμενα σχετικά με τα θέματα αυτά μέσα στην τάξη αλλά και έξω από αυτήν (π.χ. να συζητήσετε με συνομηλίκους, να επικοινωνήσετε με οργανισμούς, να απευθυνθείτε στη διοίκηση κ.λπ.). Για να κατακτήσετε τη δεξιότητα να χρησιμοποιείτε το γραπτό και τον προφορικό λόγο με τρόπο αποτελεσματικό και τέτοιον που να ανταποκρίνεται στις σημερινές και στις μελλοντικές σας ανάγκες ως πολίτες, χρειάζεται, βέβαια, να καταβάλλετε διαρκή και συνειδητή προσπάθεια. 

    Μαθησιακοί στόχοι

    •  Να κατακτήσουν το μηχανισμό προφοράς και γραφής της πρότυπης ΝΕ, ώστε να είναι σε θέση να προφέρουν σύμφωνα με τους παραδεκτούς φωνολογικούς κανόνες
      της ελληνικής, να κωδικοποιούν προφορικά μηνύματα χρησιμοποιώντας τα γράμματα
      της ΝΕ και να αποκωδικοποιούν γραπτά μηνύματα.
    • Να είναι σε θέση να αποτιμούν τα σημεία σύγκλισης μεταξύ προφορικού και
      γραπτού λόγου αλλά και τις αποκλίσεις μεταξύ τους· να κατανοούν ότι οι αποκλίσεις
      οφείλονται είτε σε ιστορικούς λόγους είτε στην ύπαρξη γλωσσικής ποικιλότητας,
      τόσο γεωγραφικής όσο και κοινωνικής.
    • Να αποτιμούν κριτικά τους διαφόρους τρόπους γραφής, με βάση τα κοινωνικά
      συμφραζόμενα μέσα στα οποία εμφανίζονται.
    • Να αποκτήσουν στέρεη μεταγλωσσική ενημερότητα της μορφολογίας και της
      σύνταξης της ΝΕ, που έχουν ήδη κατακτήσει με φυσικό τρόπο· να κατακτήσουν
      πτυχές της σύνταξης της πρότυπης γλώσσας που ενδεχομένως δε γνωρίζουν (π.χ.
      αρχαιοπρεπείς συντακτικές δομές, δομές της πρότυπης γλώσσας που αποκλίνουν από
      αυτές των τοπικών ποικιλιών)· να αποτιμούν κριτικά τη συντακτική και μορφολογική
      ποικιλότητα.
    • Να αποκτήσουν τις απαραίτητες μεταγλωσσικές γνώσεις πάνω στους
      μορφολογικούς και ορθογραφικούς κανόνες της πρότυπης ΝΕ, ώστε να είναι σε θέση
      να παράγουν κείμενα σύμφωνα με τους κανόνες αυτούς.
    • Να αποκτήσουν το απαραίτητο λεξιλόγιο για τις επικοινωνιακές τους ανάγκες,
      ώστε να είναι σε θέση να εκφράζουν τα νοήματα που επιθυμούν· να είναι σε θέση να
      αποτιμούν κριτικά τη διαφοροποίηση στο λεξιλόγιο, όχι μόνο ως απόρροια
      διαφορετικών σημασιολογικών πεδίων αλλά και ως ενδείκτη κοινωνικών και
      πολιτισμικών σχέσεων

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Οι μαθητές θα ασκηθούν στην ομαδοσυνεργατική μάθηση, στην ανακαλυπτική και στη μάθηση που προάγει την κριτική σκέψη. Παράλληλα θα συλλέξουν πληροφορίες και θα δημιουργήσουν τη δική τους αφίσα ενώ ο εκπαιδευτικός θα συντονίζει και θα εποπτεύει.

    Διδάσκοντες

    Συμέλα Μορφοπούλου

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    • Σχολικό βιβλίο
    • Σημειώσεις

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -