Μάθημα : Λογοτεχνία Α' Γυμνασίου

Κωδικός : 2706015460

2706015460  -  ΤΑΤΙΑΝΗ ΠΑΠΑ

Μάθημα

Λογοτεχνικά κείμενα, διηγήσεις, ποιήματα, αποσπάσματα από μυθιστορήματα γνωστών Ελλήνων και ξένων συγγραφέων και ποιητών. Για το μάθημα θα χρειαστούμε τα εξής σχολικά βιβλία:

1. Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2228/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_A-Gymnasiou_html-empl/

2. Το Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων 

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/4716/Lexiko-Logotechnikon-Oron_Gymnasiou-Lykeiou_html-apli/index.html

 

Θα χρειαστεί επίσης να έχουμε μαζί μας το πρόχειρο τετράδιο κι ένα τετράδιο καθαρό για το μάθημα. 

Ενότητες

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΛΙΛΗ ΖΩΓΡΑΦΟΥ, ΣΤΡΙΓΓΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΟΝΗ

ΟΝΟΜΑ: ………………………………………..

Ι. Διαβάστε προσεκτικά κάθε πρόταση και αποφασίστε αν είναι σωστή ή λάθος. Κύκλωσε το Σ για σωστό ή το Λ για λάθος.

  1. Η αφηγήτρια αποφάσισε να αγοράσει το σκυλάκι για να ξεπεράσει τη μοναξιά της στο Παρίσι. ( Σ / Λ )

  2. Η Νίνα ήταν ένα ήρεμο και υπάκουο σκυλάκι. ( Σ / Λ )

  3. Η σχέση της αφηγήτριας με τη Νίνα συμβολίζει την ανθρώπινη ανάγκη για συντροφιά και αγάπη. ( Σ / Λ )

  4. Η αφηγήτρια νιώθει ενοχή για το θάνατο της Νίνας. ( Σ / Λ )

  5. Το διήγημα εκτυλίσσεται αποκλειστικά στο Παρίσι. ( Σ / Λ )

  6. Το διήγημα έχει κυρίως χαρούμενο τόνο. ( Σ / Λ )

  7. Η αγορά του σκύλου ήταν μια τυχαία απόφαση της αφηγήτριας. ( Σ / Λ )

ΙΙ. ΝΑ ΚΥΚΛΩΣΕΤΕ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

  1. Ποια είναι η συμβολική σημασία του σκύλου για την αφηγήτρια;

    • Α. Είναι απλά ένα κατοικίδιο.

    • Β. Είναι μια πηγή άνευ όρων αγάπης και συντροφιάς.

    • Γ. Είναι ένα σύμβολο της ελευθερίας.

    • Δ. Είναι μια υπενθύμιση της παιδικής ηλικίας.

       

  2. Ποια είναι η σχέση της αφηγήτριας με το Παρίσι;

    • Α. Είναι μια πόλη που της προσφέρει καταφύγιο και παρηγοριά.

    • Β. Είναι μια πόλη που την κάνει να νιώθει μόνη και αποξενωμένη.

    • Γ. Είναι μια πόλη που την εμπνέει και την κάνει να ονειρεύεται.

    • Δ. Όλα τα παραπάνω.

  3. Ποιο μήνυμα θέλει να περάσει η συγγραφέας μέσα από το διήγημα;

    • Α. Την αξία της φιλίας μεταξύ ανθρώπου και ζώου.

    • Β. Την ανάγκη για συντροφιά και αγάπη σε δύσκολες στιγμές.

    • Γ. Την κριτική στην κοινωνία και την πολιτική κατάσταση.

    • Δ. Όλα τα παραπάνω.

Ερωτήσεις για το σπίτι:

  1. Ποια είναι η σημασία του τίτλου του διηγήματος;

  2. Σας άρεσε το διήγημα που διαβάσατε; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

  • Φανταστική συνέχεια:Τι θα συνέβαινε αν η Νίνα δεν είχε πεθάνει. Πώς θα ήταν η ζωή της αφηγήτριας; Τι νέες περιπέτειες θα ζούσαν μαζί;

α1, 17-10-2024

Σπίτι: σελίδα 221, Διαθεματικές εργασίες, ερ. 1, Βρείτε μύθους του Αισώπου στους οποίους πρωταγωνιστούς ζώα, όπως αυτά που υπάρχουν στο διήγημα του Καρκαβίτσα. Συγκρίνετε τα χαρακτηριστικά που τους δίνει ο Αίσωπος με αυτά που καταγράφει ο Ανδρέας Καρκαβίτσας. 

Κωστής Παλαμάς, Ολυμπιακός Ύμνος

Στο Σαμάρα, που φτερά του έβαλε

Αρχαίο Πνεύμ’ αθάνατον, αγνέ πατέρα
του ωραίου, του μεγάλου και τ’ αληθινού,
κατέβα, φανερώσου κι άστραψ’ εδώ πέρα
στη δόξα της δικής σου γης και τ’ ουρανού.

 

Στο δρόμο και στο πάλεμα και στο λιθάρι,
στων ευγενών Αγώνων λάμψε την ορμή,
και με τ’ αμάραντο στεφάνωσε κλωνάρι
και σιδερένιο πλάσε κι άξιο το κορμί.

 

Κάμποι, βουνά και πέλαγα φέγγουν μαζί σου
σαν ένας λευκοπόρφυρος μέγας ναός,
και τρέχει στο ναό εδώ προσκυνητής σου,
Αρχαίο Πνεύμ’ αθάνατο, κάθε λαός.

Κ. Παλαμάς, Άπαντα, 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΟΥ

1 Τι είναι ο «δρόμος», το «πάλεμα» και το «λιθάρι»; Ποια είναι τα σημερινά αντίστοιχα αθλήματα;

2 Γιατί ο ποιητής κάνει επίκληση στο Αρχαίο Πνεύμα; Τι εκπροσωπεί σύμφωνα με το ποίημα;

3 Γιατί ο Κ. Παλαμάς αποκαλεί τους αγώνες «ευγενείς»;

4 Μελετήστε την τελευταία στροφή και προσπαθήστε να εξηγήσετε πώς αντιλαμβάνεται ο ποιητής τη σημασία της τέλεσης των Oλυμπιακών Αγώνων.

5. Ποια είναι η στιχουργική του ποιήματος. 

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/4716/Lexiko-Logotechnikon-Oron_Gymnasiou-Lykeiou_html-apli/index13.htm

για το σπίτι ερωτήσεις από το διήγημα του Κενιάτη Κιπτσόγκε "Η χαρά της προσπάθειας" 

Να βρείτε τους όρους "ρυθμός" και ομοιοκαταληξία

 

Στο σχολικό βιβλίο Κωστής Παλαμάς, Ο Ολυμπιακός Ύμνος, σελίδα 148-149

Στο σπίτι: Να διαλέξεις να κάνεις γραπτά μία από τις διαθεματικές εργασίες στη σελίδα 149

Μπορείς να ακούσεις μελοποιημένο τον ύμνο εδώ.

Πληροφορίες για την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή στη βικιπέδια.

Κουίζ γνώσεων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες από την Εθνική Ολυμπιακή Ακαδημία

 

7/11/2024, 

Αγγελική Βαρελλά, Η νίκη του Σπύρου Λούη

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2228/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_A-Gymnasiou_html-empl/index09_00.html

 

Το απόσπασμα από το βιβλίο της Αγγελικής Βαρελλά από το βιβλίο "Καλημέρα, Ελπίδα" με θέμα τη νίκη του Σπύρου Λούη σε ηλεκτρονική μορφή :

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2228/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_A-Gymnasiou_html-empl/index09_03.html

 

Για το σπίτι:

Διαθεματικές εργασίες του σχολικού βιβλίου 

 

1 Βρείτε πληροφοριακό και εικαστικό υλικό για τους Oλυμπιακούς Αγώνες στο διαδίκτυο (http://www.Olympic.org και http://www.perseus.tufts.edu/Olympics/) και παρουσιάστε το στην τάξη σας.

 

2 Ζωγραφίστε μια αφίσα ή δημιουργήστε ένα κολάζ με θέμα τους Oλυμπιακούς Αγώνες.

 

Χωρισμός σε ενότητες

Αφηγημαντικές τεχνικές

Τα εκφραστικά μέσα στην προτελευταία παράγραφο

 

Σπίτι, Ερωτήσεις 1,2,3

 

Το νερό είναι το αίμα της γης

https://youtu.be/v1UbX6ZtFuQ?si=mZqkS35h5iJt1Fzv

 

Οι πετρελαιοκηλίδες

https://youtu.be/XreQWhnIKWQ?si=1TuNvw2sloGFzLJa

 

Ναυάγιο Πρεστίζ στην Ισπανία

https://youtu.be/ScptTGuGFYQ?si=oF_QMG2g7AQs2YvG

 

Επιπτώσεις από τη ρύπανση των θαλασσών

https://youtu.be/reFuAx9pDCI?si=2EUjjz3HasbGU4_i

 

Μόλυνση θαλασσών CNN Greece

https://youtu.be/WmWXmaPcozA?si=GLBtqOoMB4rpBjjA

 

Σπίτι: διαθεματική εργασία βιβλίου

 

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

 Σωστό ή Λάθος;

  1. Ο βασιλιάς ήταν φτωχός και δεν είχε ό,τι επιθυμούσε.
  2. Ο βασιλιάς έχασε την όρεξή του και αδυνάτισε.
  3. Οι γιατροί κατάφεραν να θεραπεύσουν την ανορεξία του βασιλιά.
  4. Ο γέροντας που επισκέφθηκε τον βασιλιά ήταν πλούσιος και άξεστος.
  5. Ο γέροντας πρότεινε στον βασιλιά να φάει το πιο γλυκό ψωμί του κόσμου.
  6. Οι φούρναρηδες του παλατιού έφτιαξαν αμέσως το σωστό γλυκό ψωμί για τον βασιλιά.
  7. Ο βασιλιάς θύμωσε με τον γέροντα επειδή η πρώτη του συμβουλή δεν δούλεψε.
  8. Ο γέροντας ζήτησε από τον βασιλιά να πάει μαζί του για τρεις μέρες και να κάνει ό,τι του λέει.
  9. Ο βασιλιάς φόρεσε πλούσια ρούχα όταν πήγε με τον γέροντα.
  10. Ο βασιλιάς και ο γέροντας έφαγαν πολλά φαγητά κατά τη διάρκεια των τριών ημερών στον κάμπο.
  11. Η δουλειά στον κάμπο περιλάμβανε θέρισμα, αλώνισμα και άλεσμα του σιταριού.
  12. Το "γλυκό" ψωμί του βασιλιά έγινε γλυκό επειδή ο γέροντας έβαλε πολύ μέλι στη ζύμη.
  13. Ο γέροντας εξήγησε ότι ο ιδρώτας του βασιλιά έκανε το ψωμί γλυκό.
  14. Όταν ο βασιλιάς επέστρεψε στο παλάτι, συνέχισε να ζει ξέγνοιαστος όπως πριν.
  15. Στο τέλος της ιστορίας, ο βασιλιάς γιατρεύτηκε από την ανορεξία του.
2. Από τι έπασχε ο βασιλιάς; Που οφείλεται αυτή του η ασθένεια; 
 
3. Τι ήταν τελικά αυτό που τον βοήθησε να γιατρευτεί;
 
4. Πώς μπορούμε να εφαρμόσουμε το δίδαγμα αυτής της ιστορίας στην καθημερινότητά μας;
 
5. Πώς πρέπει να συμπεριφέρεται και να ζει ένας καλός ηγέτης με βάση όλα όσα μας διδάσκει αυτή η ιστορία; 

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -